Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-09-18, 04:07
  #1
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Ja som rubriken låter, finns dill pickles att få i Sverige? De är inte alls salta utan har en perfekt balans mellan syra och lite sälta. Min favorit är Vlasic Kosher Dills:

http://www.ocminitmarket.com/shop/wp...ars-24-oz.jpeg

Jag vet att de fanns att köpa på Gray's American Foodstore i Malmö för herrans massa år sen men de lyser med sin frånvaro numera. Jag har mailat och frågat Usagodis.se men inget gensvar där heller. Heinz-variant Dill Chips ska också vara god har jag hört, men finns de i Sverige? Visst, kan både Heinz och Vlasic beställas från England men frakten på nära 300 spänn är i överkant.

Jag har provat att göra dill pickles själv några gånger men det blir inte riktigt samma sak och dessutom blir de bäst med västeråsgurkor som bara finns att tillgängliga vissa delar av året.

Och nej varken svensk saltgurka eller polsk dito är samma sak.
Citera
2014-09-18, 08:36
  #2
Moderator
evilhoneys avatar
Matlagning och metoder --> Matredskap och inköpsställen
/Moderator
Citera
2014-09-27, 20:05
  #3
Medlem
aiiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Matlagning och metoder --> Matredskap och inköpsställen
/Moderator

Är det inte "Matredskap och (dess) inköpsställen" som åsyftas? Om det är så, så ska denna tråd nog inte vara här.
Citera
2014-09-29, 19:28
  #4
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aiis
Är det inte "Matredskap och (dess) inköpsställen" som åsyftas? Om det är så, så ska denna tråd nog inte vara här.
Nej, det är inköpsställen av både redskap och mat. PMa hellre i framtiden än gå OT i tråden.
//mod
Citera
2017-09-22, 15:39
  #5
Medlem
irrblosss avatar
Jag letar efter något sådant här också, gärna lite åt det hållet som de som McDonalds har, är det dill pickles? Har sett några polska hela inlagda dillgurkor från Krakow eller vad märket heter, kan det vara ungefär samma som den amerikanska varianten?
Citera
2017-09-22, 22:44
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Jag letar efter något sådant här också, gärna lite åt det hållet som de som McDonalds har, är det dill pickles? Har sett några polska hela inlagda dillgurkor från Krakow eller vad märket heter, kan det vara ungefär samma som den amerikanska varianten?

Jag har inte smakat dessa men antar det är den "judiska" varianten av dill pickels, den är säkert bra och är nog vad du söker.
Jag brukar köpa den polska mjölksyrade varianten och surkålen, mycket goda. Krakus heter märket f.ö.
Citera
2017-09-22, 22:50
  #7
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zingo01
Jag har inte smakat dessa men antar det är den "judiska" varianten av dill pickels, den är säkert bra och är nog vad du söker.
Jag brukar köpa den polska mjölksyrade varianten och surkålen, mycket goda. Krakus heter märket f.ö.
Just det, Krakus var det. Är de tillräcklig annorlunda mot de svenska avarterna i form av smörgåsgurka från Felix och liknande?
Citera
2017-09-22, 23:46
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Just det, Krakus var det. Är de tillräcklig annorlunda mot de svenska avarterna i form av smörgåsgurka från Felix och liknande?

Som sagt har jag inte testat just dessa, men gissar de säkert skiljer sig från de svenska varianterna. I övrigt har Krakus riktigt bra grejer (som nämt surkål/mjölksyrade gurkor) men även charkvaror, de har bra sortiment av korvar också (Kielbasa, krakower etc). Kostar ju inte mycket så testa, kanske hittar en ny favorit
Citera
2017-09-25, 20:27
  #9
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Just det, Krakus var det. Är de tillräcklig annorlunda mot de svenska avarterna i form av smörgåsgurka från Felix och liknande?

De svenska varianterna är ättiksinläggningar.
Äkta "Kosher pickles" är mjölksyrade, dvs ingen ättika.

Krakus "dill pickle" är inte mjölksyrade utan det är nog en vanlig inläggning.
https://www.mat.se/butik/gurka-dill-pickle-krakus-865g

Däremot så är "Krakus Saltgurka" mjölksyrad:
https://www.mat.se/butik/gurka-i-lag-krakus-890g
Citera
2017-09-25, 22:08
  #10
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Jag letar efter något sådant här också, gärna lite åt det hållet som de som McDonalds har, är det dill pickles?

McDonalds kör inte med mjölksyrad gurka utan det är vanlig, icke fermenterad, ättiksinlagd gurka. Och dessutom utan dill:
Citat:
Gurka (gurka, salt, kaliumsorbat, kalciumklorid, ättiksyra), vatten, ättiksprit, salt, konsistensmedel: kalciumklorid, naturliga aromer, konserveringsmedel: kaliumsorbat.
http://www.mcdonalds.se/se/maten/pro...seburgare.html

Däremot innehåller Mc-gurka inte socker så den liknar mer den svenska saltgurkan än vår smörgåsgurka.
Citera
2017-09-25, 22:19
  #11
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
McDonalds kör inte med mjölksyrad gurka utan det är vanlig, icke fermenterad, ättiksinlagd gurka. Och dessutom utan dill:

http://www.mcdonalds.se/se/maten/pro...seburgare.html

Däremot innehåller Mc-gurka inte socker så den liknar mer den svenska saltgurkan än vår smörgåsgurka.
Ok förklarar smakskillnaden något, däremot kan väl dill ingå i ”naturliga aromer”? Tycker den smakar dill iaf.
Citera
2017-09-25, 23:18
  #12
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Ok förklarar smakskillnaden något, däremot kan väl dill ingå i ”naturliga aromer”? Tycker den smakar dill iaf.

Kanske en definitionsfråga om vad man menar med dill. Men den innehåller varken dill eller extrakt av dill.

Men visst kan det vara frågan om en "dillarom" - och då smakar det såklart något som liknar dill.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback