Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-31, 19:01
  #445
Moderator
pewpews avatar
Har alltid bott på landet med mina barn vilket inneburit att leka med kompisar är lika med fullt ansvar och skjuts hit och dit. Bor alltså inte så barnen kan springa över till varandra själv utan lek måste planeras i förväg.

Därför har barnen vid lekdejt alltid ätit hos oss om vi ätit och vice versa. Finns liksom inget annat sätt.

Däremot när jag själv var liten så sprang vi vind för våg och lekte med kompisar och då var det inte så om inte det var planerat. Då skulle man vara hemma en viss tid för middag själv.
Citera
2018-10-31, 20:41
  #446
Medlem
Självklart Alla som är i huset när det är mat är välkomna till bords och får äta.

Nått annat finns inte i min värld.
Citera
2018-11-04, 11:52
  #447
Medlem
Det är bara fattiga snåla svenskar som inte bjuder andra på käk. Jag skulle nog alltid erbjuda någon slags föda eftersom det handlar om respekt till det andra barnet då situationerna kan se speciella ut och barnet kanske inte alltid har kontrol över som att de andra föräldrarna är på jobbet, är fattiga osv.
Citera
2018-11-05, 10:13
  #448
Medlem
Så om man är fattig så är man snål om man inte bjuder på mat? Eller betyder fattig kanske att man faktiskt inte HAR RÅD att bjuda på mat? Om man som jag är sjukskriven, ensamstående mamma med barn på heltid och folk vet detta så borde det kanske ringa en liten klocka som säger att det kan vara lite ont om pengar samt att det är EN person i hushållet som ska sköta all handling jämt. Men nej, den klockan ringer inte. Jag har på riktigt gett bort min del av middagen till dotterns bästa kompis - som för övrigt är kraftigt överviktig och äter mer än både jag och min dotter gör. Hon har ätit hos oss flera gånger i rad nu. Även om jag hade varit rik så skulle det stört mig med folk som inte bjuder igen!
Citera
2018-11-19, 01:00
  #449
Medlem
RZLAs avatar
Här bjuds det minsann inte på någonting! Jag brukar ringa upp barnens kompisars föräldrar och be dem sätta in en rimlig summa pengar på mitt konto om deras barn ska få någon mat hemma hos oss. Samma sak gäller vid fika och mellanmål.
Citera
2018-11-19, 01:20
  #450
Medlem
Svenskar är helt sjuka i sitt beteende när det kommer till att bjuda folk på vad som, speciellt mat. I vilka andra kulturer som helst så står en matinbjudan på schemat som en sammhörighet mellan folk. Vi alla är människor vi alla måste äta även om vi inte har blodsband.
Citera
2018-11-19, 14:39
  #451
Medlem
Konstig fråga.

Vi har alltid bjudit barnens kamrater på mat om de har varit över vid lunch eller middagstid. Allt annat skulle kännas fel. Ibland har vi iofs bett barnen att ringa hem och fråga om det är OK att äta hos oss.
Samma har varit för våra barn när de varit borta, inget snack om att deras kamraters föräldrar inte skulle dela med sig.

Handlar inte om debet och kredit utan om barn. Bland det roligaste som finns när döttrarna (bara en hemma nu.....) har ett gäng kamrater över och vi sitter 7-8 runt bordet.

Extra kul nu när äldsta dottern ibland kommer över med ett par tre fyra kamrater på middag. Att ha sett en del av dessa runt vårt bord gå från att vara barn till att bli (relativt) vuxna är rätt otroligt.

Mat är att umgås.

Dock. Jag har en viss förståelse för familjer som har det tajt och som därför avstår.
Citera
2018-11-19, 21:02
  #452
Medlem
CompressorVanes avatar
Jag har varit ute för detta tidigare. En del föräldrar är lata och utnyttjar detta.
Nu mer skickar jag hem kompisarna till mina barn när det är dags för mat, för sedan är det i regel dags för läxor, duscha, osv.
Det bli bara stökigt annars.
Citera
2022-05-30, 05:49
  #453
Medlem
dufrianords avatar
Varför äter svenska familjer middag utan bjuda gäster, främst barn dessutom?

Hej.
Såg en fråga om svensk / Nordisk kultur gå viral och det är faktiskt ett fenomen jag känner igen själv som (stolt) svensk, född på 00-talet.

Att vid tidpunkt för middag så äter familjen, medan lekkamraten inte erbjuds någon mat, utan blir tillsagd att vänta på rummet medans familjen äter dessutom. Det är väldigt oförskämt när man tänker på det, och min första tanke var att det är ett stadsfenomen, men jag vet inte? Hur kommer det sig?

Vi är väldigt punktliga, och varje familj verkar ha väldig bestämda tidpunkter för när man äter middag, tillexempel 18:00 varje kväll, men det förklarar inte direkt det här.

Länkar till tweeten så kan ni se om jag förklarade för dåligt.
This thread is wild

TIL that in Swedish culture (and maybe other Nordic countries) it’s weird to feed guests in your home, and that when it’s mealtime you expect them to go home to eat or to wait in your home alone and hungry while you eat

UNLIKE EVERY OTHER CULTURE ON EARTH
https://twitter.com/random_eddie/sta...60102634315776

Vad är er erfarenhet av det här? Varför är det så?
Citera
2022-05-30, 05:55
  #454
Medlem
layvares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dufrianord
Hej.
Såg en fråga om svensk / Nordisk kultur gå viral och det är faktiskt ett fenomen jag känner igen själv som (stolt) svensk, född på 00-talet.

Att vid tidpunkt för middag så äter familjen, medan lekkamraten inte erbjuds någon mat, utan blir tillsagd att vänta på rummet medans familjen äter dessutom. Det är väldigt oförskämt när man tänker på det, och min första tanke var att det är ett stadsfenomen, men jag vet inte? Hur kommer det sig?

Vi är väldigt punktliga, och varje familj verkar ha väldig bestämda tidpunkter för när man äter middag, tillexempel 18:00 varje kväll, men det förklarar inte direkt det här.

Länkar till tweeten så kan ni se om jag förklarade för dåligt.
This thread is wild

TIL that in Swedish culture (and maybe other Nordic countries) it’s weird to feed guests in your home, and that when it’s mealtime you expect them to go home to eat or to wait in your home alone and hungry while you eat

UNLIKE EVERY OTHER CULTURE ON EARTH
https://twitter.com/random_eddie/sta...60102634315776

Vad är er erfarenhet av det här? Varför är det så?

För att visa respekt.

Frågor på det?
__________________
Senast redigerad av layvare 2022-05-30 kl. 06:26.
Citera
2022-05-30, 05:58
  #455
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Jag vet. Jag hade själv en kompis vars familj skjutsade in mig på rummet där jag fick sitta och vänta medan hela familjen åt middag. Min familj bjöd alltid mina vänner så jag tyckte att det var en konstig vana, dessutom kände jag mig lite förnedrad där jag satt i rummet. Om det råkade vara min kompis diskdag så blev väntan ännu längre. Det hela kändes oförskämt.
Varifrån det kommer? Kanske en sorts svensk ordning och redamentalitet där allt är liksom regelstyrt och lite oflexibelt. Har man inte aktivt bjudit in någon på middag så ska det heller inte bli någon middag bara för att personen råkar vara där, för detta är ingen bjudmiddag, tänker de kanske.
Citera
2022-05-30, 06:02
  #456
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av dufrianord
Hej.
Såg en fråga om svensk / Nordisk kultur gå viral och det är faktiskt ett fenomen jag känner igen själv som (stolt) svensk, född på 00-talet.

Att vid tidpunkt för middag så äter familjen, medan lekkamraten inte erbjuds någon mat, utan blir tillsagd att vänta på rummet medans familjen äter dessutom. Det är väldigt oförskämt när man tänker på det, och min första tanke var att det är ett stadsfenomen, men jag vet inte? Hur kommer det sig?

Vi är väldigt punktliga, och varje familj verkar ha väldig bestämda tidpunkter för när man äter middag, tillexempel 18:00 varje kväll, men det förklarar inte direkt det här.

Länkar till tweeten så kan ni se om jag förklarade för dåligt.
This thread is wild

TIL that in Swedish culture (and maybe other Nordic countries) it’s weird to feed guests in your home, and that when it’s mealtime you expect them to go home to eat or to wait in your home alone and hungry while you eat

UNLIKE EVERY OTHER CULTURE ON EARTH
https://twitter.com/random_eddie/sta...60102634315776

Vad är er erfarenhet av det här? Varför är det så?
Har erfarenhet av att sällan bli bjuden som barn. Ytterst oförskämt. MEN jag minns också vänner som nästan aldrig var hemma hos sig & inte hade några rutiner alls. Det måste varit jobbigt för andra familjer att ALLTID bjuda dessa på mat eftersom de aldrig hängde hemma hos sig själva.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback