Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-09-09, 16:57
  #1
Medlem
von.Jekwels avatar
Hej,

Har insett att jag inte tittar något på teve så ska säga upp mitt abonnemang med Canal Digital. Bor i ett hus där det bara funkar med satellit för att mottagning ska vara ok så vill således ta del av de fria kanalerna via min Canal Digital-parabol.

Jag har ringt till två säljare på Canal Digital men de verkar inte se en möjlighet till det. Jag har dock läst på flera forum att det ska funka (de inläggen var dock från runt 2009 nån gång). Har detta ändrats eller ska bolagen erbjuda denna tjänst?

Citat:
http://www.minhembio.com/forum/index...owtopic=236300

Canal Digital har s k frikanalspaket. Canal Digital erbjuder SVTs kanaler och TV4 och du får betala deposition för ett programkort.

Här skrivs det om något depositionskort som man köper. Finns det fortfarande som alternativ?
Citat:
http://www.comhit.net/showthread.php...-parabol/page2

Hej och tack för ditt mail De kanaler som tas emot med hjälp av ett depositions kort följer härnedan.
Depositionsavgiften för detta kort är 795 kr, pengar som returneras när kortet skickas tillbaka.
Kanal Depositionskort:
SVT1
SVT2
TV4
Barnkanalen
Kunskapskanalen

Med vänlig hälsning

Canal Digital Kundservice
Tel: 0770-33 22 11
Fax: 08-772 27 77
http://www.canaldigital.se

Det jag undrar med detta ämne är alltså om det finns en möjlighet för mig att få gratiskanalerna (SVT och TV4) genom Canal Digitals parabol? Om mod tycker att det saknas diskussionsunderlag i denna tråd så ser jag gärna att den här tråden tar upp huruvida det är ok att teve-bolagen nekar en gratiskanalerna? Jag har ju köpt parabolen?
Citera
2014-09-09, 17:00
  #2
Medlem
von.Jekwels avatar
Hittade förresten att det står om frikanalspaket på Wikipedia. Har Canal Digital verkligen tagit tillbaka den här tjänsten? (frågar eftersom kundtjänst på Canal Digital inte tycks ha hört om detta)

Citat:
Canal Digitals frikanalspaket använder sig av Conax som krypteringsmetod. Detta innebär att man måste ha ett programkort för att få tillgång till paketet. Detta kort debiterar Canal Digital depositionsavgift för. Vid återlämnande av kortet får man tillbaka depositionsavgiften.

Paketet innehåller följande TV-kanaler:

SVT1
SVT2
Kunskapskanalen
Barnkanalen
SVT24
SVT1 HD
SVT2 HD
Citera
2014-09-09, 19:26
  #3
Medlem
Kabeltattarens avatar
Så här står det på CDs sida, observera datumet:

Citat:
Vad är ett depositionskort?
Senast ändrad: 2012-03-23
Depositionskortet är ett programkort från Canal Digital som ger dig tillgång till SVT1, SVT2, Kunskapskanalen, Barnkanalen, SVT 24, SVT HD

Mot en depositionsavgift (som du får tillbaka när du återlämnar kortet till oss) får du låna ett kort som ger dig tillgång till dessa kanaler.

För att kunna se SVT HD krävs en HD-box.


Citat:
Ursprungligen postat av von.Jekwel
Om mod tycker att det saknas diskussionsunderlag i denna tråd så ser jag gärna att den här tråden tar upp huruvida det är ok att teve-bolagen nekar en gratiskanalerna? Jag har ju köpt parabolen?

Ja, parabolen äger du själv och kan göra precis vad du vill med, men CD (och andra operatörer) har kostnader för att dels distribuera signalen och dels för att administrera kryptering och korthantering. Denna kostnad måste de ta ut på något sätt. Sen är de inte skyldiga att erbjuda enbart SVT och TV4.
Citera
2014-09-09, 22:11
  #4
Medlem
von.Jekwels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exztran
min fassa har en box liggandes som man kopplar till antennen på taket osså får du in 1,2,4,6 och några fler kanaler är osäker på vilka kanaler det var dock men den ska funka vi använde den i sommar stugan då vi inte fick in kanalerna direkt så körde vi den mellan antennen och tv:n så fick vi dom mesta kanalerna han köpte den på netonnet eller vad dom hette

den ligger bara hemma och skräpar om han inte slängt så kan du ju ta den den om du bor i närheten av gbg
Hehe, bor tyvärr inte i närheten men tack för erbjudandet. Men då är det bara antenn, inte parabol va?

Citat:
Ursprungligen postat av Kabeltattaren
Så här står det på CDs sida, observera datumet:
Ja, det där datumet är det som känns lite tokigt... Har de tagit bort den möjligheten kanske? För det är just det där som jag vill...
Citera
2014-09-10, 17:18
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von.Jekwel
Hehe, bor tyvärr inte i närheten men tack för erbjudandet. Men då är det bara antenn, inte parabol va?


Ja, det där datumet är det som känns lite tokigt... Har de tagit bort den möjligheten kanske? För det är just det där som jag vill...



behöver inget annat än en antenn på taket och sen skaffa sådan motagare så tar den imot dom luft sända kanalerna eller vad det heter
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback