Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-10-03, 17:39
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vuxenporr
klorin + syra = mer fritt klor, vilket inte är något man vill utsättas för i en dåligt ventilerat utrymme.

Nej men nu handlar det inte om klorin+syra... utan klorin + en hel del vatten + syra... och det är inga problem... gjort själv många ggr. .nemas problemas. ..

Mvh
Citera
2015-10-03, 18:42
  #14
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DwWU
Nej men nu handlar det inte om klorin+syra... utan klorin + en hel del vatten + syra... och det är inga problem... gjort själv många ggr. .nemas problemas. ..

Mvh

Det bör vara en jämviktsreaktion som styrs av pH-värdet. Är syran spädd bildas inte lika mycket klorgas, men likafullt bildas den. Kort sagt är det bäst att låta bli att blanda natriumhypoklorit med syror.

Star San innehåller inga klorföreningar, det består främst av fosforsyra, någon organisk syra med superkrångligt namn, och kanske en och annan stabiliserande tillsats.
Citera
2015-10-03, 19:32
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Det bör vara en jämviktsreaktion som styrs av pH-värdet. Är syran spädd bildas inte lika mycket klorgas, men likafullt bildas den. Kort sagt är det bäst att låta bli att blanda natriumhypoklorit med syror.

Star San innehåller inga klorföreningar, det består främst av fosforsyra, någon organisk syra med superkrångligt namn, och kanske en och annan stabiliserande tillsats.

Ok ok men vi kan kanske enas om att så länge du inte blandar klorinet direkt med syran och står inträngd i en garderob under tiden så är den gasbildning som trots allt sker obetydlig?
Eller gäller någon slags nolltolerans i den här frågan?
Får jag fråga om du också är emot att dricka rödvin då det ju trots allt innehåller metanol?
:/

Edit läs runt lite på hembryggarforumen så ska du se att den här metoden är väl använd... har aldrig läst om någon som skadats på nåt sätt...

Mvh
__________________
Senast redigerad av DwWU 2015-10-03 kl. 19:35.
Citera
2015-10-03, 20:21
  #16
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DwWU
Ok ok men vi kan kanske enas om att så länge du inte blandar klorinet direkt med syran och står inträngd i en garderob under tiden så är den gasbildning som trots allt sker obetydlig?
Eller gäller någon slags nolltolerans i den här frågan?
Får jag fråga om du också är emot att dricka rödvin då det ju trots allt innehåller metanol?
:/

Edit läs runt lite på hembryggarforumen så ska du se att den här metoden är väl använd... har aldrig läst om någon som skadats på nåt sätt...

Mvh

Reagerade på att du rekommenderade en tredjepart att blanda en mix som avsöndrar giftig klorgas i samma inlägg som du sedan påstår att det är samma sak som Star San, vilket det alls inte är.

Vidare nämner du inga specifika proportioner av beståndsdelarna, bara att man ska blanda klorin, vatten och en skvätt syra. Ingenstans avråder du från att minska den odefinierade vattenmängden för att sätta lite sprutt på det, vilket inte är helt otippat att den du tipsar skulle få för sig att göra om han inte vet bättre.

Fick kort sagt intrycket att du inte hade koll på vad du tipsade om, och ville därmed inflika att natriumhypoklorit och syror kan vara en farlig kombination.

Med risk för att vara tramsig, de kemiska kompotter folk rekommenderar till diverse ändamål på internetforum är inte alltid så himla lyckade. Det finns exempelvis en massa skrivet om hur kul man kan ha med diverse ketonperoxider man enkelt kan framställa, utan att det för dens skull är det minsta vettigt att hålla på med.
Citera
2015-10-03, 20:49
  #17
Medlem
Ok jag medger att att jag uttryckte mig lite slarvigt.... jag förstår hur du tänker.

I sann harmreductionanda skulle jag då vilja råda TS att strunta i damejeannen öht... eftersom det finns betydligt säkrare jäshinkar av plast... som inte riskerar att gå i tusen bitar med en smäll om man råkar tappa den i golvet medan man kånkar runt sin vört! ... att halka runt bland glasskärvor på ett golv täckt med söt vört kan nämligen vara direkt livsfarligt!!
Såna olyckor har jag läst om flera ggr däremot..

Nu ska ta mig en tur till opidelen av forumet och ta reda på hur man kan öppna upp blodhjärnbarriären för att sedan poppa löjliga mängder diarrémedicin i hopp om att bli moffad. .. ;-)


Ha det gott!!

Mvh
Citera
2015-10-03, 23:51
  #18
Medlem
Känner någon för att testa metoden så gör så här...detta tillvägagångssätt rekommenderas av just ägaren till Star San
...tillsätt 1 oz ( 28 g ) vinäger till 5 gallons ( typ 19 liter ) vatten ... Sedan 1 oz bleach ... alltså klorin. ..
Klart. Kontakttid på 30 sekunder skall räcka...dvs betydligt effektivare än enbart klorin och vatten.. det skall gå bra att inte ens skölja efteråt men det brukar jag göra ändå ..

http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=27375

Mvh!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback