Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-09-24, 19:50
  #13
Medlem
Mowgli? djungelboken
Citera
2014-09-29, 15:16
  #14
Medlem
Japp!
tack!

upptäckte nyss att vargen även är modern till hela det turkiska folket enligt någon myt där.

och vargen finns även i en rysk vaggvisa, lite annorlunda än den i Ronja Rövardotter.

Letar fortfarande mer
Citera
2014-10-01, 08:02
  #15
Medlem
Blåbärskungens avatar
i Alverfolket(Elfquest) rider dom runt på vargar, så det kanske är något?

http://media.boingboing.net/wp-conte...12/09/eq11.jpg
Citera
2018-11-29, 09:58
  #16
Medlem
Perfekt. Sagan om ringen vargar, mytologi varulvar hela kittet är intressant. Vi har (sett) t.ec äkta Varg på våran tomt. Väldigt stor och fin mark med vatten kullar strand träsk hagar skog och åker. Nån gång ska jag fixa ett Varulvs-Live. Tema 1800 tal Frankenstein dyl..gamla kläder monster jägare..Lite överklass tema dag /natt live. Läskigt. behöver en story..Hör av er när lajvet är klart så kan ni köra här Ler
Citera
2018-12-18, 04:47
  #17
Medlem
RenegadeTourists avatar
Farseer trilogin av Robin Hobb handlar om en pojke som kan skapa en slags magisk mental länk till olika djur. I bok två skapar han en sådan länk till en ung varg som sedan hjälper honom i strid etc. och han själv tar till sig en del vargliknande egenskaper. Jag läste dem på engelska men jag ser nu att bok två till och med heter Vargbroder på svenska. Enligt min mening välskrivna och underhållande böcker.

Såklart också Jungelboken som någon redan nämnt. Kan inte undgå att slänga in ett favoritcitat från boken. Detta sägs av vargmamman till tigern Shere khan strax efter att hon tagit Mowgli som sin egen son och tigern försöker bryta sig in i deras grotta för att äta Mowgli:

“And it is I, Raksha [The Demon], who answers. The man’s cub is mine, Lungri–mine to me! He shall not be killed. He shall live to run with the Pack and to hunt with the Pack; and in the end, look you, hunter of little naked cubs–frog-eater– fish-killer–he shall hunt thee!”
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback