Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-09-24, 09:26
  #373
Medlem
Frontlinjens avatar
Det är med fascination och en lätt oro som jag läser en del av inläggen här. Eftersom de bemötts av vettiga debattörer kommer jag här inte gå i direkt svaromål.

Dock kan jag inte undgå att fundera över de bakomliggande motiven. I vissa fall går svaren att härleda till ren okunskap (ja, Finland har varit en del av Sverige, det var Ryssland som anföll 1809 och Gotland upphörde inte att ha ett militärt värde efter andra världskriget), medan känslan av att ideologiska eller ännu värre motiv ligger bakom infinner sig i andra fall.

Det är väl belagt att Ryssland har en hop med personer som aktivt försöker sprida den ryska världsbilden. Detta sker även på svenskspråkiga forum, men eftersom det alltid rör sig om inlägg som skrivs med hjälp av Google Translate står det helt klart att det inte är denna typ av inlägg här.

Nej, jag gissar mer på ideologiska skäl. Kanske rör det sig om ett blint USA-hat som medför att alla som är emot USA är Good guys?

Utan att gå i försvarsställning för USAs utrikespolitik kan jag konstatera att deras intressen sammanfaller med våra vad gäller närområdet. Ryssland är en stormakt och en stormakt har alltid intresse av och militära medel för att skydda sina intressen. I det här fallet är ett intresse av att säkerställa sin rörlighet i och ut ifrån Östersjön. Där kan Sverige och Baltikum ligga i vägen och vi måste kunna försvara oss.
Citera
2014-09-24, 12:24
  #374
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosrub
Det är helt ok att du är korkad och inte ens kan greppa simpla begrepp som frihet eftersom frihet för dig innebär att främmande makter konstant vet vad du gör men du sitter väl inte på allvar och intalar dig själv att du är intelligent på något plan? Framtiden och hittepå är för dig på riktigt mer skrämmande än hur vi har det just nu?

Du lider av paranoida vanföreställningar lilla gubben och bör söka vård. Inte sitta här och snacka om Ryssland 2014 vilket du uppenbarligen inte vet något om alls. Det är inte WW2 tider och det handlar inte om ideologier. Innan man fattat det så kommer man fortsätta stampa i sin grunda babypool och framstå som en komplett idiot. Fast det har väl varit ditt mål hela tiden med tanke på det infantila spammande trams som inte har något med tiden vi lever i nu att göra.

Faktan handlar om att förstå världen och internationell storpolitik och det avslöjar du vid varje post du gör att du inte gör. Försvarsmaktens agenda här handlar om budget så deras trams lägger man ingen vikt vid alls.

Så därför undrar jag igen då varför Björklund, SÄPO, media och du hetsar Ryssland? Vad är det du vill uppnå Quisling? Befinner du dig ens i Sverige?
En Quisling är någon som lägger sig platt för en främmande makt och förråder sitt land i syfte att det ska tas över. Att propagera för ett starkt försvar är inte förräderi. Att som du propagera för motsatsen är mycket närmare att vara en Quisling.

Du tillför inte något i debatten, allt du gör är att förolämpa deltagarna och komma med subjektiva åsikter utan någon koppling till fakta eller källhänvisningar.

Börja uppför dig och styrk dina inlägg med något slags fakta eller uppfattas som det omogna troll du är.
Citera
2014-09-24, 12:59
  #375
Medlem
Frans-Jaegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unity
En Quisling är någon som lägger sig platt för en främmande makt och förråder sitt land i syfte att det ska tas över. Att propagera för ett starkt försvar är inte förräderi. Att som du propagera för motsatsen är mycket närmare att vara en Quisling.

Du tillför inte något i debatten, allt du gör är att förolämpa deltagarna och komma med subjektiva åsikter utan någon koppling till fakta eller källhänvisningar.

Börja uppför dig och styrk dina inlägg med något slags fakta eller uppfattas som det omogna troll du är.

Det är inget omoget troll, tyvärr, det där något mycket värre. Denne person är en av alla dom proryska nyreggade propagandamaskinerna som fullständigt invaderat och infekterat FB sedan Ukrainakrisen, ivrigt påhejade av nazister och kommunister som alla förenas i deras avsky för USA och den västerländska världen.

Det är alltid samma smörja som rapas upp i dessa trådar, skrivna av ryssar och vidareciterade av duktiga idioter, och det är gap och skrik om att alla som är för samarbete med Nato eller USA är Quislingar och landsförrädare, trots att Sveriges officiella hållning alltid varit pro-Nato och pro-Usa.

Dom försöker att hetsa och uppvigla inhemska misslyckade personer som är lika degenererade som dom själva för att försöka vända den allmänna opinionen och få det att se ut som om det finns många vanliga svenskar som gillar Putin och hans Ryssland.

Postarnas nick kanske varierar men innehållet och budskapet är alltid detsamma:

* Ryssland är hjälten som står upp emot USA
* Nato är Ondskan personifierad
* Majoroteten av folket i europeiska länder, inkl Ukraina, vill att Putin räddar dom undan den dekadenta västerländska världen.
* Ryssland har rätt att bryta vilka avtal som helst och göra som dom vill för det har USA gjort dvs sandlådetänk.

Det är fan sorgligt att se vilken jävla sörja FB har blivit i dom trådar som avhandlar något om Ryssland. Än värre är nästan det faktum att våldsvänstern och våldshögern förenas i sitt hån mot synsättet att Ryssland är den aggressiva parten och att Usa måste bekämpas. Dom bidrar till att få dom förhållandevis få riktiga proryssarna (ryssarna?) att verka vara fler än dom egentligen är.
Till denna grupp kommer också dom yngre medlemmarna som inte gjort egen värnplikt och inte levt under kalla kriget och som har trott på illusionen om att det aldrig mer blir krig i vår del av världen samt att Ryssland numera är en del av västvärlden. Dessa anser sig berättigade i sin okunnighet att kunna förlöjliga alla tankar på att Ryssland någonsin skulle hota Svenskt territorium.

Det är så tragiskt uppenbart att Ryssland har byggt upp ett enormt nätverk som fullkomligt spammar ner onlinemedia i väst med texter som bara kan komma direkt från PutlerJugend eller FSB, ivrigt vidarebefodrat av vanliga ryssar med internetuppkoppling.
Detta syns bla tydligt i svenska försvarsbloggar men också i tex engelska nyheter om Ukrainakrisen där kommentarerna dom första minuterna är normala för att sedan översköljas av hatiska kommentarer om hur hemska Usa och Nato osv.

För att knyta detta inlägg till det som tråden handlar om, dvs inte om USA, så påpekar jag att vanliga kartor absolut har en plats i modern krigsföring. Man kan som sagt jämföra kartor från olika källor och olika årtal med varandra för att på så sätt hitta skillnader som kan kollas upp i efterhand.

Kom också ihåg att Sverige och dess myndigheter knappast kan lastas för att vara hetsande.
Inte ens incidentrotens uppdrag offentliggörs normalt sett trots att andra länder ofta talar öppet om kränkningar och vad som pågår.
I Sverige vill man tala tyst om ökad aktivitet från Ryssland, dels för att inte skrämma upp stackars svensson, dels för att svensson inte skall kräva förhöjda försvarsanslag eller få reda på vilket bedrövligt försvar vi har till förmån för invandring och skatttesänkarpolitik.

Då vårt land är en demokrati där människor bevisligen är beredda att läcka info till media (edge, ryska påsken, senaste kränkningen etc) så är det inte troligt att SÄPO skulle kasta ur sig den informationen dom har om den vore falsk eller oviktig. Om dom hade gjort detta enbart i syfte till att få högre anslag så skulle det snart läcka ut info till media om detta.
Sedan beskrev SÄPO "krigsförberedande händelser" vilket inte bara handlar om stora uppköp av kartor även om detta med kartorna var det enda som offentliggjordes. Ni kan vara säkra på att det finns många mer exempel på rysk aktivitet mot Sverige!
__________________
Senast redigerad av Frans-Jaeger 2014-09-24 kl. 13:08.
Citera
2014-09-24, 13:12
  #376
Avstängd
Rosrubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unity
En Quisling är någon som lägger sig platt för en främmande makt och förråder sitt land i syfte att det ska tas över. Att propagera för ett starkt försvar är inte förräderi. Att som du propagera för motsatsen är mycket närmare att vara en Quisling.

Du tillför inte något i debatten, allt du gör är att förolämpa deltagarna och komma med subjektiva åsikter utan någon koppling till fakta eller källhänvisningar.

Börja uppför dig och styrk dina inlägg med något slags fakta eller uppfattas som det omogna troll du är.

Ni har redan släppt in den främmande och blodtörstiga makten i landet, ni bara för korkade för att förstå det men försök inte intala dig själv att du är något annat än du är Quisling.

Du ordbajsar 100% i detta inlägg och bemöter ingenting annat än min person men själva sakfrågan vågar du inte röra eftersom jag redan rättat allt ert trams.

Varför hetsar ni för krig? Det är allt jämt det enda intressanta i tråden och är ni språkligt okunniga och inte har förstått vad som hänt i Ukraina så hjälper jag gärna er att förstå. Men bästa alternativet av alla är du och alla istället läser på. Snacka om det ryska hotet är sådant foliehattande jävla trams nämligen att ingen tänkande människa tar er eller SÄPO, media eller Björklund på allvar och det får du bara förlika dig med Quisling.
Citera
2014-09-24, 13:20
  #377
Medlem
Frans-Jaegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Det är med fascination och en lätt oro som jag läser en del av inläggen här. Eftersom de bemötts av vettiga debattörer kommer jag här inte gå i direkt svaromål.

Dock kan jag inte undgå att fundera över de bakomliggande motiven. I vissa fall går svaren att härleda till ren okunskap (ja, Finland har varit en del av Sverige, det var Ryssland som anföll 1809 och Gotland upphörde inte att ha ett militärt värde efter andra världskriget), medan känslan av att ideologiska eller ännu värre motiv ligger bakom infinner sig i andra fall.

Det är väl belagt att Ryssland har en hop med personer som aktivt försöker sprida den ryska världsbilden. Detta sker även på svenskspråkiga forum, men eftersom det alltid rör sig om inlägg som skrivs med hjälp av Google Translate står det helt klart att det inte är denna typ av inlägg här.

Nej, jag gissar mer på ideologiska skäl. Kanske rör det sig om ett blint USA-hat som medför att alla som är emot USA är Good guys?

Utan att gå i försvarsställning för USAs utrikespolitik kan jag konstatera att deras intressen sammanfaller med våra vad gäller närområdet. Ryssland är en stormakt och en stormakt har alltid intresse av och militära medel för att skydda sina intressen. I det här fallet är ett intresse av att säkerställa sin rörlighet i och ut ifrån Östersjön. Där kan Sverige och Baltikum ligga i vägen och vi måste kunna försvara oss.


Det är ganska intressant att göra sökningar på trådar som avhandlar Ryssland utifrån dess militär eller dess aggression, och filtrera bort alla trådar som tillkommit efter Ukrainakrisen.

Då ser man svart på vitt att något har ändrats! Tidigare fanns det kommentarer som också var ganska proryska men om man forskar lite i dom inlägg som div "proryska" nick gjort tidigare så ser man att det handlar om svenskar som har invandrarbakgrund eller annan naturlig aversion gentemot USA samt vänlig hållning gentemot Ryssland.
Men även inbitna debattörer kunde då ta till sig info om dagens korrupta Ryssland och ändra åsikt. Detta var alltså vanliga svenskar med olika bakgrunder.

Sedan när Ukrainakrisen började så hände något och Flashback samt div försvarsbloggar och kommentarer i kvällstidningar blev fullständigt översköljda av extremt proryska inlägg som var helt bortom sund och förnuft. Det finns inget normalt debattläge längre då debatten är infekterad av ett ryskt gift som inte härrör från Svea...


Citat:
Ursprungligen postat av Rosrub
Ni har redan släppt in den främmande och blodtörstiga makten i landet, ni bara för korkade för att förstå det men försök inte intala dig själv att du är något annat än du är Quisling.

Du ordbajsar 100% i detta inlägg och bemöter ingenting annat än min person men själva sakfrågan vågar du inte röra eftersom jag redan rättat allt ert trams.

Varför hetsar ni för krig? Det är allt jämt det enda intressanta i tråden och är ni språkligt okunniga och inte har förstått vad som hänt i Ukraina så hjälper jag gärna er att förstå. Men bästa alternativet av alla är du och alla istället läser på. Snacka om det ryska hotet är sådant foliehattande jävla trams nämligen att ingen tänkande människa tar er eller SÄPO, media eller Björklund på allvar och det får du bara förlika dig med Quisling.

En av dom mest bisarra grejerna med dig och dina gelikar är att ni gapar om att väst och helst USA är krigshetsare när det ENDAST är Ryssland som de facto bedriver krigsföring i Europa idag. Det finns ett mönster som är så vidrigt tydligt som startade med Krim, därefter östra UK, därefter kidnappning av Eston Khover, därefter kränkning av svenskt luftrum osv.

Ni försöker men kan omöjligt snacka bort det faktum att det är Ryssland som är aggressorn, den enda aggressorn! Resten är ryskt skitsnack som ej stöds i fakta.
__________________
Senast redigerad av Frans-Jaeger 2014-09-24 kl. 13:24.
Citera
2014-09-24, 14:47
  #378
Medlem
Claysons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
"Vi tappade Finland" Mig veterligen är inte Finland svenskt. Så att "vi" tappat Finland betyder inte ett skit.

Sådana teoretiker som du borde skämmas istället, måla upp bilder om länder och sprida hat bara för att man inte gillar Ryssen.

Vad jag vet har Sverige rövknullat ryssen en gång i tiden inte tvärt om.

Sluta lev i din fantasivärld. Putin har tagit Krim vilket historiskt sett tillhört Ryssland. Jag ser ingen tvist kring territorium mellan Sverige och Ryssland, inte heller har dom någon befolkning här.

O teorier kring oooo de ska ta gottland, mitt i östersjön. För fan det är inte 1800 talet, de har sateliter och skit, de behöver inte någon jävla ö mitt ute i ingenstans.

Ja jisses, du har verkligen inte en aning om vad du pratar om.

Känns som du borde gå och läsa lite historia och komma tillbaka sen, går inte att ha en intellektuell diskussion med människor som inte ens har basala kunskaper i ämnet. Desto mer du skriver, desto mer bekräftar du att du har absolut noll och ingenting i kunskap om ämnet.
Citera
2014-09-24, 19:47
  #379
Medlem
JohnSmith99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frans-Jaeger
Det är inget omoget troll, tyvärr, det där något mycket värre. Denne person är en av alla dom proryska nyreggade propagandamaskinerna som fullständigt invaderat och infekterat FB sedan Ukrainakrisen, ivrigt påhejade av nazister och kommunister som alla förenas i deras avsky för USA och den västerländska världen.

Ja omfattningen av de ryska nättrollen är alarmerande. Det har varit mycket fokus på kartor i den här tråden, men kartorna var ju bara en av flera saker som nämndes i artikeln. Just dessa ryska nättroll som visar sig här på FB och diverse bloggar är ju en annan sak som visar vilka resurser Ryssland lägger på detta.

Den ryska ledningen är fullt medvetna om hur viktigt det är att styra opinionen, och det är inget som de tänkt lämna åt slumpen (eller fria medier).
Citera
2014-09-24, 20:05
  #380
Medlem
Roadworkers avatar
De borde sparka personalen på SÄPO som hittade på detta.
Citera
2014-09-24, 21:21
  #381
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnSmith99
Ja omfattningen av de ryska nättrollen är alarmerande. Det har varit mycket fokus på kartor i den här tråden, men kartorna var ju bara en av flera saker som nämndes i artikeln. Just dessa ryska nättroll som visar sig här på FB och diverse bloggar är ju en annan sak som visar vilka resurser Ryssland lägger på detta.

Den ryska ledningen är fullt medvetna om hur viktigt det är att styra opinionen, och det är inget som de tänkt lämna åt slumpen (eller fria medier).
Bästa krigsförberedelsen är givetvis att underminera försvarsviljan hos möjliga motståndare. Att skriva i diverse forum är enkelt, svårstoppat och kostnadseffektivt, men allt som främjar pacifism och isolationism är eftersträvansvärt. Söndra och härska. Det tar så klart många år att ta effekt, så det måste utföras i förebyggande syfte.

Man ser dock mycket aktivitet i samband med Ukraina-eländet, en del av dem är säkert de vanliga "Allt är USA's fel så därför måste allt som Ryssland gör vara bra", men en del är säkert psyops med uppdrag att förneka allt och tillföra FUD. Det är en smart strategi faktiskt, så länge någon säger emot finns det ingen enighet och risken för en gräsrotsrörelse som kräver att något görs åt saken är minimal. Kombinera det med en rysk vägran att vägra erkänna någon som helst egen inblandning i det som händer och politiker världen över drar sig för att göra något kännbart mot Ryssland.

Det är också kul att se psyops/nyttiga idioter beklaga sig över att allt är USA's fel, det är USA som tvingar Ryssland att göra allt. Allt beror på amerikanska agenter som konspirerat. Ryssland måste vara det klantigaste landet någonsin som hela tiden går i USA's fälla när de tvingas invadera sina grannländer. Detta samtidigt som det är allmänt känt att USA är bäst på den tekniska underrättelseinhämtningen, dvs satelliter och liknande, medan Ryssland är bäst på HUMINT, dvs agenter i fältet.
Citera
2014-09-26, 07:19
  #382
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Finland var en del av Sverige under många hundra år, Ryssland tog Finland. Jo, Gotland är geostrategiskt viktig för den som vill kontrollera Östersjön. Med satelliter kan man se och kommunicera, inte agera.

Så med andra ord är du för annektering av Krim, då det har varit Ryskt i många år innan Ukraina fick det?

Skulle inte tro att du är.
Citera
2022-01-15, 23:03
  #383
Medlem
Komplottists avatar
Är kartorna fortfarande aktuella eller för gamla?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback