Citat:
Ursprungligen postat av
IIIDracul
Hur hanterar ni meninglösheten? Det totalt värdelöst meningslösa i att jobba, äta, gå upp ur sängen, prata med folk, festa, knulla, köpa skräp. Dessa värdelösa rutiner. En vacker dag dör vi, varför skall vi följa samhällets normer och anpassa oss, istället för att bara släppa lös allting, släppa allt och bli helt fria, innan vi dör? Varför får vi människor inte leva som fria när vi ändå skall dö? Mänskligheten kommer att gå under, tills dess är det bara att göra vad man vill tycker jag. Hur gör ni för att ens se en mening med att gå till jobbet när det inte finns någon? Varför skall vi leva som slavar den korta tid innan vi dör? Jag ser inget ljus, inget hopp, ingen mening, med någonting i livet idag. Skulle inte kaoset göra oss lyckligare och friare än som vi lever idag?
Varför vi inte kan leva "fria" finns ett mycket enkelt svar på: inget är gratis i världen, och du måste ha tak över huvet samt mat på bordet. När man väl nått ekonomisk trygghet som gör att man inte behöver oroa sig om detta, då kan man leva relativt fritt från tvång. Helt fri kan ingen vara, eftersom att det finns fysiska begränsningar för vad man kan göra som människa och således kan du inte göra vad du vill.
I övrigt låter dina resonemang som något en frisk människa kommit fram till, det går inte att förneka att optimister är svagsinnade idealister jämfört med de verklighetstrogna pessimisterna.
Hur jag hanterar meningslösheten? Tja, som de flesta andra pessimister: att ta livet av sig är precis lika meningslöst som livet, så då kan man lika bra njuta av de få åren man får på denna himlakropp.