Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-09-21, 13:55
  #1
Medlem
Jag har tänkt börja spara i indexfonder och detta ska utgöra basen i mitt sparande och sedan om jag får extra pengar över köper jag aktier i stora stabila företag som HM, Investor med mera.
Jag är ung nu så sparhorisonten är ganska lång iallafall minst 7 år men kan mycket väl kunna vara längre.
Så jag har tänkt fördela månadssparandet på en del fonder och skulle gärna ta emot tankar och kritik angående fondval.

Detta är vad jag har tänkt hittills:
  • Spiltan Aktiefond investmentbolag 9 % (inte en indexfond men avgifter som en)
  • Swedbank Robur Indexfond Asien 18 %
  • SPP Aktiefond Europa 27 %
  • SPP Aktiefond USA 27 %
  • Avanza Zero 18%

Exempel månadssparande: 100 + 200 + 300 + 300 + 200 = 1100

Vad tror ni om denna fördelning? Funderade på att ta en global indexfond exempelvis SPPs Global men jag tänker att har man så här uppdelat kan man styra om sparandet lite om det skulle behövas. Annars har jag tänkt att det ska vara ganska självgående och man betalar in utan att tänka på det.

Så vad tycker ni ser det här bra ut eller skulle ni tagit bort någon fond eller lagt till någon?
Citera
2014-12-29, 15:23
  #2
Medlem
Jag tänker nästan exakt likadant som dig, exakt samma fonder, enda skillnaden är fördelningen. Jag ligger tyngre än dig i Sverige och USA, och lägre i Europa och Asien:

Avanza Zero 25%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 15%
SPP Aktiefond USA 35%
SPP Aktiefond Europa 15-20%
Swedbank Robur Indexfond Asien 5-10%

Men jag kommer ju inte omjustera portföljen som en hök utan tänkte göra det 1-2 gånger per år, så fördelningen kommer ju variera lite och senare kanske jag vill ligga tyngre/lättare i något men för tillfället tycker jag detta känns bra!
Citera
2014-12-29, 16:05
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BruuucE
Jag har tänkt börja spara i indexfonder och detta ska utgöra basen i mitt sparande och sedan om jag får extra pengar över köper jag aktier i stora stabila företag som HM, Investor med mera.
Jag är ung nu så sparhorisonten är ganska lång iallafall minst 7 år men kan mycket väl kunna vara längre.
Så jag har tänkt fördela månadssparandet på en del fonder och skulle gärna ta emot tankar och kritik angående fondval.

Detta är vad jag har tänkt hittills:
  • Spiltan Aktiefond investmentbolag 9 % (inte en indexfond men avgifter som en)
  • Swedbank Robur Indexfond Asien 18 %
  • SPP Aktiefond Europa 27 %
  • SPP Aktiefond USA 27 %
  • Avanza Zero 18%

Exempel månadssparande: 100 + 200 + 300 + 300 + 200 = 1100

Vad tror ni om denna fördelning? Funderade på att ta en global indexfond exempelvis SPPs Global men jag tänker att har man så här uppdelat kan man styra om sparandet lite om det skulle behövas. Annars har jag tänkt att det ska vara ganska självgående och man betalar in utan att tänka på det.

Så vad tycker ni ser det här bra ut eller skulle ni tagit bort någon fond eller lagt till någon?

Ser väldigt bra ut, jag skulle dock minska lite exponering mot Sverige och slänga in någon globalfond.. Tex SSP Aktiefond Global eller Danske Invest Global Index
Citera
2014-12-29, 16:13
  #4
Medlem
Som redan nämnts fattas en globalfond. Välj DNB Global Indeks eller Danske Invest Global Index.

Portföljen har god spridning, men fördelen med globalfonder är att dom har Kanada, Australien och Japan.
__________________
Senast redigerad av bloodsucker 2014-12-29 kl. 16:15.
Citera
2014-12-29, 16:20
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bomben1
Ser väldigt bra ut, jag skulle dock minska lite exponering mot Sverige och slänga in någon globalfond.. Tex SSP Aktiefond Global eller Danske Invest Global Index
Kul att höra!
Om jag får för mig att minska exponeringen i Sverige kommer öka i de andra fonderna istället för att lägga till en bred globalfond. Det är ju i princip samma sak bara att med uppsättningen jag valt kan jag bestämma hur tungt jag vill ligga i USA och Europa tex, till skillnad från en bred globalfond som bestämmer själva hur fördelningen ska se ut. Tycker det känns onödigt att lägga på en globalfond på uppsättningen jag har då det skulle bli krångligare att räkna ut exponeringsfördelning.

Just nu har jag 40% Sverige och 60% globalt, det tycker du var lite väl i Svetige. Vad hade du själv valt för fördelning? 30/70?
Citera
2014-12-29, 16:22
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bloodsucker
Som redan nämnts fattas en globalfond. Välj DNB Global Indeks eller Danske Invest Global Index.

Portföljen har god spridning, men fördelen med globalfonder är att dom har Kanada, Australien och Japan.

I så fall skulle jag hellre lägga till en ren tillväxtmarknadsfond, tankar om det?
Citera
2014-12-29, 16:58
  #7
Medlem
Javalangs avatar
En liten fundering. Investor är ju kända för att i princip följa OMXS30 och H&M likaså. Avanza Zero följer samma index. Varför köpa H&M när man har Avanza Zero? Jag förstår att man vill sprida ut pengarna, men i praktiken blir det ju inte riktigt så med den här strategin.

Edit: Dumt av mig, blandade ihop Investor med Industrivärden tror jag. Men frågan kvarstår angående H&M.
Citera
2014-12-29, 17:11
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
I så fall skulle jag hellre lägga till en ren tillväxtmarknadsfond, tankar om det?
Jag håller mig till Väst där marknaden är mest utvecklad (USA, EU m.fl.). Tillväxtmarknader är dyra.
Citera
2014-12-29, 19:21
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bloodsucker
Jag håller mig till Väst där marknaden är mest utvecklad (USA, EU m.fl.). Tillväxtmarknader är dyra.


Jag som nu har 25k på avanza zero tänker lägga in 30k idag mer men har tänkt att lägga in 30k på Danske Invest Global Index är det bra ? eller är det för mycket pengar att lägga in i en stöt?
Citera
2014-12-29, 19:40
  #10
Medlem
Reevess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nalle21
Jag som nu har 25k på avanza zero tänker lägga in 30k idag mer men har tänkt att lägga in 30k på Danske Invest Global Index är det bra ? eller är det för mycket pengar att lägga in i en stöt?

Det finns en hel tråd som diskuterar den frågan.
(FB) "Sprid köpen över tid för att minska risken" = onödigt?

Sammanfattningsvis gäller väl att om man har en lång sparhorisont är det bättre att bara få in pengarna. När det gäller fonder, ofta exponerade i hundratals bolag, finns inget annat alternativ än all in.

Så länge du har råd med det privatekonomiskt och fondförvaltaren tillåter insättningen av den storleken är det bara att köra.
Citera
2014-12-29, 20:32
  #11
Medlem
Nu upptäckte jag att "bomben1" inte hade svarat på min regionsfördelning utan på TS. "bomben1" tyckte att TS låg för tungt i Sverige med sina 27%, själv har jag 40% i Sverige.
Hur tungt vill ni andra ligga i Sverige? Själv känner jag att 40% Sverige och 60% Globalt eller 30% Sverige och 70% Globalt känns bra.

Om ni vill vara ännu mer ingående än så får ni gärna fördela hur tungt ni ligger i respektive länder ni investerat i utanför Sverige!
Citera
2014-12-29, 20:44
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Nu upptäckte jag att "bomben1" inte hade svarat på min regionsfördelning utan på TS. "bomben1" tyckte att TS låg för tungt i Sverige med sina 27%, själv har jag 40% i Sverige.
Hur tungt vill ni andra ligga i Sverige? Själv känner jag att 40% Sverige och 60% Globalt eller 30% Sverige och 70% Globalt känns bra.

Om ni vill vara ännu mer ingående än så får ni gärna fördela hur tungt ni ligger i respektive länder ni investerat i utanför Sverige!

Hej kul att denna tråden kom i liv igen.

Mitt sparande slutade efter en del tänkande på detta

Schroder ISF Frontier Markets Eq A 4%
Tundra Vietnam A 4 %
SPP Aktiefond Europa 17 %
SPP Aktiefond USA 25 %
Swedbank Robur Indexfond Asien 8,5%
DNB Global Indeks 42%

Observera att det är avrundande tal.

Skippade Avanza Zero helt.
Anledningen är att jag tankat på med ganska många aktier från Large cap och tänker att jag investerar i svenska aktier och kör fonder för att komma åt andra marknader.

Har även startat med en större del i USA fonden så den har egentligen än större vikt i depån än vad som visas i månadssparandet. Frontier fonderna kollar jag noga och de har inte gått så bra så jag får se tänkte ge de ngt år iaf för att se hur de går för dem
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback