2014-09-11, 09:33
Medlem
Jag har ganska frekvent upplevt att min bärbara laggar och processorfläkten speedar upp. Ibland körs den på högvarv en längre tid men ofta bara 5-10 sekunder.
Ingen process har onormalt hög CPU-aktivitet i aktivitetshanteraren men CPU aktiviteten på normalt 3 av 4 kärnor ligger på 50-75% under den tiden och datorn blir enormt varm då.

Jag har normalt flera verktyg uppstartade samtidigt (Private Firewall, Malwarebytes Anti-Malware, Avira Antivirus Pro) men jag har stängt av dem och aktiviteten fortsätter ändå intermittent.

I Outlook har jag vid flera tillfällen märkt att när jag skickar ett mail till en adress så står det "skickar 8 meddelanden" (inte så ofta men någon gång i veckan) trots att det bara finns en enda adressat i mailet och inget i utkorgen.

När jag kall-startar datorn så startar Windows på ca 5 sekunder (SSD) men WiFi söker under en minut (både WiFi och LAN) och innan den hittat nätet (eller LAN) så kan jag inte göra något. När datorn var nyinstallerad så kunde jag börja skriva efter ca 6 sekunder. (Den startade så snabbt så Windowsflaggan anades bara att den skulle komma fram men nu syns den i ca 5 sekunder innan den försvinner.)

Jag har uppdaterat alla drivrutiner med Ashampoo Advanced Driver Updater och kört error checks med Uniblue Powersuit mm mm.

Jag kör Win 7 Pro / 64 bit. (programmen är skarpa versioner)

Jag eftersöker nu programmet som dumpar alla uppstartade processer (heter inte mr Einstein men något liknande har jag för mig)
och även programmet som lyssnar på portarna så man ser vilken IP-adress som är kopplad till en port (Jag hade programmet för något år sedan men det försvann i en HD-krasch).

Tacksam för seriösa förslag.

/Peppe
Citera
2014-09-11, 10:40
Medlem
KukKluxKlans avatar
Kör en runda med tuneup utilities, gå även in i msconfig och bocka ur allt utom antivirus.
Citera
2014-09-11, 13:11
Medlem
.Chloes avatar
Du kan använda autoruns som kommer från Sysinternals: http://technet.microsoft.com/en-us/s.../bb963902.aspx

Vet f.ö. inte vad för program du snackar om.
Citera
2014-09-11, 13:24
Medlem
WhoDatHots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peppe999
Jag har ganska frekvent upplevt att min bärbara laggar och processorfläkten speedar upp. Ibland körs den på högvarv en längre tid men ofta bara 5-10 sekunder.
Ingen process har onormalt hög CPU-aktivitet i aktivitetshanteraren men CPU aktiviteten på normalt 3 av 4 kärnor ligger på 50-75% under den tiden och datorn blir enormt varm då.

Jag har normalt flera verktyg uppstartade samtidigt (Private Firewall, Malwarebytes Anti-Malware, Avira Antivirus Pro) men jag har stängt av dem och aktiviteten fortsätter ändå intermittent.

I Outlook har jag vid flera tillfällen märkt att när jag skickar ett mail till en adress så står det "skickar 8 meddelanden" (inte så ofta men någon gång i veckan) trots att det bara finns en enda adressat i mailet och inget i utkorgen.

När jag kall-startar datorn så startar Windows på ca 5 sekunder (SSD) men WiFi söker under en minut (både WiFi och LAN) och innan den hittat nätet (eller LAN) så kan jag inte göra något. När datorn var nyinstallerad så kunde jag börja skriva efter ca 6 sekunder. (Den startade så snabbt så Windowsflaggan anades bara att den skulle komma fram men nu syns den i ca 5 sekunder innan den försvinner.)

Jag har uppdaterat alla drivrutiner med Ashampoo Advanced Driver Updater och kört error checks med Uniblue Powersuit mm mm.

Jag eftersöker nu programmet som dumpar alla uppstartade processer (heter inte mr Einstein men något liknande har jag för mig)
och även programmet som lyssnar på portarna så man ser vilken IP-adress som är kopplad till en port (Jag hade programmet för något år sedan men det försvann i en HD-krasch).

/Peppe

Prova med att starta datorn i felsäkert läge.
Citera
2014-09-12, 14:38
Medlem
Tack för alla förslag. Jag gjorde en backup på hårddisken och testade på backupen:

- Autoruns raderade 7 fel. Ingen skillnad. Problemet kvarstod. (Det finns ett antal AutorunEntryn som pekar på filer men säger "File not found". Går ej att radera. Har "Visa dolda filer" påslaget)

- Start i felsäkert läge. WiFi startar omedelbart.
Startar Windows normalt igen

- MSConfig. Bockade ur allt i startup. Ingen skillnad. Problemet kvarstod.

- Tunup Util:
Clean reg 366 problems
Remove broken shortcuts 638 problems
CleanUp Windows & Programs 5.261 problems
Optimize system startup... Jobbar i 4 timmar. Startar om datorn. Vid uppstart "Programmet svarar ej. Stäng ov?" Svarar ja och alla ikoner försvinner på skrivbordet. Startar om. Måste reparera. Fungerar ej att starta Win igen....

Gör en ny backup.
Ser programmet Access Remote PC 4.4 liggande i startmenyn. Kan inte påminna mig att jag sett det tidigare. Avinstallerar.
Testar TuneUp Util igen. Denna gången raderas allt skräp men: Ingen skillnad. Problemet kvarstod.
Enda skillnaden är att vid avslut av Win hade tidigare alltid en ruta med anmodan att stänga ett program visats, men inget namn synligt i rutan. Detta fenomen har försvunnit.

Problemet är just nu:
Startar. Skrivbordet visas. Klickar på klockan och det tar 15 sek innan klockan visas.
Det tar sedan ytterligare 1min25sek innan nätverksikonen visar uppkoppling.
Detta med en SSD-disk som vid installation startade helt på ca 5 sek...

Efter fixarna så har programmet Spotmau PowerSuit krachat och måste ominstalleras.

<<suck>> Några nya förslag?
Citera
2014-09-12, 20:10
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peppe999

/Peppe

Jag tycker att det mera låter som något hårdvaru problem .

Att använda något annat drivis uppdaterings program än dator tillverkarens är att be om problem och uniblue är också ett risktagande att använda .

Jag har erfarenhet av ett program som heter Slimcomputer http://slimcomputer.com/ och som listar fler uppstarts program än något annat jag har upplevt - riktigt bra på att ta bort "onödigheter" . Ge akt på medföljande 3:dje parts program vid installation !

När började problemen och vad hade du gjort för förändringar innan de uppstod?

Programmet Spotmau - har du använt det mycket ?
Senast redigerad av 1FF 2014-09-12 kl. 20:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in