Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-09-18, 01:25
  #1
Medlem
Maestermintens avatar
Jag undrar huruvida SD faktiskt röstar med alliansen 90% av gångerna. Vad jag har hört brukar alliansen lägga ner sina förslag innan man röstar, om de vet att majoriteten inte stödjer dem.

Och i så fall, finns det källor för detta?
Citera
2014-09-18, 01:42
  #2
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maesterminten
Jag undrar huruvida SD faktiskt röstar med alliansen 90% av gångerna. Vad jag har hört brukar alliansen lägga ner sina förslag innan man röstar, om de vet att majoriteten inte stödjer dem.

Och i så fall, finns det källor för detta?
Sunt förnuft säger att en regering inte lägger fram förslag i riksdagen om de inte är hyfsat säkra på att de går igenom.
Citera
2014-09-18, 01:46
  #3
Medlem
TheAntiTheists avatar
Har ingen källa på det men jag har hört Jimmie Åkesson säga att de inte röstar med alliansen utan att de röstar mot de rödgröna.
Citera
2014-09-18, 08:16
  #4
Medlem
Åkesson förnekar det. Det är många som frågat honom. Han förnekar varje gång att de stödjer alliansen.

Om det ligger i linje med SD politik så röstar de för det förslaget - annars läggs rösterna ner. Det är huvudregeln, men det finns nog en hel del tjuv och rackar spel också
Citera
2014-09-18, 08:31
  #5
Moderator
Carlboms avatar
Ska man sätta på tvären och rösta nej "bara för att", eller ska man värdera varje förslag för sig och se om det är nåt vettigt?

Röstar de rödgröna ALLTID nej till Alliansens förslag i riksdagen?
Citera
2014-09-18, 13:26
  #6
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Ska man sätta på tvären och rösta nej "bara för att", eller ska man värdera varje förslag för sig och se om det är nåt vettigt?

Röstar de rödgröna ALLTID nej till Alliansens förslag i riksdagen?
Sosialdemokraterna var överens med alliansen i många frågor, men det fanns dock blockskiljande frågor, och där röstade SD i regel med alliansen och inte med socialdemokraterna. När det väl hånde blev ett ett jäkla liv på Lööf och gänget för att de menade att "sossarna stödde SD" - hyckleri naturligtvis.

Men eftersom SD stödjer alliansen i blockskiljande frågor, så är det logiska att alliansen bildar regering igen. Detta har inte att göra med att Löfven skulle varit "dålig" på något sätt, utan med atthan inte har parlamentariskt stöd för sin politik. Det märkliga är att Lööf, amiralen och framför allts Reinfeldt helt abdikerar från sitt ansvar. Det bör väljarna minnas till nästa val.
Citera
2014-09-18, 13:57
  #7
Medlem
Har för att mig Åkesson sagt vid flera tillfällen sagt att alliansen lägger ner sina röster i de förslag de ser att de inte kunnat vinna i. Enligt statistik röstade SD 9/10 med alliansen, därför att vissa frågor röstade inte alliansen alls i då de såg att de inte skulle få igenom dem.

Ser man på antalet förslag som SD stöder ligger de hyffsat lika från båda block.
Citera
2014-09-18, 14:00
  #8
Medlem
bugulus avatar
http://blogg.dn.se/sundellssiffror/2...t-i-riksdagen/

Citat:
Sverigedemokraterna är som sagt mycket mer benägna att stödja Moderaterna och regeringen än Socialdemokraterna. I 70 procent av omröstningarna röstar SD och M på samma sätt, jämfört med de 10 procent där SD och S röstar likadant.

Borde räcka som svar på frågan.
Citera
2014-09-18, 14:04
  #9
Medlem
Det är ett konstigt sätt att räkna. Jag har för mig att S och M vid en jämförelse tidigare, som kanske har mer relevans då de båda stod som kombattanter med stora dominerande partier, hade 80%. Troligen får man svårt att hamna under 50% om man deltar aktivt och stöder förslag som ligger i ens riktning.

SDs 90% var höga men man ville inte tvinga in för många s+m överenskommelser som man var emot och av därför Reinfledt, med små undantag, möjligen beräknande av ett mycket mer proffsigt SD som inte halmar in för att partiledaren vunnit i många debatter men stått och fått psykisk urin i nyllet framför folket.. Och nog är Åkesson en liten ungmoderat konservativ, som vi skulle kalla dem.
Citera
2014-09-18, 14:06
  #10
Medlem
Om man tittade hur ofta s och mp röstade tillsammans med alliansen så borde man hitta liknande siffror.
Citera
2014-09-18, 14:26
  #11
Medlem
RedXs avatar
Ganska självklart att en regering inte lägger fram förslag som de på förhand vet kommer att bli fällda. Hur ofta SD röstar med/mot endera block är ganska ointressant av den anledningen.

Med den nuvarande parlamentariska situationen (där S/Mp/V behöver stöd av antingen SD eller ett par allianspartier) kommer de säkert att rösta med sittande regering rätt ofta. Det vore givetvis idiotiskt av Löfven & co att lägga fram skarpa förslag som de vet att riksdagen kommer att rösta ner. Alltså läggs inte dessa fram överhuvudtaget och de enda förslag man kommer att lägga fram är sådana där man tror att man har mycket goda chanser att få stödröster.
Citera
2014-09-18, 14:53
  #12
Medlem
humanlifes avatar
Jag har skrivit det här några gånger. Ja, SD röstar klart mest med Alliansen. Tankesmedjan Tiden har undersökt hur SD röstar i Riksdagen under en längre period.

Det visade sig att SD röstar med Alliansen i 56 % av fallen och med de rödgröna i 5 % av fallen. SD är alltså ett borgerligt parti, hur mycket de än hävdar att höger-vänsterskalan är passé och allt vad de och deras anhängare hittar på.

Så trots att Alliansen backade stort i valet, så vann högerpolitiken, högern har majoritet i Riksdagen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback