Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-09-11, 23:42
  #1
Medlem
juholt69s avatar
TV4 har lagt upp en fin sida där man i en film förklarar hur viktigt det är vem som kniper tredjeplatsen i årets val. Nu tror jag personligen att SDs är grovt överskattade, men att Miljöpartiet tar tredjeplatsen ser jag som väldigt viktigt.

http://val.tv4.se/artiklar/h%C3%A5rd...5948850700000a

Vem tror ni kniper "bronset" här på Flashback? Blir det knappa marginaler eller blir det en jordskredsseger för vinnaren? Vem tror ni i så fall att vinnaren utser som talmanskandidat?
Citera
2014-09-11, 23:57
  #2
Medlem
OliverCromwells avatar
Med tanke på att SD är alltid grovt underskattad och MP grovt överskattad. Så lägger jag mina pengar på att SD tar hem det. Men jag är inte säker på marginalerna.

Sen kan jag tillägga att det vore en stor katastrof om miljöfascisterna vann bronset och införde sitt Agenda 21 (noll tillväxt-politik). Då blir det godnatt för Sverige.

Oerhört viktig duell här faktiskt.
Citera
2014-09-13, 01:04
  #3
Medlem
Malleusus avatar
känns lite som sd blir tredje största parti, att miljöpartiet ska kunna få ett valresultat på minst 8 % är ett under.
Citera
2014-09-13, 01:21
  #4
Medlem
Eoppoyzs avatar
Utifrån de flesta opinionsundersökningarna ligger SD på tredje plats. Lägg till att SD är underskattade medan MP är överskattade, så tror jag att SD kommer före MP med ett antal procentenheter.
Citera
2014-09-13, 23:35
  #5
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Utifrån de flesta opinionsundersökningarna ligger SD på tredje plats. Lägg till att SD är underskattade medan MP är överskattade, så tror jag att SD kommer före MP med ett antal procentenheter.

FI verkar nu sno väljare från MP i slutspurten. Och då tappar MP i kampen om bronset.

http://www.svd.se/nyheter/valet2014/...at_3911954.svd
Citera
2014-09-13, 23:45
  #6
Medlem
LeifD2s avatar
Nu är det ju inte bara % som gäller. Det gäller att ha väljarna rätt plaserade i Riket. Mandatfördelningen gör ju att ett parti som är dominerande i sthlm och malmö men nästan icke-existerande i resten av landet får en "skev" mandatfördelning.
Allmänt så är det gynsamt att vara stark i glesbyggden och så. Det gav t.ex. socialdemokraterna valsegern 1998 och 2002. Båda gångerna hade egentligen opositionen fler röster, räknat i antal röster. Men i riksdagen räknas som sagt mandat.
Detta missgynnar framför allt Mp och Fi, men gynnar S som är starka på landsbyggden och i viss mån C med diverse bönder som inte har fattat att C numera är ett parti för stureplan och kvarteren runt om där. Inget annat.
SD är starka i hela skåne, och sydsverige men inte i stockholm. Så det kan ge en fördel.

Jag vibbar att SD tar bronset. Mp tappar nog också kanske en halv eller hel %enhet till det vänsterfacistoida Fi. Det är bra, eftersom det försvagar Mp i en eventuell regeringsbildning.
Citera
2016-08-16, 19:57
  #7
Medlem
Prawitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av juholt69
TV4 har lagt upp en fin sida där man i en film förklarar hur viktigt det är vem som kniper tredjeplatsen i årets val. Nu tror jag personligen att SDs är grovt överskattade, men att Miljöpartiet tar tredjeplatsen ser jag som väldigt viktigt.

http://val.tv4.se/artiklar/h%C3%A5rd...5948850700000a

Vem tror ni kniper "bronset" här på Flashback? Blir det knappa marginaler eller blir det en jordskredsseger för vinnaren? Vem tror ni i så fall att vinnaren utser som talmanskandidat?

Vi vet alla hur det gick sedan. Vad säger du nu då om ditt älskade skitparti har gjort klavertrampen till en vardagsmat?
Citera
2016-08-16, 20:54
  #8
Moderator
Strix m/94s avatar
Sorterat till PI - P&P.

Strix/Mod
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback