Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-09-16, 07:38
  #1
Medlem
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5966045

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt...programid=3052

Enligt SR
Citat:
På Flashback uppviglas till mordbrand mot ett romskt läger i södra Stockholm. Lägret brinner sedan ner och två romer brännskadas allvarligt. Sedan i somras*har dessutom romer i Stockholm fått husvagnar nerbrända, tält sönderskurna, stenar kastade in i tältlägren och volontärer hängts ut på nätet. Ändå tror polisen att det istället är romerna själva som vållat branden, underlåter att spärra av platsen direkt efteråt och låter bli att höra vittnen.

Stämmer detta?
Kan tiggarna ligga bakom det själva som polisen tror?
Gör gärningsman/männen rätt i att sabotera?
Vilka volontärer har ofrivilligt "hängts ut"?

Varför kommer detta nu? (Samlingstråden om romska läger har funnits länge)

Är det en lycklig slump att detta kommer samtidigt som hacket mot Piscatus uppdagats?

Diskutera?
__________________
Senast redigerad av aristokrato 2014-09-16 kl. 08:04. Anledning: Ny länk.
Citera
2014-09-16, 08:16
  #2
Medlem
bergochdals avatar
Jag är övertygad om att det är självförvållat. Vem orkar ta sig till ett zigenarläger för att tutta eld på deras tält? Ganska riskabelt dessutom.
Citera
2014-09-16, 08:35
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergochdal
Jag är övertygad om att det är självförvållat. Vem orkar ta sig till ett zigenarläger för att tutta eld på deras tält? Ganska riskabelt dessutom.

Vad anser du om att SR håller Flashback ansvarig?
Citera
2014-09-16, 08:37
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aristokrato
Vad anser du om att SR håller Flashback ansvarig?
Vem är flashback?
Citera
2014-09-16, 08:50
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Vem är flashback?

Enligt SR:
Citat:
På Flashback uppviglas till mordbrand

Flashback forum, så uppfattar jag artikeln, men kanske har fel?
SR citerar även kommentarer men nämner inte användare.
__________________
Senast redigerad av aristokrato 2014-09-16 kl. 08:53.
Citera
2014-09-16, 08:53
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aristokrato
Flashback forum, SR citerar även kommentarer men nämner inte användare.
Ja men det där är väl inte att hålla flashback ansvarig? Möjligen antyder man att någon/några debattörer är ansvariga. (Utan att ange några nick, dessutom.)
Citera
2014-09-16, 08:56
  #7
Medlem
Nattlandets avatar
Länk till inläggen där det uppviglas till mordbrand?
Citera
2014-09-16, 09:26
  #8
Medlem
Samma journalist som skrivit artiklarna är en av de journalister som förekom i granskningen av PK-journalister i Uppdrag Granskning. Då hade hon smutskastat den somaliska kvinna och journalist som berättade om rekryteringen av jihad-krigare i förorter som Rinkeby m.m.

Ganska uppenbart att hon vigt sitt liv till att ljuga.
Citera
2014-09-16, 09:27
  #9
Medlem
Tooheyss avatar
Jag tror att SR har fått uppgifterna från Anna Silver,hon gör allt för att rädda sina kära tiggare.
Citera
2014-09-16, 09:34
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja men det där är väl inte att hålla flashback ansvarig? Möjligen antyder man att någon/några debattörer är ansvariga. (Utan att ange några nick, dessutom.)

Det är två artiklar, varav den ena nämner citat och den andra Flashback med prepositionen "på" innan.
Men sådan blev min tolkning av andemeningen.

Hur hade du själv författat rubriken?
Citera
2014-09-16, 09:38
  #11
Medlem
Eftersom journalisten vet mer än polisen kan vi ju bara låta journalisten ta över utredningen då.
Eller vänta lite, polisens arbete är att utreda och journalistens att rapportera från utredantet.
Skomakare, bliv vid din läst!
Citera
2014-09-16, 09:51
  #12
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aristokrato
Enligt SR:


Flashback forum, så uppfattar jag artikeln, men kanske har fel?
SR citerar även kommentarer men nämner inte användare.

Flashback, ja.

Hade formuleringen varit att "På Internet uppviglas..." betyder det inte heller att Sveriges Radio anklar "Internet" för att uppvigla till något.

Det går att finna enskilda inlägg där det talas om att bränna ned tältläger, men någon kampanj kan jag inte se. Inte heller självklart att de som postat inläggen gjort sig skyldiga till brottet uppvigling.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback