Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-14, 23:29
  #133
Medlem
Känner ett bidragsfuskande och svartjobbande pakistanskt par i Norrköping, kvinnan bosatt i Sverige sedan 15 år tillbaka, mannen kom hit för 6-7 år sedan. Dom har 3 småbarn och har kör alltid (dagligen) med barnen i bilen utan körkort såväl inom landet som utomlands. Många som är förbannade på dom, har polisanmält och ringt socialen osv, men de fortsätter hur enkelt som helst och kommer undan, för Polisen säger sig inte kunna göra något utan bevis. - trots att man på Transportstyrelsen bekräftar att båda saknar körkort! Bilder på FB som bevis tycker inte Polisen är tillräckligt. Så varför slösa pengar på dyra körlektioner och intyg m m när det är bara att skaffa sig en bil och sätta sig och köra iväg?
Citera
2015-11-15, 14:04
  #134
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lussi77
Känner ett bidragsfuskande och svartjobbande pakistanskt par i Norrköping, kvinnan bosatt i Sverige sedan 15 år tillbaka, mannen kom hit för 6-7 år sedan. Dom har 3 småbarn och har kör alltid (dagligen) med barnen i bilen utan körkort såväl inom landet som utomlands. Många som är förbannade på dom, har polisanmält och ringt socialen osv, men de fortsätter hur enkelt som helst och kommer undan, för Polisen säger sig inte kunna göra något utan bevis. - trots att man på Transportstyrelsen bekräftar att båda saknar körkort! Bilder på FB som bevis tycker inte Polisen är tillräckligt. Så varför slösa pengar på dyra körlektioner och intyg m m när det är bara att skaffa sig en bil och sätta sig och köra iväg?
Ha,ha,ha! Ja,visst är det fantastiskt? En annan inte bara behöver körkort utan även YKB och läkarbesök och skit för att få köra...

Köper du en TV på Media-Ganten,så går en "signal" till radiotjänst och vips så jagar de dig efter licenspengar,men bil får vem som helst utan körkort köpa och äga!?

Sverige är fantastiskt....
Citera
2016-06-26, 20:27
  #135
Medlem
DaProvokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EMMA1994
Som sagt hur stor är risken att åka fast om man kör utan körkort och vad får man för straff om dem stoppar en ? någon som gjort det erfarenheter ?

hehe när jag var 16/17 typ 1 1/2 år sen då åkte jag alltid med mamas bil på nätterna och körde den till besiktningen. Det hände aldrig nåt. Men det var i kalix så det är inte så många poliser där. Och man kände igen alla civilare. Ut med hög musik med kompisar och drar till skogen, grilla, bada, dricka det var tider.( inte så länge sen) men om jag blev tagen…mmh. Tror då får man inte körkortet tills man är 20 eller 23 år. tur hade man
Citera
2017-02-07, 09:13
  #136
Medlem
Jag bumpar upp denna tråden, för jag ha rätt så rolig historia att berätta:

Min far tills 2014, hade inte haft körkort sedan 1984, där han åkte dit för en fortkörning. Eftersom han är finskt medborgare så kunde han dra upp sin pass framför polisen. Åkte han dit i Finland, så säger han Svensk polis ha tagit hans körkort. Sedan om han åkte dit i Sverige så säger han alltid: Men de var polisen i Ystad som tog hans körkort eller Finska polisen har hans körkort.

Så ca 30 år hade han kört utan körkort. Kommer ihåg när de va en polis kontroll och vips, så visade han polisen upp hans pass. Hahaha. Och jag var: försökte att inte bry sig.
Citera
2017-03-10, 12:25
  #137
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheWiseOne
Jag bumpar upp denna tråden, för jag ha rätt så rolig historia att berätta:

Min far tills 2014, hade inte haft körkort sedan 1984, där han åkte dit för en fortkörning. Eftersom han är finskt medborgare så kunde han dra upp sin pass framför polisen. Åkte han dit i Finland, så säger han Svensk polis ha tagit hans körkort. Sedan om han åkte dit i Sverige så säger han alltid: Men de var polisen i Ystad som tog hans körkort eller Finska polisen har hans körkort.

Så ca 30 år hade han kört utan körkort. Kommer ihåg när de va en polis kontroll och vips, så visade han polisen upp hans pass. Hahaha. Och jag var: försökte att inte bry sig.


Och vad har hans finska pass med saken att göra?
Tror du han har ett frikort för det?
Citera
2017-03-10, 15:18
  #138
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheWiseOne
Jag bumpar upp denna tråden, för jag ha rätt så rolig historia att berätta:

Min far tills 2014, hade inte haft körkort sedan 1984, där han åkte dit för en fortkörning. Eftersom han är finskt medborgare så kunde han dra upp sin pass framför polisen. Åkte han dit i Finland, så säger han Svensk polis ha tagit hans körkort. Sedan om han åkte dit i Sverige så säger han alltid: Men de var polisen i Ystad som tog hans körkort eller Finska polisen har hans körkort.

Så ca 30 år hade han kört utan körkort. Kommer ihåg när de va en polis kontroll och vips, så visade han polisen upp hans pass. Hahaha. Och jag var: försökte att inte bry sig.

Jag tror någon har fått några saker om bakfoten. Det är inte riktigt så det fungerar. Spelar ingen roll om du har ett finskt pass och är svensk/finsk medborgare, gissar han är svensk medborgare med. Han skulle bli bötfälld ändå.
Citera
2017-03-10, 16:19
  #139
Medlem
Jag skulle aldrig våga det.
Om olyckan väl är framme, då kan det bli jobbigt. Varför chansa i onödan lixom?
Citera
2017-03-10, 20:56
  #140
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Jag tror någon har fått några saker om bakfoten. Det är inte riktigt så det fungerar. Spelar ingen roll om du har ett finskt pass och är svensk/finsk medborgare, gissar han är svensk medborgare med. Han skulle bli bötfälld ändå.


Han är finskt medborgare. Och han sällan fick böter för de. De enda han ha fått böter var fortkörning. Han tog alltid upp Ystad polisen tog hans körkort efter ha betalt sina böter och inte fått sitt körkortet tillbaka. Därför han visade passet. Han ha varit med i flera poliskontroller (bl.a några gånger jag var med i hans bil) där polisen sällan kollade upp han.

Jag undrade varför att han inte fått bilen ifrån tagen tidigare för olovligt körning, men han varit rätt så duktigt att prata omkull polisen med hans logik. Han var en mästare på de.

När en person är karismatiskt så kan man prata undan de mesta. Men nu får han inte köra, på grund av hans diabetes var tvungen amputera hans vänstra ben. Min far kunde köra normalt i vissa tillfällen, men hade farten i blodet.

Dock ha alltid undrat när hans logik när de står 110 både vänster och höger så är de plötsligt 220km i timmen. En galne finne där. Jag ha alltid försökt säga far att så är de inte. Men icke var de så fallet. Ibland känns man är far åt min egen far.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback