Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-09-17, 18:45
  #1
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Vi behöver en egen tråd om denna sak så den inte hamna i den röriga allmänna diskussionen om valets konsekvenser.

Propositionsordningen blir högintressant. Jag tror på följande.

Först en allmän budgetdebatt i en dag, därefter en omröstning där alternativen ställs mot varandra.
S, Mp, V kallar vi budgetförslag S, det har stöd av 158 röster.
Alliansens budgetförslag A har stöd av 142 röster. Sd;s budgetförslag SD har stöd av 49 röster. Räknar inte med någon avfälling eller frånvarande.

S (158 röster) ställs mot SD (49 röster) Oavsett vad alliansen gör med sina röster förlorar SD
A(142 röster) ställs mot SD (49 röster) Oavsett vad de rödgröna gör med sina röster förlorar SD

Därefter ställs S budget 158 röster mot A budget 142 röster. Då beror det på vad Sd gör.
Sd lägger de ned sina röster, S budgetförslag vinner med 158 mot 142.

Sd röstar för Aliansens förslag, det vinner med 191 mot 158. Men Sd kan också ha lite roligt låta 16 ledamöter rösta för alliansen då blir det 158 mot 158. Har inte talmannen en röst också i sådan fall eller blir det lottning?
Eller så kan Sd låta 17 rösta på alliansen så att de vinner med en röst, bara för att markera att de inte gillar den men att kolera var något bättre än pest.

Har någon en annan en uppfattning om propositionsordningen?
Att det finns många som tror någon om omröstningen förstår jag låt oss höra!
Citera
2014-09-17, 18:55
  #2
Medlem
LeifD2s avatar
Som jag har förstått det kommer SD att rösta emot sådant som de anser vara skadligt för landet. Gillar dom inte Ss budget kommer dom att såga den.
Om Aliansen lägger ett motförslag så kan SD rösta på den, om dom gillar den.

Något man kan tänka sig är att något aliansparti röstar på S budget för att vara säkra på att det inte blir omval.

En annan variant om budgeten inte går igenom är att Löfvén ber att få återkomma med en ny och bredare regeringsplattform (där det blir S&M), ett slags krisregering. Ingen vill ha omval i dagens läge, särskilt inte moderaterna.

Jag skulle tro att budgeten blir så urvattnad att SD röstar ja på S budget. Kommer man upp med något radikalt så blir det sågat direkt och Löfvén kommer då att stå med brallorna nere. Vem röstar på S i ett omval när dom kör foten i klaveret det första dom gör? Skulle vara rena julafton för alla utom S och M (som inte har någon riktig Führer just nu).
Citera
2014-09-17, 19:00
  #3
Avstängd
Lotteri is da shit. Låt skiten avgöras på lott så vi kan dra detta bakom oss för en gång skull och gå vidare.
Citera
2014-09-17, 19:01
  #4
Medlem
Olga-Reets avatar
En S&M regering tror jag inte alls pa. Aven om de for tillfallet star varandra ganska nara i manga fragor, gor deras valjare inte det. Vid en S&M regering kommer bagge dessa partier hamna LANGT under 20 % vid nasta val. Enda chansen jag ser att en sadan regering skulle kunna funka ar om den kommer som svar pa en SD-motion om koncentrationslager.
Citera
2014-09-17, 23:24
  #5
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Som jag har förstått det kommer SD att rösta emot sådant som de anser vara skadligt för landet. Gillar dom inte Ss budget kommer dom att såga den.
Om Aliansen lägger ett motförslag så kan SD rösta på den, om dom gillar den.

Något man kan tänka sig är att något aliansparti röstar på S budget för att vara säkra på att det inte blir omval.

En annan variant om budgeten inte går igenom är att Löfvén ber att få återkomma med en ny och bredare regeringsplattform (där det blir S&M), ett slags krisregering. Ingen vill ha omval i dagens läge, särskilt inte moderaterna.

Jag skulle tro att budgeten blir så urvattnad att SD röstar ja på S budget. Kommer man upp med något radikalt så blir det sågat direkt och Löfvén kommer då att stå med brallorna nere. Vem röstar på S i ett omval när dom kör foten i klaveret det första dom gör? Skulle vara rena julafton för alla utom S och M (som inte har någon riktig Führer just nu).

Har svårt att se hur typ center skulle kunna rösta på S budget i stället för alliansens, bara för att Sd inte ska sänka S budget. Då förlorar de sin trovärdighet väljarnas ögon. -"varför lade ni en egen budget när ni röstade på S, det blir frågan"?

Det helt avgörande är vad Sd gör, lägger de ner sina röster eller röstar de Ja till alliansens. Rösta Ja till S behöver de inte göra, den går igenom ändå, så det gör Sd garanterat inte. Det har också med trovärdighet att göra.

Har de lag ner sina röster och låtit S budget vinna med 158 röster S, Mp och V . Då kan de med gott samvete sänka en massa förslag senare under budgetåret. Mp och S får det mycket jobbigt. Kanske det jag tror mest på just nu.
__________________
Senast redigerad av Gefundenes F 2014-09-17 kl. 23:28.
Citera
2014-09-18, 01:11
  #6
Medlem
Alliansen kommer rösta på sin budget och alla de rödgröna på sin, SD på sin egna. Så Stefan kommer få igenom sin budget.

Eller vad tror ni?
Citera
2014-09-18, 01:24
  #7
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deal27
Alliansen kommer rösta på sin budget och alla de rödgröna på sin, SD på sin egna. Så Stefan kommer få igenom sin budget.

Eller vad tror ni?

Det beror på. Är det för mycket vansinnigheter i den så kommer nog SD att rösta på Aliansen budget i alla fall. Den risken finns ju och jag tror Löfvén vet det han också. Så budgeten som kommer nu blir nog mest att man kör på i samma hjulspår som aliansen, inga stora ändringar av något. Så utlovar man större förändringar till nästa budget.
Citera
2015-04-09, 03:26
  #8
Medlem
Någon som har koll på när dom röstar om vårbudgeten? Andra viktiga datum som när "oppositionen" lägger fram sin budget uppskattas också.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback