Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-12-29, 22:27
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Javalang
En liten fundering. Investor är ju kända för att i princip följa OMXS30 och H&M likaså. Avanza Zero följer samma index. Varför köpa H&M när man har Avanza Zero? Jag förstår att man vill sprida ut pengarna, men i praktiken blir det ju inte riktigt så med den här strategin.

Edit: Dumt av mig, blandade ihop Investor med Industrivärden tror jag. Men frågan kvarstår angående H&M.

Varför köpa H&M när man har Avanza Zero?
Man kanske vill ha de andra 29 bolagen i sin porfölj, man kanske vill ligga tyngre i H&M än vad Avanza Zero har, man kanske som i första exemplet vill ha de övriga 29 bolagen men inte har kapitalet för att det ska vara värt att köpa alla enskilda aktier pga courtaget.

Finns lite olika potentiella anledningar 😊
Citera
2014-12-29, 22:29
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bloodsucker
Jag håller mig till Väst där marknaden är mest utvecklad (USA, EU m.fl.). Tillväxtmarknader är dyra.
Har du lust att berätta vilka länder du investerar i? Och gärna fördelning också om du orkar
Citera
2014-12-30, 00:01
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Nu upptäckte jag att "bomben1" inte hade svarat på min regionsfördelning utan på TS. "bomben1" tyckte att TS låg för tungt i Sverige med sina 27%, själv har jag 40% i Sverige.
Hur tungt vill ni andra ligga i Sverige? Själv känner jag att 40% Sverige och 60% Globalt eller 30% Sverige och 70% Globalt känns bra.

Om ni vill vara ännu mer ingående än så får ni gärna fördela hur tungt ni ligger i respektive länder ni investerat i utanför Sverige!

Det är väl egentligen mer en smaksak.. Om det "Svenska" innehavet består av tex Avanza Zero så får man ju egentligen en global spridning på pengarna eftersom samtliga(Iallafall en majoritet) har sina största inkomstkällor utomlands..

Men bör man investera 40% av sitt kapital i företag som kommer från Sverige om man vill ha en portfölj som följer världsekonomin bäst? Svaret på den frågan är troligen nej eftersom Sverige bara utgör ~~ 0,8% av världens BNP.. Majoriteten av kapitalet bör således ligga i USA och Europa..

Äger för tillfället inga fonder. Men bygger på en utdelningsportfölj och än så länge äger jag 8 bolag som är noterade på NYSE samt 5 bolag som är noterade på Stockholmsbörsen..
__________________
Senast redigerad av Bomben1 2014-12-30 kl. 00:06.
Citera
2014-12-30, 00:03
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nalle21
Jag som nu har 25k på avanza zero tänker lägga in 30k idag mer men har tänkt att lägga in 30k på Danske Invest Global Index är det bra ? eller är det för mycket pengar att lägga in i en stöt?
Reeves gav ett bra svar. DIGI är en utmärkt fond. Se bara till att du inte är överexponerad mot en region (t.ex. Nordamerika).

Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Har du lust att berätta vilka länder du investerar i? Och gärna fördelning också om du orkar
Sure.
Citat:
Ursprungligen postat av bloodsucker

AMF Aktiefond Europa: 20%
Avanza Zero: 12,5%
Danske Invest Global Index: 35%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag: 12,5%
SPP Aktiefond USA: 20%

Regional fördelning:

Sverige: 25%
USA: 40%
Europa: 30%
Övrigt: 5%
Citera
2014-12-30, 22:20
  #17
Medlem
Nån som vet om det finns nån schysst app eller nåt program man kan fylla i sina investeringar i så man ser den exakta tyngden i respektive länder?
Citera
2014-12-30, 22:24
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Nån som vet om det finns nån schysst app eller nåt program man kan fylla i sina investeringar i så man ser den exakta tyngden i respektive länder?
Jag tror Morningstar.se har den funktionen. Har dock inte prövat själv.
Citera
2015-01-02, 18:40
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bloodsucker
Jag tror Morningstar.se har den funktionen. Har dock inte prövat själv.
Okej tack ska kolla, jobbigt o räkna ut själv hela tiden.
Citera
2017-10-03, 23:30
  #20
Medlem
Bumpar denna, vill höra hur andra fördelar geografiskt och hur mycket Sverige man har.

Såhär 3 år senare ser min fördelning i princip likadan ut:

Global: 50%-60%
Asien: 10%-20%
Sverige: 20%-30%

Enda skillnaden är att jag minskat något i Sverige, tycker 30% Sverige är Max
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback