Flashback bygger pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2014-11-03, 16:00
Medlem
Frans-Jaegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikael666
Rätt underhållande läsning.

Frågan är om 2x8 rbs15 räcker för att sänka ett skepp.
Mistral-skeppet lär knappast segla ensamt och frågan är väl hur många missiler som krävs för att mätta och tränga igenom ryssarnas CIWS.
Någon annan är säkert duktig och svara på det, jag har ingen aning.

Det beror klart på vilka andra skepp som är i närheten men i princip så vitt jag förstår så har ryssarna ingen luftvärnsrobot som lämpar sig för att skjuta ner "SeaSkimmers" såsom RBS15. Däremot har dom eldrörsluftvärn som dock har dålig (primitiv) eldledning och dålig precision.

Dom kan säkert plocka några RBS15 men 16st som kommer samtidigt från olika håll vet i fan, känns som att några skulle slinka igenom. Sedan kanske dom inte sänker skeppet men dom borde kunna skada det så att det försätts ur stridbart skick.
Citera
2014-11-03, 21:30
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnSmith99
Ok, jag hade försökt motivera det genom att hävda att Sverige inte kan skydda Rysslands gasledning från svenska fascister, och därmed måste Ryssland ta över beskyddet. Så här hade min plan sett ut:

Fas 1 - Förberedelser
1A. Värva några svenska nazister (typ SvP) och betala dom för att ett visst datum hålla en demonstration på Gotland.

1B. Annonsera uppkommande militärövning med marin från Kalingrad och St Petersburg, gärna med ett sprillans helikopterbestyckat Mistral-skepp.

1C. Spräng gasledning i östra Ukraina, skyll på nazister/fascister. Gör stor grej av detta och säg hur viktig gasen är för rysk säkerhet och ekonomi osv. Putin lämnar protest och säger att det är ett angrepp mot Ryssland av Europiska fascister och att sådant inte kan tolereras.

Fas 2 - Genomförande
2A. I samband med nazi-demonstrationen sprängs någon byggnad tillhörande gasledningen Nord Stream och någon rysk medarbetare skadas/dödas.

2B. Efter de första svenska nyheterna om nazi-kravaller och bombattentat på Gotland så saboteras internet-förbindelser mellan Gotland och fastlandet. Endast rysk media som råkar vara i närheten sänder ut i Europa från Gotland.

2C. Skicka helikoptrar för att säkra hamnar och flygplatser på Gotland. Mistral lägger till i Slite.

2D. Putin gör uttalande. "Eftersom de svenska myndigheterna trots upprepade varningar från Ryssland, inte tagit hänsyn till säkerheten för den ryska gasledningen och skyddat den mot svenska fascister så tvingas Ryssland själv att ta över skyddet av Gotland och dess gasledning tills vidare. Alla trafik till eller från ön kommer att hindras med vapenmakt tills de skyldiga har hittats."

Klart!
EU säger fy fy och att det kan eventuellt bli tal om ökade sanktioner om inte Rysk militär lämnar tillbaka kontrollen. NATO säger att det är oacceptabelt och att de överväger att sända rådgivare till Sverige. Ryssland är nöjda och kan börja en basering av luftvärn och kustrobotar som sedan ökas på gradvis.

Vad tror ni? Hade det blivit någon större reaktion med risk för krig?

Ligger även i EU:s intresse att gasledningen skyddas, många av medlemmarna är även NATO länder, frågan är om inte NATO tvingas in i det här hur man än vrider på det? Tänkbart scenario men frågan är om det inte motverkar sitt syfte. Förhandlingar mellan EU och Ryssland om vem som skall få verka från Gotland i syfte att garantera gas till EU.

Nej, jag tror att om Ryssland genomför en sådan operation så blir det krig i någon form. Ryssland kapar åt sig en bit av Baltikum fort som fan för att därefter backa från Gotland. Eller, nä?
Citera
2014-11-03, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnSmith99
I denna tråd vill jag testa en enkel lek:

Fråga:
Hur skulle du gå till väga, om du var i Putins skor, för att MOTIVERA ett militärt övertagande av Gotland? Kravet är att det måste ske dels utan att tvinga NATO att agera, och dels utan att göra det ryska folket alltför upprört.

Bakgrund:
För att Ryssland ska kunna hindra NATO-förstärkningar till de baltiska staterna behövs två områden kontrolleras. Det ena är landremsan mellan Kaliningrad - Litauen - Vitryssland, och det andra är östersjön (på havet och i luften) från Kaliningrad - Gotland - St Petersburg.
Det är allmänt känt att Gotland är i princip försvarslöst, så därmed anser jag inte att genomförandet av den militära operationen är så intressant. Det är i princip öppet mål. Det som är svårt är ju istället att kunna motivera angreppet för omvärlden och för de ryska folket. Tänk Ukraina och Krim.

Få se om vi kan hitta på några realistiska scenarion...

Det mest intressanta sättet att ta Gotland på är inte att skicka en endaste soldat till Gotland. Om Ryssland istället ser till att svenska flygbaser inte får upp något stridsflyg alls och då istället tar södra Sverige inklusive Skåne i ett blixt anfall likt på Krim så har Ryssland stängt Östersjön till sin fördel. Gotland och allt innanför Östersjön blir därmed deras
Citera
2014-11-03, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frans-Jaeger
Det beror klart på vilka andra skepp som är i närheten men i princip så vitt jag förstår så har ryssarna ingen luftvärnsrobot som lämpar sig för att skjuta ner "SeaSkimmers" såsom RBS15. Däremot har dom eldrörsluftvärn som dock har dålig (primitiv) eldledning och dålig precision.

Dom kan säkert plocka några RBS15 men 16st som kommer samtidigt från olika håll vet i fan, känns som att några skulle slinka igenom. Sedan kanske dom inte sänker skeppet men dom borde kunna skada det så att det försätts ur stridbart skick.

Vad är svårast/enklast för ryssarna? Att skjuta ner RBS15 som vi lyckas skjuta iväg eller stoppa våra enheter helt från att ens avfyra dem?

Jag tänker på taktik som i praktiken stänger våra flygflottiljer från att operera. Vilka fler enheter är utrustade med RBS15? Marina då tänker jag på. Hur många enheter är det och hur svårt vore det för en överrasknings attack att se till att dessa inte heller fungerar?
Citera
2014-11-04, 13:29
Medlem
Frans-Jaegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amsta11en
Vad är svårast/enklast för ryssarna? Att skjuta ner RBS15 som vi lyckas skjuta iväg eller stoppa våra enheter helt från att ens avfyra dem?

Jag tänker på taktik som i praktiken stänger våra flygflottiljer från att operera. Vilka fler enheter är utrustade med RBS15? Marina då tänker jag på. Hur många enheter är det och hur svårt vore det för en överrasknings attack att se till att dessa inte heller fungerar?

Marina enheter som har RBS15 är dom fem Visbykorvetterna samt dom två mindre korvetterna. Visby har (kan ha) 8st RBS15 var och dom mindre hade väl 4st var men dom har byggts om så jag är inte säker.

Och enklast är väl att droppa några Iskander över våra få flygfält. Eller att likvidera piloterna men för detta krävs kanske nya "tavelförsäljare" såsom på åttiotalet.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in