Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-09-21, 16:34
  #13
Avstängd
Injectionzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twonkov
Efter att ha kollat några avsnitt av serien så blir man ju inte jätte sugen på att flytta dit.

Baltimore kallas ju "The heroin capital of the US".

http://abcnews.go.com/US/story?id=92699
Citera
2014-09-21, 16:40
  #14
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorthSNKR
Kolla på serien The Wire.

Och Homicide - Life on the street. Baltomore är en negertät stad och av de mordtätaste städerna. vissa år ligger dom på +300 mord. Mycket skit i den stan, skulle aldrig vilja bo där.
Citera
2014-09-21, 18:41
  #15
Medlem
Ghost.Neighbors avatar
Hej har bott i Baltimore under 5 månader pga jobb. Ganska kort tid men vill ge min syn på staden. Det finns området i Baltimore där man inte stannar frivilligt vid rödljusen. Men oftast har man aldrig några äreneden dit. Jag besökte ett sådant område en gång pga en felkörning. I city är det städat och vilken amerikansk stad som helst. Vilka andra städer har inte slumområden? Baltimore har ett bra läge. 1 timma bil till Washington och 3 till New York. Perfekt för mysiga helgutflykter. Har varit i övriga delar av USA och gillar östkusten bäst, för mig hade det inte spelat så stor roll vilken stad på östkusten (undantag florida) jag flyttade till om man bortser från redan etablerade vänskapsrelationer.

Tycker du verkligen ska ta denna chans att testa något som alla inte får göra här i livet. Du kan vara säker på att Sverige står där med öppna armar den dagen du vill hemåt. Jag har gett upp min dröm att flytta till USA, det blir så när man får för mycket rötter.

Min budskap....Ta chansen och upplev världen
Citera
2014-09-21, 22:28
  #16
Medlem
Swedehearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghost.Neighbor
...Vilka andra städer har inte slumområden?...
Precis! Du behöver ju inte bosätta dig i ett "The Wire" område, det är ju bara att läsa på lite och hitta ett bra område. ALLA storstäder har dåliga och bra områden.
Citera
2014-09-22, 19:26
  #17
Medlem
Rymdarens avatar
Det verkar vara en ok stad, kanske inte den mest spännande. Det geografiska läget är fint; nära till DC och Philly, appalacherna ligger i väster med friluftsliv - även NYC är lätt att ta sig till nån weekend.

Baltimore var väl mordhuvudstaden ett tag, men det var typ 20 år sedan - nu är det betydligt lugnare. Fast som skrives här, det är fortfarande uppdelat i många no-go-zoner. Har man lite vett i skallen så blir det inga problem.

Jag hade tagit jobbet om det är intressant nog. Om det eventuellt ger dig en Greencard ska du inte tveka!
Citera
2014-09-28, 21:19
  #18
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twonkov
Hur menar du med arbetarklass-aktig?
Opretentiöst, på både gott och ont. Inte samma urbana medelklass/övre medelklass som i exempelvis New York.
Citera
2014-09-30, 19:13
  #19
Medlem
The Wire(som f ö är världens bästa serie) ska ju spegla problemen i ghettorna i USAs storstäder,inte just Baltimore.

Den hade lika gärna kunnat varit inspelad i vilken större stad som helst i USA.

Hade inte tvekat en sekund att flytta,om inte annat ligger den ju perfekt för att lätt kunna utforska andra städer,som nämts.
Citera
2014-10-04, 12:06
  #20
Medlem
Mulas avatar
Okej, ni som rekommenderar TS att titta på The wire eller Homocide bara för att han frågar om Baltimore så gissar jag att ni aldrig varit där och/eller bara vill vara lite putslustiga. TS, gå inte för mycket på det.

Baltimore har sin beskärda del av "ghetto", inget snack om den saken. Men det är inte direkt Detroit. Downtown runt hamnen har de styrt upp rejält, och de norra delarna av staden var ganska ruffiga när jag var där första gången i slutet av 90-talet. Typ folk som stod och eldade i soptunnor och så när man körde förbi, var ju lite lagom kymigt. Och det finns områden i stan idag som är lite "shady".

Men inne i stan är det inte värre än någon annan större amerikansk storstad, och polisen i USA kan vara grisar oavsett var du befinner dig. Runt hamnen är det tom rena överklassområdet, skulle jag säga. Det är förstås ganska dyrt att bo där, men jag tror inte du ska behöva oroa dig för att bli rånad på väg hem från krogen.

Sedan är frågan om du verkligen vill vara inne i Baltimore, var kommer du jobba? Du kanske skulle titta på att bo i någon av områdena sydväst om staden, tex Columbia som jag besöker regelbundet. Det är ju inte som att bo inne i stan med pubar och partyliv direkt, men då hamnar du å andra sidan i ett av USA's mest välbärgade områden. Kan gärna svara på mer specifika frågor om du har!

Kan också säga att Baltimore har bra kommunikationer med DC metro area samt en helt okej flygplats (BWI). Tyvärr dock med bara en reguljär flight till europa (Brisith airways).
Citera
2017-07-23, 20:10
  #21
Medlem
Kebabfysikers avatar
Citat:
I Baltimore finns USA:s farligaste gator: ”Ett människoliv är inget värt längre”

Risken att bli mördad i USA är lägre än den har varit på decennier, men det finns städer där det går åt motsatt håll.
En stad som sticker ut är Baltimore. Där upplever man just nu den värsta vågen av våldsbrott i hela landet.

Baltimore går under smeknamnet ”Charm City”, en slogan som myntades av PR-folk på 1970-talet. Men för den som är svart och lever i stadens fattiga områden är det inte charm man tänker på i första hand. För dem är Baltimore USA:s just nu allra farligaste stad.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/i...et-vart-langre
Citera
2017-07-24, 09:13
  #22
Medlem
WLHSs avatar
Jag har besökt Baltimore vid ett par tillfällen genom åren. Jag håller med om att staden andas arbetarklass och är väldigt oputsad. Och som flera redan skrivit så är det en stor majoritet med afroamerikaner och det märks. Men oavsett så skulle jag ha tagit chansen att åka över och jobba. Gör lite research över vilka områden som är bra så kommer det vara som att bo i vilken stad som helst. Sen har du som redan nämnts nära till flera större städer på Östkusten.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2447906

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback