2014-09-19, 22:51
Medlem
ChrisMcCandlesss avatar
Jag hade tänkt att studera till journalist. Men jag har inte skrivandet i mig.
Jag antar att man får lära sig detta, men jag vill vara steget före.
Hur kan utveckla sig i skrivandet?
Vad finns det för tips och tricks?
Finns där sidor på internet som är bra att lusläsa?
Citera
2014-09-19, 22:54
Medlem
Genom att skriva mycket, så utvecklar man, så det gäller bara att skriva skriva och skriva !!
Citera
2014-09-19, 22:55
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisMcCandless
Jag hade tänkt att studera till journalist. Men jag har inte skrivandet i mig.
Jag antar att man får lära sig detta, men jag vill vara steget före.
Hur kan utveckla sig i skrivandet?
Vad finns det för tips och tricks?
Finns där sidor på internet som är bra att lusläsa?

Börja med att föra journal om ditt egna liv, händelser i ditt liv, dvs en dagbok och försök hela tiden att skriva på ett sätt som gör det spännande. Ju mer du skriver, läser böcker/artiklar så snappar du upp mer och mer. Även om det kan verka löjligt att skriva en dagbok, men se det som en journal istället då.

Varje gång du är med om något, skriv ner det, försök kanske skriva det på ett sätt, sedan på ett annat sätt, hitta din rytm.
Citera
2014-09-19, 23:00
Medlem
ChrisMcCandlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mittnamneborta
Genom att skriva mycket, så utvecklar man, så det gäller bara att skriva skriva och skriva !!

Tack för tipset!

Citat:
Ursprungligen postat av Slitet-Golv
Börja med att föra journal om ditt egna liv, händelser i ditt liv, dvs en dagbok och försök hela tiden att skriva på ett sätt som gör det spännande. Ju mer du skriver, läser böcker/artiklar så snappar du upp mer och mer. Även om det kan verka löjligt att skriva en dagbok, men se det som en journal istället då.

Varje gång du är med om något, skriv ner det, försök kanske skriva det på ett sätt, sedan på ett annat sätt, hitta din rytm.

Många bra idéer!
Ska börja skriva dagbok. Även bli bättre på att läsa böcker.
Tack!
Citera
2014-09-19, 23:04
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Varför vill du bli journalist?
Det är förmodligen ett av de yrken som har störst arbetslöshet & sämst framtidsutsikter.
Citera
2014-09-19, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisMcCandless
Tack för tipset!

Många bra idéer!
Ska börja skriva dagbok. Även bli bättre på att läsa böcker.
Tack!
Överväg också att börja blogga eller att registrera dig på en novellsajt så att det du skriver exponeras för andra. Skriv om vad som helst.
Citera
2014-09-19, 23:08
Medlem
William Hainess avatar
Är du passionerad kring skrivande så är nog inte journalist egentligen yrket för dig. Oftast så kommer du behöva uttrycka dig rätt torrt, intetsägande och kring en förberedd mall, oavsett vad vissa tror.
Citera
2014-09-19, 23:16
Medlem
ChrisMcCandlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Varför vill du bli journalist?
Det är förmodligen ett av de yrken som har störst arbetslöshet & sämst framtidsutsikter.

För att det är ett spännande jobb. Sen så arbetar jag redan, mer eller mindre, som journalist. Men har inte utbildning för det.
Dessutom så bor jag inte Sverige, så framtidsutsikterna är inte detsamma. Annars har du rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av kenneth_k
Överväg också att börja blogga eller att registrera dig på en novellsajt så att det du skriver exponeras för andra. Skriv om vad som helst.

Jag gör redan detta. Men kan tyvärr inte säga vad eller var.

Citat:
Ursprungligen postat av William Haines
Är du passionerad kring skrivande så är nog inte journalist egentligen yrket för dig. Oftast så kommer du behöva uttrycka dig rätt torrt, intetsägande och kring en förberedd mall, oavsett vad vissa tror.

Du kan säkert helt rätt där. Men jag tror nog att jag kan få lite friare tyglar.
Citera
2014-09-19, 23:46
Medlem
messiasibids avatar
Vill man skriva väl så får man heller inte glömma att läsa bra texter.
Själv finner jag det givande att skriva poesi, då det får fram leklusten i språket och man vågar släppa taget. Ha roligt helt enkelt

Eget komponerat stycke.

Glödande komet klyver sin stig i den nattsvarta skyn.
Blickandes ut, nyfiket spejandes ner
Alla gestalter, alla former, som döljs i mörkret
Så skört och vackert det ter sig från kometens vy.

Allt ett inre sken avge
Slungandes ut i kylan, rytmiskt dansande
En skimrande slinga upp i skyn

Träffar kometens kärva yta
Tränger in till dess innersta glödande kärna
När den i nattsvarta skyn,
Klyver sin bana
Senast redigerad av messiasibid 2014-09-19 kl. 23:53.
Citera
2014-09-19, 23:52
Medlem
William Hainess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Vill man skriva väl så får man heller inte glömma att läsa bra texter.

Är journalistik verkligen "bra" texter dock?

Oavsett om man går framåt eller bakåt i tiden så är syftet det samma - förmedla nyheter. Vill man ha bra texter så går man väl snarare till skönlitteratur?
Citera
2014-09-19, 23:59
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av William Haines
Är journalistik verkligen "bra" texter dock?

Oavsett om man går framåt eller bakåt i tiden så är syftet det samma - förmedla nyheter. Vill man ha bra texter så går man väl snarare till skönlitteratur?

Det har du rätt i. Däremot blir jag stundtals imponerande av utländska tidningar som får till finurliga formuleringar fast ändå otroligt effektivt levererar en nyhet. Men Expressen,Aftonbladet når tyvärr inte upp dit.

Till TS. OBS köp denna bok. On writting well av William Zinsser. Utomordentligt bra bok Handlar om nyhetsrapportering och författaren har varit redaktionschef på Newyorktimes om jag inte minns fel.
Väldigt många bra tips.
Citera
2014-09-20, 00:38
Medlem
Repatrierings avatar
Läs mycket böcker så kommer ditt skriftspråk automatiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in