Flashback bygger pepparkakshus!
2014-09-17, 09:26
Medlem
Megatrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hakanb

Har Sverige klarat sig bra?
Bara för att idioterna har sålt nästan allt som vi svenskar har byggt upp under seklet för att klara finanserna.
Nu när pengarna är slut och dem inte kan sälja ut mer då lämnar råttorna skeppet och kvar står vi med en flock analfabeter som vi ska försörja.

Vad pratar du om? Vem är råttorna och vem är analfabeterna? Och vad menar du med att sälja ut för att klara finanserna? Exempel? Fakta?
Senast redigerad av Megatron 2014-09-17 kl. 09:32.
Citera
2014-09-17, 09:29
Medlem
Megatrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 72mm
Jag tror det är ett misstag att se SD som ett missnöjesparti, gör man det kommer man aldrig förstå framgångarna. Jag är t.ex. starkt EU-kritisk och väldigt kärnkraftsvänlig, vad tycker du jag borde rösta på?

De sägs att 6 av 10 röstar på SD av missnöje. Bara för att du tycker exakt enligt SD så betyder inte att majoriteten göra det, vilket gör det till ett missnöjesparti.
Citera
2014-09-17, 09:32
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kakap0
Precis därför SD fick min röst, håller inte med SD om mycket men visar mitt missnöje med att inget annat parti tar tag i den misslyckade invandrar politiken.

Du håller inte med SD om mycket men ändå har du deras loggo på din profilbild?
Citera
2014-09-17, 09:34
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megatron
De sägs att 6 av 10 röstar på SD av missnöje. Bara för att du tycker exakt enligt SD så betyder inte att majoriteten göra det, vilket gör det till ett missnöjesparti.

Det är ju jätte många väljare för alla partier som inte håller med som så mycket men tar det "minst dåliga alternativet".
Citera
2014-09-17, 09:50
Medlem
72mms avatar
Citat:
Vilket nog inte betyder att de röstar på SD endast av den anledningen. Skulle tro att 99% av SDs väljare är missnöjda med förd politik sensate mandatperioderna. Jag tycker inte exakt som SD, det finns knappt någon som håller med om allt i sitt partis program, det måste du väl ändå förstå?
Citera
2014-09-17, 09:52
Medlem
RogerRogers avatar
Bortkastade? Dessa 13% förändrar ju allt. De andra partierna har skakats i grunden. De måste analysera sina valresultat och begrunda hur de kan behöva förändra sig framöver. Partiledare avgår, interna maktkamper tar vid. Debatten börjar skjutas in mot att bryta upp den urgamla blockpolitiken. Demokratiska frågeställningar får fäste hos de mer samvetsgranna journalisterna och debattörerna, t ex om det är rimligt att ignorera 13% av svenska folket och ett parti som har vuxit sex val i rad. Ytterst sett framträder dimensionerna folk-politiker i ett annat ljus, och frågan uppstår om vem som tjänar vem av dessa? Diskrepansen mellan folket och eliten tydliggörs.

Citat:
Man ska ju inte glömma att bara för att 13 % av den svenska befolkningen faller för populistisk ytlig politik så kommer ju aldrig resten av befolkningen att göra det. Det verkar vara väldigt svårt för en SD-are att förstå att "problematiken" med invandringen som de tror bara SD talar om, pratas flitigt om av andra partier fast i andra ord; utanförskap, fler jobb osv. Det kommer aldrig bli nämt på annat sätt av andra partier oavsett hur många röster SD får. SD kommer inte att få något inflytande.

Jag tror du har missförstått hur politik fungerar. Å ena sidan har du de politiska idéerna och förslagen, å andra sidan har du förmågan att driva igenom dessa. Med försvagat mandat minskar förmågan, och med tiden kommer det att påverka hur förslagen ser ut och ytterst sett idéerna/tolkningarna själva. SD kallas ett enfrågeparti, vilket inte är riktigt sant, men de vill förstås främst ha genomslag i en fråga. I slutändan måste såväl vänstersidan som "högersidan" i svensk politik fundera igenom vilket som är värst: att blidka SD genom att endast reducera invandringen, eller att gå emot många årtionden av ideologisk positionering längs höger-vänsterskalan och ge upp stora delar av sin identitet i ett djupgående samarbete med sina traditionella motståndare. Vad jag menar är att man lär förlora mycket mer av sig själva, sin egen identitet, om man går över blockgränsen än om man stillar SD:s momentum genom att backa i en enda fråga, en fråga som till råga på allt knappast kan kallas för en traditionell kärnfråga för något av de övriga sju partierna (nuvarande invandringspolitik har väl högst något decennium eller två på nacken).
Citera
2014-09-17, 09:55
Medlem
dessa 13% som röstade på SD måste jag ta av mig hatten och hylla

Ni har gjort att sverige står inför en helt ny omställning
Citera
2014-09-17, 09:58
Medlem
lampross avatar
TS frågar: "Är sverigedemokraternas 13% bortkastade röster?"

Nej, men denna tråd är bortkastad.

SD -- they're here, get used to it.
Citera
2014-09-17, 10:01
Bannlyst
Citat:
Jag tror det är ett misstag att se SD som ett missnöjesparti, gör man det kommer man aldrig förstå framgångarna. Jag är t.ex. starkt EU-kritisk och väldigt kärnkraftsvänlig, vad tycker du jag borde rösta på?

Uppenbarligen ett struntparti runt 5%. En liten klick människor, men väldigt stora i truten.
Citera
2014-09-17, 10:07
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Fortsätt blunda,förneka,förlöjliga och med alla andra låga sätt spotta på SD och vi kan se en siffra runt 20% 2018. Politikerna och media lärde sig inget perioden 2010-2014 utan trummar på blint medan SD växer för var dag.
Citera
2014-09-17, 10:16
Medlem
Megatrons avatar
Citat:
Vilket nog inte betyder att de röstar på SD endast av den anledningen. Skulle tro att 99% av SDs väljare är missnöjda med förd politik sensate mandatperioderna. Jag tycker inte exakt som SD, det finns knappt någon som håller med om allt i sitt partis program, det måste du väl ändå förstå?

Tillochmed jag förstår att man inte är 100% med ett parti. Men det är inte samma som att rösta på SD bara för att inte andra partier säger ordagrant: "Invandringen är ett problem som måste stoppas!".

Det är en helt annan sak. Det måste väl ändå du förstå?
Citera
2014-09-17, 10:34
Medlem
72mms avatar
Citat:
Tillochmed jag förstår att man inte är 100% med ett parti. Men det är inte samma som att rösta på SD bara för att inte andra partier säger ordagrant: "Invandringen är ett problem som måste stoppas!".

Det är en helt annan sak. Det måste väl ändå du förstå?
Jorå, det förstår jag. Vad jag påstår är att SD's politik i övrigt är så pass välutvecklad och mitten att den tilltalar, eller åtminstone accepteras av, en stor del av väljarna. Hade de haft 13% utan invandringen som profil-fråga? Absolut inte. Tror faktiskt vi är överens i stort. Det enda jag vänder mig mot är att SD skulle vara ett rent missnöjesparti. Många missnöjesröster? Ja. Byggt på missnöje? Knappast.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in