• 3
  • 4
2016-01-17, 14:11
Medlem
Kapitalismmm...s avatar
Vår utveckling som sker i rasande takt kommer innebära slutet för oss om uppskattningsvis max 400 år skulle jag säga... Men innan dess att datorer gjort oss överflödiga och både fysiskt och mentalt handikappade, så kan ju annat ske också tex naturkatastrof, kärnvapenkrig eller annat... Förutsatt att utvecklingen går mot vårt slut och inte kärnvapenkrig eller dyl så kommer vi alla nå upplysning och förstå vårt enorma misstag när det är försent, när vi skapat ett system så effektivt att vi inte längre behövs... Idag är bara ett fåtal upplysta tex jag... Men vi har ökat i antal...
Citera
2016-01-17, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalismmm...
Idag är bara ett fåtal upplysta tex jag... Men vi har ökat i antal...

Hur är du upplyst jämfört med de flesta andra - och hur blev du det?
Citera
2016-01-17, 18:54
Bannlyst
Svaret beror på vad som händer och av vilka av dessa möjligheter du klassificerar som jordens undergång.

Om du menar människans utrotning så kan vi bara spekulera men rada upp ett par möjliga scenarion och vilka som då troligtvis kommer att leva längst (om det är det du menar). Det som brukas tas upp är

1. Ödesdigra naturkatastrofer (inklusive astroider och dylik)
2. Kärnvapen.
3. Invasion av utomjordingar
4. Vi gör vår planet obeboerlig

De som har störst chans att överleva längst är ju de med försikt och som sitter i bunkrar skulle jag tro. Smäller det kärnvapen så är det ju inte helt otroligt att någon indianstam i amazonas skulle kunna leva längre än någon som sitter i en bunker. När det gäller nr. 4. så är det inte heller säkert att de rikaste lever längst med välfärdssjukdomar och allt.

Ena spekulationen efter den andra, jag har ingen aning.
Citera
2016-01-17, 19:06
Medlem
AllisLoves avatar
Citat:
Vår utveckling som sker i rasande takt kommer innebära slutet för oss om uppskattningsvis max 400 år skulle jag säga... Men innan dess att datorer gjort oss överflödiga och både fysiskt och mentalt handikappade, så kan ju annat ske också tex naturkatastrof, kärnvapenkrig eller annat... Förutsatt att utvecklingen går mot vårt slut och inte kärnvapenkrig eller dyl så kommer vi alla nå upplysning och förstå vårt enorma misstag när det är försent, när vi skapat ett system så effektivt att vi inte längre behövs... Idag är bara ett fåtal upplysta tex jag... Men vi har ökat i antal...

Jag hoppas och tror att uppvaknandet sker exponentiellt, som ringar på vattnet. Ju fler som vaknar, ju fler vaknar.
Citera
2016-01-17, 20:08
Medlem
Kapitalismmm...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Hur är du upplyst jämfört med de flesta andra - och hur blev du det?

Jag har funderat... Det är så man blir upplyst, man vet saker som majoriteten inte vet... Utvecklingen kommer bli vårt slut, det vet jag... Och nu vet du också det så du är nu också upplyst, förutsatt att du tror på det vill säga.
Citera
2016-01-18, 10:29
Medlem
Citat:
Jag har funderat... Det är så man blir upplyst, man vet saker som majoriteten inte vet... Utvecklingen kommer bli vårt slut, det vet jag... Och nu vet du också det så du är nu också upplyst, förutsatt att du tror på det vill säga.

Kan man inte förklara hur man tänkt bör man kanske inte vara överdrivet trygg i att ens slutsats är korrekt.
Citera
2016-01-19, 19:58
Medlem
purpurites avatar
Jag skulle vilja skilja mellan "jordens undergång" och "mänsklighetens undergång".

Tycker att det är självklart att mänsklighetens undergång (på jorden) kommer att ske långt före jordens. Och då pratar jag om människan som vi känner den idag.

Livet (vilket slags, vet inte) kommer att fortsätta även efter att vi är borta, allt det liv som bäst kan anpassa sig till förändringarna.

Människan av vår sort redan nu ser jag som den som minst kommer att kunna anpassa sig till stora förändringar, populationen kommer att minska avsevärt.

Människan på Mars, möjligen att den en dag (r)evolutionerar "människan". Om människorna en dag lyckas på t.ex. Mars, kommer dessa givet att bli åskådare till mänsklighetens undergång på jorden.
Citera
2016-01-19, 20:20
Medlem
Ördögs avatar
Världens visaste man har talat.

Stephen Hawking: Mänskligheten hotad
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/s...igheten-hotad/
Citat:
Mänskligheten hotas av en rad saker som vi själva är orsaken till och är därför på väg att göra ”självmål”. Vi kan överleva jordens undergång om vi lyckas bygga upp nya samhällen i andra världar.

Det sade den brittiske fysikern Stephen Hawking under en föreläsning om svarta hål nyligen, skriver BBC News. Enligt Hawking utgörs de största hoten av kärnvapenkrig, den globala uppvärmningen samt genetiskt förändrade virus. Han sade också att ytterligare framsteg inom vetenskap och teknik kommer att skapa ”nya saker som kan gå fel”.
----
Även om hoten mot vår planet är relativt låga i det korta perspektivet, är Hawkings säker på att jorden kommer att gå under,” de närmaste tusen eller tiotusen åren”. Men det kommer inte innebära slutet för människan.

– Vid den tidpunkten borde vi ha spridit ut oss i rymden och till andra stjärnor, så en katastrof på Jorden skulle inte innebära slutet för den mänskliga rasen. Men de närmaste hundra åren kommer vi inte ha upprättat sådana självförsörjande kolonier så vi måste vara mycket försiktiga under den perioden, säger Hawkings till BBC.
Citera
2016-01-20, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ewmpe
Har suttit länge och funderat på jordens undergång, någon människa bör ju existera när den väl sker, men när kommer den ske? kommer den ske av krig? naturkatastrofer eller kommer det ske av andra skäl?
Hur länge tror ni innan jordens undergång verkligen händer?

Jorden kommer förgås, även livet.. medans information består.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in