2014-09-12, 20:25
Medlem
Spaders avatar
Intro/Hårdvara:
Jag har en QHD monitor som jag köpte för inte så länge sedan, en BenQ GW2765.
Grafikkortet jag har är rätt så gammalt, över 2,5 år och är ett Radeon HD 6900 - så upplösningen 2560x1440 stöds enbart på Displayportarna och ej på HDMI-portarna.
Displayport-kabeln jag har är helt ny, och den fungerar.

Problemet:
Igår så kördes nå jävla windows update -fjant när jag skulle stänga ner datorn för kvällen. När jag sen kommer hem från jobbet idag så kan inte OS:et identifiera skärmen - utan den dyker upp som en Generic Non-PNP Monitor i device manager med en 90-talsupplösning på 640x480. Samma "stats" rapporteras i Catalyst Control Center. Hur som helst så funkade skärmen perfekt fram tills idag, och de enda problemet jag haft med Displayport är att OS:et typ "glömmer bort" skärmen ibland när skärmarna varit avstängda (men det har alltid lösts genom att jag bara startar om skärmarna).

Jag har satt monitorns input till DisplayPort - och när jag växlar lägen där på input method så blinkar min sekundära skärm och min primära (BenQ-skärmen på displayport) går från svart till blått och så säger den att den inte har något input.

Drivrutiner: Jag har avinstallerat alla AMD display drivers samt CCC och provat att reverta till version 13.12 samt testa beta-drivers (14.7 RC3) men det har inte hjälpt.
Senast redigerad av Spader 2014-09-12 kl. 20:37.
Citera
2014-09-12, 20:48
Medlem
25Decembers avatar
Kolla vilka uppdateringar du fick installerade och skriv det här. Du har säkert fått ner någon grafikuppdatering den vägen som Windows tycker är jättebra.
Citera
2014-09-12, 21:34
Medlem
Spaders avatar
Det löste sig genom att jag pluggade ur DP-kabeln, tog DVI-kabeln från sekundära skärmen och pluggade in i den primära. Därefter tog jag ur DVI-kabel och satte den i sekundära (igen) och DP-kabeln in i primära (igen!!!!) och nu plötsligt så hittar windows skärmen och allt är frid och fröjd. Vad fan är det som händer egentligen? Flera timmar åt helvete för något fjantfel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in