Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-27, 17:37
  #85
Medlem
Jag var i Sydafrika i april, 1 vecka i kapstaden och 1 vecka hyrde jag en egen camping bil och körde i Kruger nationalpark.

Har roliga minnen där ifrån!

Men om ni vill kan nu se filmen jag gjorde från sydafrika https://youtu.be/KGfo5uBEDtc

:)
Citera
2017-03-10, 15:12
  #86
Medlem
Jag och min man hyrde bil i Johannesburg förra sommaren och gjorde en liten round trip. Vi korsade Kalahari i Botswana vilket var en mäktig känsla då vi var utelämnade till vad naturen hade att erbjuda. Fortsatte sedan genom Zambia till Kafue och Zambesifloden. Sedan blev det Victoriafallen och Zímbabwe. Semestern avslutade vi på stranden i Maputo, Mocambique innan bilen lämnades åter i Johannesburg. Bilkörning i Johannesburg var inte så rolig då det var carjacking hotspots på flera vägar. Vi upplevde hög kriminalitet främst i sydafrika och Mocambique då, kontakt med mängder av myndigheter vid varje gräns då bilen skulle exporteras och importeras. Mycket extra pengar gick åt till poliser, gränspersonal och butikspersonal. Dåligt med mat att handla på vissa ställen. Inget drivmedel på bensinstationer.

Resan var otroligt intressant och utvecklande. Jag gillade Kalahari mest även om det blev en riktig prövning. Det var bara vi och djuren där sen en massa sand att fastna i. Sämst var nog risken för smittspridning via dålig mat och vi åt vare sig grönsaker eller mjölkprodukter med vissa undantag . Det kändes inte aktuellt att bli sjuk efter vägen.

Victoriafallen var grymma!

Jag kommer att återvända denna sommar till östafrika.
Citera
2017-03-21, 10:28
  #87
Medlem
HooligaNs avatar
Jag och två kompisar var nyligen i Tanzania. Vi åkte ner med planen att bestiga Kilimanjaro sen spendenera ett par dagar på Zanzibar. Det var enda planen. Vi bokade ingenting mer än flyget ner.
Det blev en helt fantastik resa. Sjukt mycket nya och unika upplevelser.
För alla som funderat på att bestiga ett berg så kan jag verkligen rekomendera Kili. Man passerar 5 klimatzoner på väg upp så man får fundera en extra gång på vad man har med. (En av oss hadeinte regnjacka. Man börjar i regnskog)
Vi kom till Kilimanjaro international airport. Därifrån tog vi en shuttlebus in till staden Moshi. Väl där tänkte vi att vi skulle hitta ett hotell. Vi hade ju lyckats komma dit samtdigt som Kilimanjaro marathon så vi förstod att det skulle bli svårt att hitta någonstans att sova.
Men när vi klev av vår shuttle så har vi knappt hunnit få väskorna innan det kommer en man och presenterar sig. Han frågade ifall vi tänkt bestiga berget ifall han kundehjälpa oss hitta hotell. ALLA varningsklockor ringde i oss. Men vi bad han hjälpa oss. Han fixade en chaufför direkt. Efter fyra försök hittade vi ett hotell. Vi sa vi ville ha en stund att komma i ordning. Duscha och så. Då passade vi också på att Googla honom. Hans företag. Det fanns bara bra saker att läsa.
Cheifs Tours och hans namn är Innocent Machuwa. Han gjorde ett enastående jobb. Vi åkte till hans kontor. Han hjälpte oss med allt. Redan dagen efter fick vi börja gå. Bara vi tre . I vår grupp var det 2 guider, 1 enastående kock. Maten var magisk. och 9 porters. Så sammanlagt var vi 15 man. Hur bra som helst. Underbara guider roliga porters.
När vi kom ner från berget så var Innocent där. Han grattade oss. Följde oss tillbaka tillbaka till Mochi. Hjälpte oss hitta ett hotell. Vi berättade att vi tänkte ta oss till Zanzibar men att vår kassa var lite skral. Då hjälpte han oss att hitta billigare resstätt. Flyga till Dar och ta färja. Sen skjutsa han oss till en billig men bra restaurang och såg till att vi fick bra billig mat och öl.
När vi skulle åka till flygplatsen på morgonen efter så kom han och sa hej då. Ordnade en taxi åt oss och såg till att vi kom iväg ordentligt.
Jag är så väldigt tacksam för allt han gjorde för oss och jag vill hjälpa honom och alla i vår grupp på alla sätt som jag kan.

Som sagt. Om någon av er funderar på att göra Kili så gör det. Cheifs Tours är ett bra företag. Innocent är underbart hjälpsam och en riktigt bra person att ha att göra med.
Han svarar gärna på mail ifall ni har några frågor. innocent.machuwa@gmail.com

Är det något ni undrar över så svarar ju jagsjälv också gärna på alla frågor jag kan.
Citera
2017-03-24, 08:50
  #88
Medlem
Har ett sommarhus i Tunisien, ett arabisktalande land som finns i nordafrika. Där jag bor(1h30 från Tunis), är människorna jättetrevliga men de stora städerna dvs Tunis, Sousse, Hammamet, Sfax är människorna oftast trevliga men för det mesta jävligt griniga.

Läget i landet är lite osäkert då Is kommer in från antingen den västra eller östra gränsen av Tunisien och samtidigt kan inte staten ta hand om landet.

Billigt som fan, kvinnorna går att diskutera om och miljön är lite smutsig(Sopbilar finns inte, där finns traktorer med släp istället)

Åk inte dit om du vill ha en bra semester
Citera
2017-03-25, 14:39
  #89
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kronsessan2
Jag och min man hyrde bil i Johannesburg förra sommaren och gjorde en liten round trip. Vi korsade Kalahari i Botswana vilket var en mäktig känsla då vi var utelämnade till vad naturen hade att erbjuda. Fortsatte sedan genom Zambia till Kafue och Zambesifloden. Sedan blev det Victoriafallen och Zímbabwe. Semestern avslutade vi på stranden i Maputo, Mocambique innan bilen lämnades åter i Johannesburg. Bilkörning i Johannesburg var inte så rolig då det var carjacking hotspots på flera vägar. Vi upplevde hög kriminalitet främst i sydafrika och Mocambique då, kontakt med mängder av myndigheter vid varje gräns då bilen skulle exporteras och importeras. Mycket extra pengar gick åt till poliser, gränspersonal och butikspersonal. Dåligt med mat att handla på vissa ställen. Inget drivmedel på bensinstationer.

Resan var otroligt intressant och utvecklande. Jag gillade Kalahari mest även om det blev en riktig prövning. Det var bara vi och djuren där sen en massa sand att fastna i. Sämst var nog risken för smittspridning via dålig mat och vi åt vare sig grönsaker eller mjölkprodukter med vissa undantag . Det kändes inte aktuellt att bli sjuk efter vägen.

Victoriafallen var grymma!

Jag kommer att återvända denna sommar till östafrika.

Låter ju kanon!

Vilket företag hyrde ni bil ifrån? Fick priser på "additional countries" från Hertz, men de hade inga uppgifter gällande Zambia. De hade alla andra länder.
Citera
2017-03-28, 11:37
  #90
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miscellaneous

Låter ju kanon!

Vilket företag hyrde ni bil ifrån? Fick priser på "additional countries" från Hertz, men de hade inga uppgifter gällande Zambia. De hade alla andra länder.

Vi använde oss av Bushlore som säkert inte var de billigaste på marknaden men fick istället extremt god service och bra kvalitet. I sommar ska vi hyra i Tanzania men har inte bestämt oss för något företag ännu.
Citera
2017-12-01, 18:37
  #91
Medlem
Friendslayers avatar
Namibia och Sydafrika. Namibias natur är bland den bästa i afrika, Sossusvlei med de röda sanddynerna är otroligt. Öde och lite folk gör att det känns lite utanför dit alla turister åker. Sydafrika var jag i Cederberg, Clanwilliam och ner mot kapstaden och kan rekommendera allt. Jag hade toppenväder nere vid Goudahoppsudden så resan slutade på bästa sätt. Kapstaden är en skön stad men var försiktig och använd sunt förnuft.
Citera
2017-12-01, 18:58
  #92
Medlem
Nehejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friendslayer
Namibia och Sydafrika. Namibias natur är bland den bästa i afrika, Sossusvlei med de röda sanddynerna är otroligt. Öde och lite folk gör att det känns lite utanför dit alla turister åker. Sydafrika var jag i Cederberg, Clanwilliam och ner mot kapstaden och kan rekommendera allt. Jag hade toppenväder nere vid Goudahoppsudden så resan slutade på bästa sätt. Kapstaden är en skön stad men var försiktig och använd sunt förnuft.

Var låg prisnivån på boende och mat i Namibia?
Citera
2017-12-04, 10:23
  #93
Medlem
ex69-dtrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nehej
Var låg prisnivån på boende och mat i Namibia?

Jag va i Namibia för en herrans massa år sedan. Då va boende och mat i princip gratis, kostade noll och ingenting!

Min dotter (då ca 14 år) fick inte vara ifred någonstans så vi åkte faktiskt vidare till Marocko och sen till Södra Spanien efter det.

Mycket kan ha ändrats på de cirka 10 åren ( ) men det är inget ställe jag skulle rekommendera yngre tjejer/kvinnor att åka till ensamma tyvärr.

Det positiva är att det är väldigt vacker natur och ruskigt billigt!!
Citera
2017-12-05, 23:16
  #94
Medlem
Om jag skulle beskriva mina 3 veckor i Tanzania med en mening så skulle jag säga "en tidsresa". Det var som att åka tillbaka i tiden. Det som var svårast att vänja sig vid var att allt gick så långsamt. Vi pratade om giraffer med en lokalbo som berättade att giraffen är Tanzanias nationaldjur och det är bara att titta på dom så förstår man. De lunkar fram i lugn takt.. Sa han och skrattade. Men jag gillade det. Underbart klimat, härliga människor, fantastisk natur.
Citera
2017-12-08, 19:51
  #95
Medlem
Har också varit i Namibia, men i kontrast till vad tidigare skribent gjorde gällande så upplevde jag det som väldigt dyrt. Kongo Kinshasa är också ett intressant resmål med mycket att göra och se. Att ta en flodbåt mellan Kinshasa och Kisangani är nog ett av få riktiga äventyr som världen fortfarande har att erbjuda... Går dock inte att ha någon tid att passa om man ger sig ut på detta då det kan ta veckor innan båtarna lämnar hamn
Citera
2017-12-09, 16:17
  #96
Medlem
Friendslayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nehej
Var låg prisnivån på boende och mat i Namibia?

Inte jättebilligt utan skulle vilja säga samma prisnivå som Sydafrika. Dock värt att åka dit pga av att det är både sjukt vackert och inte jättemycket turister förrutom vissa hotspots.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2442716

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback