Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-09-18, 20:32
  #1
Medlem
Reinfeldt visste att det var över för moderaterna, han visste att hans tid som stadsminister var över, då gjorde han det medvetna draget: Att ge SD 1,5-2% fler i valet. "Öppna era hjärtan" var inget annat än ett medvetet drag av honom att gynna SD. Han visste att han dels skulle ses som en godhjärtat kämpe mot rasism i folkets/medias ögon, dels gynna SD.
Tror ni att det kan ha varit som så?

Kom igen, jag tror inte att är mycket för flyktingar, vad tror ni? Tror ni inte att en smart man som honom kan föutse vad "öppna era hjärtan" skulle leda till?
Citera
2014-09-18, 20:34
  #2
Avstängd
Masshysterias avatar
öppna era hjärtan = mer pengar under bordet till reinfeldt och hans gang
Citera
2014-09-18, 20:38
  #3
Avstängd
Kanske insåg även han vad han ställt till med i Sverige så han valde att ge gratisröster till SD.
Citera
2014-09-18, 20:41
  #4
Avstängd
Knappast. Han ville in i det sista försvara sin politik.
Citera
2014-09-18, 20:42
  #5
Medlem
Itons avatar
eller försämra läget för de gröna även om detta skulle vara extremt själviskt o ej särskilt reinfeldaktigt
Citera
2014-09-18, 21:10
  #6
Medlem
Reinfeldt vet mer om det partiet än den genomsnittliga Flashback-användaren och hans intentioner med uttalandet var att vinna röster, inget annat.
Citera
2014-09-19, 11:55
  #7
Medlem
skit_i_dets avatar
Självklart visste man vad konsekvenserna skulle bli (dvs. tappade röster till SD) - det är ingen hemlighet att M-väljare är kritiska till ökat flyktingmottagande, se t.ex. http://www.svtplay.se/klipp/2331903/...de-de-m-for-sd.

Motivet till uttalandet kan man dock spekulera kring. Jag citerar mitt inlägg i tråden Reinfeldt avgår som partiledare redan på valnatten. Sviker han sina väljare?
Citat:
Ursprungligen postat av skit_i_det
Det är alldeles uppenbart att detta varit planerat sedan länge - Reinfeldt har sett ut att gå på tomgång hela valrörelsen och man har vetat att alliansen skulle tappa makten. Jag är helt säkert att talet om att "öppna sina hjärtan" var 100% strategiskt och att man visste att man skulle tappa röster till SD. Detta förde ju med sig att FR stärkte sin profil som "filantrop" (han lär ha siktet inställt på något internationellt toppjobb, kanske inom FN?), samt att M nu kan ta in någon ny (kvinna, garanterat) som så smått "byter profil" på partiet (dvs. på något sätt närmar sig SD, vilket hade varit helt otänkbart under FR).

Tillägg: anledningen till att FR annonserar sin avgång redan nu är att man ska ha tid att "svänga om" innan nästa val, givetvis.
Citera
2015-07-06, 05:34
  #8
Medlem
BjornHsonLarssons avatar
Handlar inte Öppna Era Hjärtan om diktat från Bryssel? Sverige med de goda statsfinanserna är väl tillsammans med Tyskland de enda två länderna som har råd att ta emot alla flyktingar? Resten av EUs medlemsländer är konkursfärdiga. Problemet är dock om det egentligen är Sverige ansvar att täcka upp för andra EU-länder och offra sitt eget folks välfärd?
Citera
2015-07-06, 13:19
  #9
Medlem
Det var tydligt att Alliansen låg hopplöst efter de rödgröna så Reinfeldt kastade in migrationsfrågan i debatten för att försöka röra om och hoppas på det bästa med lite kaos i båda lägren. I det läget hade man inget att förlora och man var bakbunden av sin egen argumentation gällande statsfinanserna vad gäller valfläsk. Att prata migration var den enda potentiella game changer man hade att tillgå.

Även om det sannolika utfallet var en äkning för SD var ju det inte något större problem i och med att det ändå såg ut som de rödgröna skulle bli större. Hellre ett rödgrönt block i minoritet bakbundet av SD än i majoritet.
Citera
2015-07-06, 13:48
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinnparne
Reinfeldt visste att det var över för moderaterna, han visste att hans tid som stadsminister var över, då gjorde han det medvetna draget: Att ge SD 1,5-2% fler i valet. "Öppna era hjärtan" var inget annat än ett medvetet drag av honom att gynna SD. Han visste att han dels skulle ses som en godhjärtat kämpe mot rasism i folkets/medias ögon, dels gynna SD.
Tror ni att det kan ha varit som så?

Kom igen, jag tror inte att är mycket för flyktingar, vad tror ni? Tror ni inte att en smart man som honom kan föutse vad "öppna era hjärtan" skulle leda till?


Självklart. Han visst att alliansen inte hade chans att vinna valet. Han ville väl skicka en signal att det inte finns reformutrymmer för fagra vallöften från vänster. Jävulusiskt skickligt gjort
Dessutom tappar hellre röster till SD än till vänsterblocket för att det inte ska bli en majoritetsregering.
Citera
2015-07-08, 21:14
  #11
Medlem
Slovoviks avatar
Hej!

De opinionsundersökningar som har gjort antyder att SD:s stöd var oförändrat efter talet, dvs. att talet inte hade någon effekt. SD:s väljare hade redan bestämt sig.

Nu är det Flashback vi skriver på, och då blir trådarna på ett visst sätt. På Flashback verkar alla vilja tro att alla politiker i dumma i huvudet, förutom Sverigedemokraterna, som framställs som briljanta. Ibland uttrycks det här så extremt så att det blir fjantigt.

Jag tror talet hade ungefär syftena dels att mynta en tydlig linje för Moderaterna i flyktingfrågan (liberal invandringspolitik) och dels att visa att Moderaterna har en viss idealism. Tidigare hade vänstern monopol på begreppet "antirasism". Nu är det inte fallet. Ni vet, Moderaterna har alltid betonats som ett "elakt" parti, men genom talet kunde Reinfeldt visa att Moderaterna har värderingar (även om de skiljer sig från Socialdemokraternas).

Det är möjligt att SD växer till att bli det nya "arbetar"-partiet. I sådana fall gjorde han ett skickligt jobb med att positionera M som den huvudsakliga opponenten.

Citera
2015-07-08, 21:47
  #12
Moderator
Tinuviels avatar
Nej, jag tror inte på TS teori. Jag tror att Reinfeldt hade en stor avsky för SD, så stor att han inte förmådde se partiets potential att vinna stöd hos väljarna. Detta var en blind fläck hos Reinfeldt.

Orrenius påminde idag om en intervju han gjorde med Reinfeldt för mindre än fyra år sedan. Jag tycker den illustrerar detta rätt väl.
Citat:
Du utsätts själv för rasism på grund av ditt ursprung. SD-supportrar på nätet kallar dig "negern" och "landsförrädaren".

– Det är priset du betalar för att stå upp mot den här typen av krafter. Det är ingen ny erfarenhet att en del av de här rörelsernas arbetsmetod är skrämsel och lite mer hårdför buskagitation. Nätet är en ny arena för det. Min uppfattning är att mycket av hantverket för de här krafterna görs på nätet av andra – och så upplever vi mer välpolerade, kostymklädda personer som säger något annat här i riksdagen.
http://www.sydsvenskan.se/malmo/stat...-avsky-mot-sd/

Artikeln är för övrigt intressant i sin helhet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback