2014-11-01, 04:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turrluff
Nja, det är en sak att förlora en ö mitt i ingenstans, men Gotland har en unik position från vilken man kan skapa dominans i Östersjön. Vinner Ryssland Gotland försvaras de NATO-länder runt Östersjön kraftigt och blir mycket utsatta. Det är alltså ingen liten strategisk förlust.

FÖR I HELVETE, sluta dagdrömma om NATO innan vi är med.

Jag säger det igen, det är MÖJLIGT att NATO skulle komma till Sveriges undsättning.

Vill du bygga Sveriges försvarsberedskap på en möjlighet att NATO hjälper oss?

Är du miljöpartist eller F!
Citera
2014-11-01, 04:40
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Ryssarna drog sin gasledning inom Sveriges ekonomiska zon, inte inom Sveriges territorialvatten. Vi har inget som helst ansvar att skydda den från åverkan. Dessutom så blir tyskarna sura om vi har sönder gasledningen eftersom de är mer beroende av den än Ryssland, en gasknarkare byter inte langare så lätt.

Så nej, gasledningen är inte någon anledning till en möjlig krigsförklaring. Det är en idiotmyt från folk som vill att vi ska gå med i NATO. Gör vi det, då blir vi ett bombmål på allvar för ryssarna i utbyte mot ett löfte om målsättningen om att NATO ska beskydda oss i händelse av ett ryskt anfall. NATO är nämligen så nerrustat idag att skulle det blir ett ryskt anfall, så kommer det inte att komma mycket till undsättning.

Det finns inte heller någon rationell anledning för Putin att anfalla Sverige, Putin är ex-KGB och inte en ex-militär, och en sådan föredrar att agera genom hyrda ombud istället för att öppet släppa bomber. Med andra ord så kommer en rysk "invasion" bestå av att de börjar pröjsa svenska lobbyister för att få politiker och media på sin sida istället för att det börjar regna bomber. Det har fungerat utmärkt för USA, och det kommer att fungera lika utmärkt för Ryssland om de orkar lägga pengar på det. Att de inte gjort det mot oss indikerar vilka betydelselösa tattare de tycker vi är.

Med det inlägget så utgår jag ifrån att du vill avstå den Svenska ekonomiska zonen och låta den övergå i Rysk ägo ? Vad blir den långtgående konsekvensen av det tror du :-D

Fast å andra sidan mycket till ekonomisk zon är det iofs inte . Men om de får den vad ber de om nästa gång / eller tar om vi inte ger efter ?
Citera
2014-11-01, 11:01
Medlem
Dr.Spins avatar
Det tar ju lite över en vecka innan NATO får tummen ur och faktiskt kan vara på plats. Har ryssen redan parkerat luftvärn, marktrupp och etablerat sin närvaro i luftrummet (med basering mitt i insatsområdet) så kommer det vara snack och sanktioner.

Ryssland ser alltid till att skapa casus belli, det kan vara pirater baserade i Sverige som utför sabotage mot den gasledning som Tyskland och Frankrike är beroende av. Det kan vara terrordåd utförda av islamistiska terrorister bosatta i Sverige (Ryssland anklagar redan oss för att husera flertalet Tjetjenska ledare, de har redan utfört piratverksamhet från svenskt vatten).

De kan även utföra cyberattacker mot sig själva från Sverige och därmed ge sig själva "rätten" att också slå tillbaka med allt upp till massförstörelsevapen.

Egentligen har ryssen rätt många kort att spela.
Citera
2014-11-01, 11:40
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Med det inlägget så utgår jag ifrån att du vill avstå den Svenska ekonomiska zonen och låta den övergå i Rysk ägo ? Vad blir den långtgående konsekvensen av det tror du :-D

Fast å andra sidan mycket till ekonomisk zon är det iofs inte . Men om de får den vad ber de om nästa gång / eller tar om vi inte ger efter ?

Är du på rymmen från tripprapportforumet? Den svenska ekonomiska zonen har aldrig varit vårt territorialvatten.
Citera
2014-11-01, 13:13
Medlem
Turrluffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kad1
FÖR I HELVETE, sluta dagdrömma om NATO innan vi är med.

Jag säger det igen, det är MÖJLIGT att NATO skulle komma till Sveriges undsättning.

Vill du bygga Sveriges försvarsberedskap på en möjlighet att NATO hjälper oss?

Är du miljöpartist eller F!
Har aldrig sagt att NATO ska hjälpa Sverige, de skiter fullständigt i fastlandet om inte vi är medlemmar. Men att se Gotland i Ryska händer kommer de ha väldigt svårt att acceptera.
Citera
2014-11-01, 21:54
Medlem
Att tro att Nato-medlemskap skulle göra någon skillnad, för debatten fel. Danmark, ett Nato-land, förvisso med en not-politik under 80-talet, räknade inte med att Nato skulle hjälpa till att försvara Bornholm, om ön kom under Sovjetiskt angrepp. Det gjordes krigsspel i Dk under 80-talet som förberedde det scenariot. USA och England, är inte beredda att ofra sina soldater för en ö i Östersjön. Skulle Färöarna, formellt en del av Dk bli attackerat, så var USA och UK beredda att gå till angrepp. USA och UK, skulle nöja sig med att blockera Öresund och Stora Bält.

Jag tror, men jag har inga bevis, att Ryssland önskar att Sverige kommer med i Nato. Så kan ryssarna mer i lugn och ro skapa 5-kolonnare i Finland och de baltiska länderna.
Citera
2014-11-02, 19:57
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Är du på rymmen från tripprapportforumet? Den svenska ekonomiska zonen har aldrig varit vårt territorialvatten.

Var påstår jag det ? Snarare du som läser in något som inte finns där / Eller missar något grundläggande :-D

Svensk ekonomisk zon innebär att om vi velat stoppa gasledningen så skulle vi haft den juridiska rätten till att göra det / En fiskebåt får inte fiska utan medgivande och ingen får borra utan medgivande . Jag kan fortsätta ganska länge men utgår från dina yrande inlägg att det vore meningslöst att förklara skillnaden mellan territorialvatten och ekonomisk zon :-D Att du sedan inte vet vad casus belli är ( och stormakters tidigare vanor/ovanor av att fabricera casus belli ) är än mer skrämmande :-(

Nu är det tyvär så att vi har bjudit in den ryska björnen i vår ekonomiska zon och nu kan vi bara hoppas på att han nöjer sig med det så att vi inte behöver " förhandla " något mer om vare sig territorialvatten och ekonomiska zoner .
Citera
2014-11-02, 20:51
Medlem
Bergakungens avatar
Här gäller ju att förstå en sak: Gasledningen har bara ett värde för Ryssland om det finns någon som vill köpa i andra ändan.

Skulle det vara så att Ryssland VILL ha Gotland, så kommer de förstås att kunna ta Gotland. Men priset blir högt, politiskt och militärt, det blir inga mer landstigningar på länge för Ivan därefter.
Citera
2014-11-02, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Var påstår jag det ? Snarare du som läser in något som inte finns där / Eller missar något grundläggande :-D

Svensk ekonomisk zon innebär att om vi velat stoppa gasledningen så skulle vi haft den juridiska rätten till att göra det / En fiskebåt får inte fiska utan medgivande och ingen får borra utan medgivande . Jag kan fortsätta ganska länge men utgår från dina yrande inlägg att det vore meningslöst att förklara skillnaden mellan territorialvatten och ekonomisk zon :-D Att du sedan inte vet vad casus belli är ( och stormakters tidigare vanor/ovanor av att fabricera casus belli ) är än mer skrämmande :-(

Nu är det tyvär så att vi har bjudit in den ryska björnen i vår ekonomiska zon och nu kan vi bara hoppas på att han nöjer sig med det så att vi inte behöver " förhandla " något mer om vare sig territorialvatten och ekonomiska zoner .
Ekonomisk zon:

"Ett havsområde utanför territorialhavet där en kuststat enligt reglerna i FN:s havsrättkonvention har rätt att fastställa en gräns på högst 12 nautiska mil ut från från den baslinje man bestämt sig för. Den ekonomiska zon som kuststaten har rätt till får inte ha en utsträckning utöver 200 nautiska mil från baslinjen.

Kuststatens ekonomiska zon däremot ligger utanför territorialvattnet och skall också beräknas utifrån samma för kuststaten fastställda baslinje som används för att fastställa territorialvattnet. Territorialvattnet är i alla bemärkelser kuststatens eget havsområde, där man har suverän bestämmanderätt om vad som får göras och av vem, men över den ekonomiska zonen har kuststaten bara vissa specificerade suveräna rättigheter "i syfte att utforska och utvinna, bevara och förvalta naturtillgångarna, vare sig dessa är levande eller icke levande".
Generellt sett har en kuststat omfattande befogenhet att utfärda lagar för att bl.a. förhindra, begränsa och kontrollera föroreningar från fartyg i den ekonomiska zonen. Samtidigt är alla andra stater tillförsäkrade de grundläggande s.k. fria havsrättigheterna, som "friheter till sjöfart och överflygning, utläggande av undervattenskablar och rörledningar samt annan enligt folkrätten legitim användning av havet".
Citera
2014-11-02, 22:28
Medlem
Mikael666s avatar
Sorry för lång quote.
Citat:
Ursprungligen postat av JohnSmith99
Ok, jag hade försökt motivera det genom att hävda att Sverige inte kan skydda Rysslands gasledning från svenska fascister, och därmed måste Ryssland ta över beskyddet. Så här hade min plan sett ut:

Fas 1 - Förberedelser
1A. Värva några svenska nazister (typ SvP) och betala dom för att ett visst datum hålla en demonstration på Gotland.

1B. Annonsera uppkommande militärövning med marin från Kalingrad och St Petersburg, gärna med ett sprillans helikopterbestyckat Mistral-skepp.

1C. Spräng gasledning i östra Ukraina, skyll på nazister/fascister. Gör stor grej av detta och säg hur viktig gasen är för rysk säkerhet och ekonomi osv. Putin lämnar protest och säger att det är ett angrepp mot Ryssland av Europiska fascister och att sådant inte kan tolereras.

Fas 2 - Genomförande
2A. I samband med nazi-demonstrationen sprängs någon byggnad tillhörande gasledningen Nord Stream och någon rysk medarbetare skadas/dödas.

2B. Efter de första svenska nyheterna om nazi-kravaller och bombattentat på Gotland så saboteras internet-förbindelser mellan Gotland och fastlandet. Endast rysk media som råkar vara i närheten sänder ut i Europa från Gotland.

2C. Skicka helikoptrar för att säkra hamnar och flygplatser på Gotland. Mistral lägger till i Slite.

2D. Putin gör uttalande. "Eftersom de svenska myndigheterna trots upprepade varningar från Ryssland, inte tagit hänsyn till säkerheten för den ryska gasledningen och skyddat den mot svenska fascister så tvingas Ryssland själv att ta över skyddet av Gotland och dess gasledning tills vidare. Alla trafik till eller från ön kommer att hindras med vapenmakt tills de skyldiga har hittats."

Klart!
EU säger fy fy och att det kan eventuellt bli tal om ökade sanktioner om inte Rysk militär lämnar tillbaka kontrollen. NATO säger att det är oacceptabelt och att de överväger att sända rådgivare till Sverige. Ryssland är nöjda och kan börja en basering av luftvärn och kustrobotar som sedan ökas på gradvis.

Vad tror ni? Hade det blivit någon större reaktion med risk för krig?

Fler som läst Midvintermörker,

Citat:
Ursprungligen postat av Frans-Jaeger
I en perfekt värld skulle 8st Gripenplan skjuta vars två RBS-15 mot Mistralskeppet och ytterligare 24st Gripenplan beskjuta den tyngre ryska matrielen på ön. Samtidigt är en mindre armada av stridsbåt 90 fullastade med kustjägare på väg mot ön flankerade av 4st Visby-korvetter och 2 ubåtar med 6st Gripenplan ovanför. Fler ubåtar ligger längre ut och bekämpar ev ryska skepp på väg samt fler Gripenplan ligger längre ut och dels skjuter RBS-15 mot ryska skepp samt håller borta ryskt stridsflyg.

Halva styrkan etablerar ett brohuvud och andra halvan inkl besättningar till stridsvagnarna går mot just stridsvagnarna (om ryssen inte redan saboterat dom).

När fler soldater kommit så säkrar man flygplatsen och börjar flyga in fordon. Fan vet om vi kan få in några stridsfordon 90, ev med hjälp av dom 2 stora fraktflyg vi är delägare i eller med hjälp från Nato.

Allt beror på 2 saker:

1: Hur pass snabbt vi reagerar. Om vi inte reagerar direkt så är det kört för då hinner ryssen förstärka.

2: Hur pass motiverad ryssen är till att hindra återtagning av ön. Om tex Peter den store + 2 till liknande skepp ligger utanför Gotland och 50st ryska jakt och attackflyg cirkulerar så är det kört.
Men om dom försöker sig på en lite mer kuppartad aktion likt krim så kan vi definitivt ha en chans om vi agerar direkt!

Min känsla är tyvärr att politikerna inte vågar dra igång en operation för att återta Gotland så snabbt. Om ingen plan redan existerar så skulle troligtvis bara själva planeringen ta så lång tid så att ryssen hinner förstärka alldeles för mycket. Och eftersom det med största sannolikhet inte finns förband och officerare som är övade på detta scenarion så ser det mörkt ut...

och Midsommargryning
Citera
2014-11-03, 10:27
Medlem
Frans-Jaegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikael666
Sorry för lång quote.

Fler som läst Midvintermörker,

och Midsommargryning

Har faktiskt inte läst nån av dom, men vet vad dom handlar om. Var mest en liten fundering från min sida om vad vi på pappret skulle kunna göra. Sedan vet i fan om det skulle gå i verkligheten. Vi kan väl knappt skicka upp så många Gripenplan från våra få flygflottiljer.
Citera
2014-11-03, 15:15
Medlem
Mikael666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frans-Jaeger
Har faktiskt inte läst nån av dom, men vet vad dom handlar om. Var mest en liten fundering från min sida om vad vi på pappret skulle kunna göra. Sedan vet i fan om det skulle gå i verkligheten. Vi kan väl knappt skicka upp så många Gripenplan från våra få flygflottiljer.

Rätt underhållande läsning.

Frågan är om 2x8 rbs15 räcker för att sänka ett skepp.
Mistral-skeppet lär knappast segla ensamt och frågan är väl hur många missiler som krävs för att mätta och tränga igenom ryssarnas CIWS.
Någon annan är säkert duktig och svara på det, jag har ingen aning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in