2014-09-12, 21:21
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aisha51
JOnas Sjöstedt: "Om det är så att Jimmie har ett spelproblem så hoppas jag att han söker hjälp och får hjälp och att han grejar det och kommer bort ifrån det".
Det är ju ganska kränkande, JÅ är högfungerande, jobbar mer än heltid och har själv valt att lägga sina pengar på onlinespel, JÅ själv eller hans omgivning ser honom säkert inte som en missbrukare men Jonas insinuerar faktiskt någonting här, att det kan finnas ett problem osv även om han säger det på ett fint sätt.

Han säger "om han har spelproblem" inte att "han har spelproblem"
Citera
2014-09-12, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fintnir
Ansvarig utgivare för Ekoredaktionen (som står bakom nyheten) på Sveriges Radio SR är Anne Lagercrantz (född Bergman, gift med David Lagercrantz). Hennes karriär är uppbyggd inom Bonnierkoncernen och hon har tidigare varit nyhetschef på bonnierägda TV4.

SR:s hemsida förklarar Lagercrantz: "En given fråga är också varför publiceringen kommer så nära valet. Det enkla svaret är att vi har publicerat så snabbt som det var möjligt..."

Det är alltså en ren tillfällighet att SR råkar bli klara med all information "så snabbt som möjligt", och råkade bli klara två dagar innan valet. Normalt sett kallas det "agendasättande journalistik" när en nyhetsförmedlare väljer att sitta på publicistiska släpp, och släppa dem strategiskt inför kritiska tillfällen, för att då skademaximera effekten av informationssläppet. Att statlig media numera agerar precis i samklang med exempelvis Expressen och time:ar sina släpp, samt sitter inne med information som publiceras vid "bästa tänkbara tillfälle", för det är givetvis helt osannolikt att man som Lagercrantz säger; råkade bli klara med materialet två dagar innan valet helt av en slump.

Den objektiva neutraliteten hos statligt finansierade public service lär tappa det lilla förtroendet som fanns kvar när det agerar såhär agendasättande. På Sveriges radio erkände man också att detta var någonting helt unikt i svensk politisk historia. Tidigare har man aldrig gjort något liknande, där man sparat vital och potentiellt skadlig information om en betydande kandidat för ett politiskt parti för att sedan släppa det precis innan valet för att skada partiet så mycket som möjligt. Så om någon fortfarande hade förtroende för statlig radio och trodde att den var bättre än de privata desinformationstidningarna, så blir det nu att tänka om.

Det är uppenbart att Ekot publicerar nyheten för att påverka valutgången.

Det här tål att läsas om och om igen. Väldigt viktig läsning för alla att ta del av. Tack.
Citera
Medlem
Kan han försökt tvätta pengar möjligtvis? Typ heads-up poker lr nått skit?
Citera
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aleksanterinkatu
Rätt skall vara rätt. Jag hörde nyheten på P1 17.45, och där sades det klart och tydligt att Åkesson omsatt 500000 kr. Sedan satsar man på att pöbeln inte skall förstå skillnaden mellan omsatt och förlorat. En riktig bedömning av pöbeln, för tråden heter (fortfarande) "Jimmie Åkesson [] spelat bort en halvmiljon i år".

Helt sant fast om han spelat bort en halv miljon skulle han även ha omsatt samma summa.
Det är omöjligt att utan alla uppgifter.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JesusHitlersson
Jag betalar hans lön så det är jävlar i mig inte hans ensak vad han gör med den.

Du betalar den ändå, sedan om han lägger den på barnporr, välgörenhet eller spel har du inte med att göra. Du betalar antagligen inte så mycket skatt ändå, men tackar för ditt lilla bidrag i alla fall.
Citera
2014-09-12, 21:24
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Så om du jobbar för Ericsson, eller i just ditt fall kanske Pölsemannen, så anser du att Pölsemannen skall ha insyn i hur du spenderar din lön?

Åkesson skall ju dessutom enligt uppgifter ha bortåt en halv miljon i årslön från det egna partiet, vilket man rimligtvis inte alls har att göra med såvida man inte råkar vara betalande partimedlem.

http://www.svt.se/nyheter/sverige/sd...g-i-lonetoppen

Sedan har man ju som skattebetalare egentligen endast rätt att ha åsikter om jobbet en politiker gör för sin skattefinansierade lön, men men...
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Så om du jobbar för Ericsson, eller i just ditt fall kanske Pölsemannen, så anser du att Pölsemannen skall ha insyn i hur du spenderar din lön?

Du förstår kanske inte att det är du och jag och alla andra skattebetalare som betalar speltorskens lön. Det är väl ganska bra att veta vilka politiker som stjäl våra pengar till sitt eget missbruk?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Artii
Kan han försökt tvätta pengar möjligtvis? Typ heads-up poker lr nått skit?

Föga troligt, vilken illegal verksamhet skulle han öht haft tid att sysselsätta sig med menar du? Tror snarare att det är en spelberoende, vindrickande sambo som avskärmar sig ifrån verkligheten genom att spela black jack eller dylikt.
Citera
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Om du såg ett fullständigt utdrag på vad som spelats,vunnits och förlorats och under hur lång tid jmf familjen Åkessons samlade ekonimi så kunde du dra dina begåvade slutsatser,det du gör nu är fullt i klass med Hammarby IF´s fotbollskunnande, dvs lägre än glocalnet.

Nej så mycket information behöver man inte för att avgöra vad som är omsättning eller ej.

Huruvida JÅ är spelberoende eller ej har jag ingen susning om och spelar ingen roll för mig personligen, har han en sjukdom hoppas jag att han söker hjälp för sin egen och sin familjs skull.
Citera
2014-09-12, 21:25
Medlem
Älskar Jimmie Åkessons pokerreferens i partiledardebatten på SVT!!
Jag parafraserar: "Låt oss syna Görans Hägglunds bluff"
Citera
2014-09-12, 21:26
Medlem
Bastubans avatar
Citat:
Va?

Du ansåg dig berättigad att diktera Åkessons konsumtionsvaror eftersom "du" "betalar" hans lön? Det är vad du skrev.
Dina pengar kommer ju också någonstans ifrån, om du nu inte är vanskapt kanske du jobbar på ett privat företag som tjänar sina pengar genom antingen tjänster eller produkter som någon konsumerar.
Så "dina" pengar kanske har ett gäng kravmaskiner i släptåg som vill se vart deras pengar tar vägen.
Logiskt va? Du som kom påt.
Citera
2014-09-12, 21:26
Bannlyst
Citat:
Du förstår kanske inte att det är du och jag och alla andra skattebetalare som betalar speltorskens lön. Det är väl ganska bra att veta vilka politiker som stjäl våra pengar till sitt eget missbruk?

Han utför sitt uppdrag, sedan vad han väljer att göra med pengarna spelar ingen roll. Det är inte så att han spelar upp skattepengar utan han tar SINA EGNA PENGAR som han får genom sina uppdrag. Sedan om du får betalt av pölsemannen eller staten spelar mindre roll. Det rör ingen annan än den som innehar dessa pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in