Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-22, 11:12
  #73
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RZLA
Nej, det är så klart omöjligt. Man får ju böter om man kör bil obältad, finns det sådan regler när det gäller buss också? Men jag tror, precis som andra har påtalat i tråden, att folk kommer att bli bättre att ha bälte på sig med tiden. Det är så ovant med bälteskravet nu.
Ja,bälteskravet är ju följt av böter om du blir ertappad, men hur ska det gå till rent praktiskt?
Samtidigt som det är ok att stå upp i bussen helt utan möjlighet att skydda sig vid en eventuell krock...
Citera
2017-11-22, 17:44
  #74
Medlem
RZLAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Ja,bälteskravet är ju följt av böter om du blir ertappad, men hur ska det gå till rent praktiskt?
Samtidigt som det är ok att stå upp i bussen helt utan möjlighet att skydda sig vid en eventuell krock...

Den risken är förstås låg men lagar brukar ha en normerande effekt också så det har nog viss effekt ändå.
Citera
2017-11-22, 22:19
  #75
Medlem
MurderOnes avatar
Bälte på buss känns ungefär lika angeläget som att ha reflexväst när man går till affären. Man undrar kort sagt vad det är för fel på dessa personer. Sannolikheten för att du ska ha nytta av dessa pryttlar är väl 1 på 100 miljoner eller så. Finns andra saker man bör ändra på om man nu vill överleva så länge som möjligt. Själv föredrar jag att leva.
Citera
2017-11-23, 00:09
  #76
Medlem
tastass avatar
Jag har själv åkte med i en turistbuss som vält. Jag var obältad och hade tur att jag satt på rätt sida av bussen, dvs den sida som han lade sig på. Ingen av de som satt på andra sidan gången utan bälte klarade sig utan skador då de föll mot marken när bussen välte. Inga superallvarliga skador, men de flesta hade rejält ont.

Efter det är det är jag ganska noga med att använda bälte.
Citera
2017-11-23, 00:33
  #77
Medlem
Hupats avatar
Förr när man åkte skolbuss så var det ett måste att alla skulle ha på sig bälte. Men det var några år sedan nu. Bor i Stockholm nu och åker inte så mycket buss, mestadels innerstadsbussar som inte har bälten. Tror också det handlar om att det tar tid att dra av sig bälte och att det är otroligt stressigt på bussar; iaf under rusningstrafik.
Citera
2017-11-23, 11:33
  #78
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MurderOne
Bälte på buss känns ungefär lika angeläget som att ha reflexväst när man går till affären. Man undrar kort sagt vad det är för fel på dessa personer. Sannolikheten för att du ska ha nytta av dessa pryttlar är väl 1 på 100 miljoner eller så. Finns andra saker man bör ändra på om man nu vill överleva så länge som möjligt. Själv föredrar jag att leva.
Tja,jag har inte bältet på mig för att JAG kör så illa..

Reflexväst till affären är väl ingen dum idé? Alla verkar ju vilja synas, utom i trafiken då.. 😊
Citera
2017-11-28, 15:17
  #79
Medlem
Le-Hericons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Fast det är även lag på att använda bältet i buss när det finns, och man kan även bli bötfäld om det blir kontroll och man sitter obältad. Trots det så satt 3 av 10 obältade i undersökning från Folksam som gjordes 2011. Undra om det är lika illa idag.

https://www.jnytt.se/article/polisen...n-borjar-bota/
3 av 10? Snarare 1 av tio. Det är den verkligheten jag ser varje arbetsdag som bussförare. Trots eviga påminnelser; speciellt efter dödsolyckan tidigare i år( (FB) Buss har vält - tre döda, många skadade, E45 Härjedalen 2017-04-02) - ingen bryr sig; de tror att de är odödliga för att de sitter i en buss...
Citat:
Ursprungligen postat av morrunge
Bussolyckor är riktigt otäcka och det är inte säkrare att åka med i buss. Finns ingen anledning att skippa bältet.

Jag litar inte alls på busschaufförer då jag råkat ut för flera som kör som idioter - farliga omkörningar, pratar i telefon medan de kör, trummar med vilt i musik på radion - till och med bussar som gått sönder under turen.

Jag använder alltid bälte på bussen. Märker att folk tittar på mig när jag tar på mig bälte, och då spänner även de på sig bältet. Tyvärr är det något slags grupptryck. Hatar när det är dåliga bälten som inte går över bröstkorgen, men bättre än när det inte finns bälten alls - som i stadsbussar
2016 omkom 1 (EN!) människa i Sverige i bussolycka. 2017 blir tyvärr ett tristare år; efter olyckan med Bergkvarabussen med ungdomarna i...

Jag som kör buss; har alltid bälte på mig; delvis som gott exempel, delvis av självbevarelseinstinkt. Tyvärr (trots EVIGA påminnelser), är det få som tar det på sig.

Att en buss går sönder på vägen är sådant som kan hända; men tyvärr är det ganska ofta att vissa företag (speciellt de större, typ Nettbuss, Keolis osv) kör tills det rasar. Jag körde själv för en av drakarna förut; våran depåchef var helt galen. Struntade fullkomligt i AC, vindrutetorkare, bromsar, förarstol trasig osv osv...
Citera
2017-11-28, 15:23
  #80
Medlem
Le-Hericons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hupat
Förr när man åkte skolbuss så var det ett måste att alla skulle ha på sig bälte. Men det var några år sedan nu. Bor i Stockholm nu och åker inte så mycket buss, mestadels innerstadsbussar som inte har bälten. Tror också det handlar om att det tar tid att dra av sig bälte och att det är otroligt stressigt på bussar; iaf under rusningstrafik.

Jag som bussförare är faktiskt ansvarig för att de som är under femton år (straffmyndiga) ska ha bältet på sig i bussen. Jag är stenhård med det; kör inte en meter innan alla "barnen" har bältet på sig. Om de sedan knäpper upp bältet på väg - det kan jag omöjligt hålla ordning på - men jag kollar ofta i innerspegeln och i kamerorna.

Kan tillägga att jag sett folk flyga mer eller mindre handlöst vid kraftig inbromsning, inte en suck i skogen att folk kan hålla emot (vilket de påstår ibland!).
Citera
2022-04-19, 21:04
  #81
Medlem
Man bör göra det på bussar, för att om man överlever/skadar sig enbart lindrigt i en busskrasch, så är det coolt, medan det är fruktansvärt om man dör/skadas allvarligt. Det är coolt att ha bilbältet på.
Citera
2022-05-10, 11:28
  #82
Medlem
Captinheros avatar
Är det någon i världshistorien som någonsin använt ett bälte på en svensk sl-buss? Känns ju som det mest förnedrande man kan göra. Aldrig sett någon göra det , inte ens mammor gör det på sina barn.

i en bil känns det ju ”logiskt ” i en buss förnedrande som sagt.
__________________
Senast redigerad av Captinhero 2022-05-10 kl. 11:31.
Citera
2022-05-10, 11:36
  #83
Medlem
qaaqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Är det någon i världshistorien som någonsin använt ett bälte på en svensk sl-buss? Känns ju som det mest förnedrande man kan göra. Aldrig sett någon göra det , inte ens mammor gör det på sina barn.

i en bil känns det ju ”logiskt ” i en buss förnedrande som sagt.
finns det ens?
Citera
2022-05-10, 11:37
  #84
Medlem
Captinheros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
finns det ens?

ja annars skulle jag inte skrivit om det, vill du ha bildbevis ?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback