Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-09-10, 00:59
  #1
Medlem
Ricins avatar
Att vi lever i en demokrati är något som vi har fått lära oss enda sen lågstadiet, men ingen i media har på något sätt vågat ifrågasätta detta. Svenskar generellt är väldigt naiva, och tar vår "demokrati" förgivet. Sverige HAR varit en demokrati, men idag så är vi en demokratur, och det tycker jag att allt fler människor där ute måste inse. Om man nu inte vill inse detta, så är det i alla fall värt att våga ifrågasätta vad för system vi faktiskt har.

Så när blev Sverige ett land med demokratur?
Personligen så tror jag att det började i början av 2000-talet. Efter 9/11, och USA gick in i Irak för att kriga så började ju invandringen att öka till Sverige. Jag ser absolut att invandringen har varit ett stort bidragande faktor i detta, dock skyller jag inte på dom enskilda personerna utan det är våra makthavare som inte har vetat hur dom har kunnat hantera situationen - och därefter så har det medvetet eller omedvetet blivit en demokratur i detta land.

Väldigt många dumförklarar en direkt när man påstår att vi lever i en demokratur, för vadå.. Alla säger ju att vi lever i en demokrati(?) Ja, och detta är ju hela poängen med en demokratur, och sanningen från makthavare eller media kommer vi aldrig att få.
Citera
2014-09-10, 01:13
  #2
Medlem
Vad menar du med 'demokratur'? Jag antog att det var en sorts anspelning på ordet 'diktatur' men hittade inte nån förklaring annat än en lös koppling till terrorattentat i USA. Menar du att en sorts självutnämnd oligarki påverkar opinionen och på så vis skapar en skendomokrati? För det hade varit något att diskutera. Just nu har vi inget att diskutera. Specificera!
Citera
2014-09-10, 01:17
  #3
Medlem
Passepartouts avatar
Jag har redan insett att vi lever i en demokratur; men vad kan jag göra åt det, ingenting.
Citera
2014-09-10, 01:21
  #4
Medlem
Ricins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redshield
Vad menar du med 'demokratur'? Jag antog att det var en sorts anspelning på ordet 'diktatur' men hittade inte nån förklaring annat än en lös koppling till terrorattentat i USA. Menar du att en sorts självutnämnd oligarki påverkar opinionen och på så vis skapar en skendomokrati? För det hade varit något att diskutera. Just nu har vi inget att diskutera. Specificera!
För att på lättaste sätt definiera vad en demokratur är så kan vi utgå ifrån hur Wikipedia beskriver demokratur.

Citera
2014-09-10, 01:36
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ricin
För att på lättaste sätt definiera vad en demokratur är så kan vi utgå ifrån hur Wikipedia beskriver demokratur.


Nej, förklara du själv hur du menar. Jag har aldrig stött på ordet innan din tråd, och efter din spoiler så forskade jag lite snabbt och det kan innebära allt från ett minoritetens förtryck (av majoriteten) till en folkvald diktatur (ā la Hitler) så du får vara så god och specificera.
Citera
2014-09-10, 01:50
  #6
Medlem
RexGermanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redshield
Nej, förklara du själv hur du menar. Jag har aldrig stött på ordet innan din tråd, och efter din spoiler så forskade jag lite snabbt och det kan innebära allt från ett minoritetens förtryck (av majoriteten) till en folkvald diktatur (ā la Hitler) så du får vara så god och specificera.
Ett citat som beskriver en demokratur:

Citat:
"I en demokratur råder allmänna och fria val, åsiktsfrihet råder formellt men politiken och massmedian domineras av ett etablissemang som anser att bara vissa meningsyttringar skall släppas fram. Konsekvensen blir att medborgarna lever i en föreställning att de förmedlas en objektiv och allsidig bild av verkligheten. Åsiktsförtrycket är väl dolt, den fria debatten stryps."
Citera
2014-09-10, 02:32
  #7
Medlem
Ricins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redshield
Nej, förklara du själv hur du menar. Jag har aldrig stött på ordet innan din tråd, och efter din spoiler så forskade jag lite snabbt och det kan innebära allt från ett minoritetens förtryck (av majoriteten) till en folkvald diktatur (ā la Hitler) så du får vara så god och specificera.
Det kan inte bli mer tydligare än vad RexGermania har citerat ifrån Vilhelm Moberg.
Citera
2014-09-10, 07:20
  #8
Medlem
Så du menar att vi inte har någon faktiskt yttrandefrihet för att folk säger emot dig när du säger att du vill minska invandringen? Sorry, men det är raka motsatsen till "demokratur". Att bli emotsagd är inte detsamma som att inte få uttrycka åsikten över huvud taget. Att folk blir emotsagda är däremot ett sundhetstecken som är ett tecken på att folk vågar diskutera frågor öppet. I en stat som hävdar sig ha demokrati men eg. är en diktatur, som forna Östtyskland, påstås det att man får diskutera saker och ting öppet, men alla vet att underrättelsetjänsten håller koll på vad man säger och man självcensurerar sig för att inte hamna i trubbel.
Citera
2014-09-10, 07:36
  #9
Medlem
thewellovedones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Så du menar att vi inte har någon faktiskt yttrandefrihet för att folk säger emot dig när du säger att du vill minska invandringen? Sorry, men det är raka motsatsen till "demokratur". Att bli emotsagd är inte detsamma som att inte få uttrycka åsikten över huvud taget. Att folk blir emotsagda är däremot ett sundhetstecken som är ett tecken på att folk vågar diskutera frågor öppet. I en stat som hävdar sig ha demokrati men eg. är en diktatur, som forna Östtyskland, påstås det att man får diskutera saker och ting öppet, men alla vet att underrättelsetjänsten håller koll på vad man säger och man självcensurerar sig för att inte hamna i trubbel.

Du blir inte motsagd om du vill minska invandringen, du blir karaktärsmördad, och det tycker du är bra
Citera
2014-09-10, 08:01
  #10
Medlem
BernardLoutres avatar
När den dagen kommer så lär det redan vara för sent.
Citera
2014-09-10, 08:54
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thewellovedone
Du blir inte motsagd om du vill minska invandringen, du blir karaktärsmördad, och det tycker du är bra

Man kan inte tvinga andra människor att tycka om en. Om personer omkring en inte kan tåla ens åsikter får man väl antingen skaffa nya vänner eller självcensurera sig.
Citera
2014-09-10, 09:37
  #12
Medlem
thewellovedones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Man kan inte tvinga andra människor att tycka om en. Om personer omkring en inte kan tåla ens åsikter får man väl antingen skaffa nya vänner eller självcensurera sig.

Det är helt ovidkommande om andra inte kan tycka om en på grund av ens åsikter, man har rätt att bli respekterad oavsett vad man tycker. Demokrati och yttrandefrihet ska skötas seriöst, det är ingen djävla happening där den som skriker högst vinner.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback