• 1
  • 2
2014-09-20, 18:58
Medlem
tjenare

som topic lyder, så vill jag kunna streama från exempelvis svtplay eller filmer/serier jag har på datorn på tvn samtidigt som jag kan använda datorn till att surfa.

har en macbook pro 15" retina och någon slags samsung tv, vad behövs? lär jag köpa en apple tv? fungerar det eller finns det något annat sett att lösa det på?

tack på förhand käre flashback!
Citera
2014-09-20, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av invsesting
tjenare

som topic lyder, så vill jag kunna streama från exempelvis svtplay eller filmer/serier jag har på datorn på tvn samtidigt som jag kan använda datorn till att surfa.

har en macbook pro 15" retina och någon slags samsung tv, vad behövs? lär jag köpa en apple tv? fungerar det eller finns det något annat sett att lösa det på?

tack på förhand käre flashback!

Köp en AppleTV och använd dig av funktionen Airplay Mirroring (Nåväl, fast med utökat skrivbord istället för skärmdubblering)
Citera
2014-09-20, 19:23
Medlem
är chromecast något att ha? 300kr, det jag vill åt är att kunna splitta så jag kan göra båda sakerna samtidigt och slippa använda en lång hdmi kabel
Citera
2014-09-20, 19:37
Medlem
ska åka direkt imorgonbitti, vad tror ni är bäst apple tv eller chromecast?
Citera
2014-09-20, 20:15
Medlem
Citat:
ska åka direkt imorgonbitti, vad tror ni är bäst apple tv eller chromecast?

Hmm, ta Chromecast, jag tror det är enklast. Plex är det du ska använda dig av, dock kan du inte streama SVT Play osv därifrån. Eller i alla fall jag skulle tagit en Chromecast
Citera
2014-09-20, 20:16
Medlem
priset spelar ingen roll, lite krånligt att koppla i gör inte heller någonting, vill ha det som fungerar bäst när allting är klart, dock en nackdel att svtp inte fungerar. men dom kanske jobbar på det?

chromecast vs apple tv gott folk ?

edit

har i nuläget macbook, iphone, ipad, men inte helt omöjligt att jag byter telefon men dator/padda kommer nog alltid vara mac.
Citera
2014-09-20, 21:12
Medlem
Citat:
priset spelar ingen roll, lite krånligt att koppla i gör inte heller någonting, vill ha det som fungerar bäst när allting är klart, dock en nackdel att svtp inte fungerar. men dom kanske jobbar på det?

chromecast vs apple tv gott folk ?

edit

har i nuläget macbook, iphone, ipad, men inte helt omöjligt att jag byter telefon men dator/padda kommer nog alltid vara mac.

Kör på apple tv eftersom du har mac produkter.

Plex på datorn till ipad till tv.

Svt kör du bara på ipaden direkt till tv. Jätte smidigt!
Citera
2014-09-21, 01:39
Medlem
Skodegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hannesoth
Hmm, ta Chromecast, jag tror det är enklast. Plex är det du ska använda dig av, dock kan du inte streama SVT Play osv därifrån. Eller i alla fall jag skulle tagit en Chromecast

Det går då alldeles utmärkt att streama SVT Play samt TV4 Play med Plex.

SVT Play: https://www.mediacru.sh/4ymNb1Lm6MtC
Senast redigerad av Skodeg 2014-09-21 kl. 01:57.
Citera
2014-09-21, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skodeg
Det går då alldeles utmärkt att streama SVT Play samt TV4 Play med Plex.

SVT Play: https://www.mediacru.sh/4ymNb1Lm6MtC

Jasså, hur gör man det?
Citera
2014-09-21, 02:03
Medlem
Skodegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hannesoth
Jasså, hur gör man det?

Kanaler > Installera kanaler > Categories > TV > SVT Play (eller TV4 Play)
Citera
2014-09-21, 06:06
Medlem
Med Apple TV så behöver man i te ens streama SVT play från datorn då SVT Play finns direkt i AppleTV

Och ja, det går utmärkt att streama från en Mac till TV och surfa samtidigt, jag har en MacBook Pro från 2009 som jag streamar filmer från helt utan konvertering etc, och kan t ex surfa på samtidigt.

Om du redan har ett gäng Appleprodukter så är nog AppleTV en fördel att välja då fördelarna då ofta uppväger en del nackdelar.

T ex så har man ju inloggning till sitt Apple ID och kan dela bilder och annat direkt och automatiskt mellan alla enheterna och se dem på Apple TV
Citera
2014-09-21, 10:11
Medlem
tack för riktigt bra svar dr tinnitus
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem