Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-09-09, 16:33
  #1
Medlem
Tradingfin1983s avatar
Fint rönnbärs-år! Någon annan som funderar på att göra rönnbärssnaps? Eller har nån gjort förut?

Tänker i alla fall göra enligt följande recept: Klicka här!
Citera
2014-09-09, 17:06
  #2
Medlem
Spackelackans avatar
En riktig höjdare! Bara att plocka mogna bär, låta dem ligga i frysen över natten för att sedan halvfylla en flaska med dem. I med brännvin/vodka och låt stå någon månad innan man silar av spriten. Man kan dock efter avsilning behöva att pytsa i litet mer sprit för att få styrkan dit man vill ha den.

Första gången jag gjorde rönnbärssnaps så blev den litet väl syrlig så jag fick balansera med litet honung, men efter den justeringen så blev snapsen kanonfin!
Citera
2014-09-09, 17:16
  #3
Medlem
Ratis avatar
Bra tips! Dricker inte själv särskilt mycket alkohol men det kan nog fungera som present, kanske julklapp till och med. Har massor av rönnbär i mina träd.
Gjorde ett par burkar gelé och det blev rätt så gott. Så jag kan tänka mig att snaps inte är så dumt.
Citera
2014-09-09, 17:27
  #4
Medlem
Tradingfin1983s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spackelackan
En riktig höjdare! Bara att plocka mogna bär, låta dem ligga i frysen över natten för att sedan halvfylla en flaska med dem. I med brännvin/vodka och låt stå någon månad innan man silar av spriten. Man kan dock efter avsilning behöva att pytsa i litet mer sprit för att få styrkan dit man vill ha den.

Första gången jag gjorde rönnbärssnaps så blev den litet väl syrlig så jag fick balansera med litet honung, men efter den justeringen så blev snapsen kanonfin!

Kanon! Vilket brännvin/sprit brukar du använda? Jag tror jag väljer Absolut eller Finlandia...

Citat:
Bra tips! Dricker inte själv särskilt mycket alkohol men det kan nog fungera som present, kanske julklapp till och med. Har massor av rönnbär i mina träd.
Gjorde ett par burkar gelé och det blev rätt så gott. Så jag kan tänka mig att snaps inte är så dumt.

Hur brukar du göra gelen?
Citera
2014-09-09, 18:54
  #5
Medlem
Ratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradingfin1983
Hur brukar du göra gelen?

Jag följde det här receptet. Hade i gelatin också.

http://www.kokaihop.se/recept/ronnbarsgele
Citera
2014-09-09, 19:03
  #6
Medlem
Spackelackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradingfin1983
Kanon! Vilket brännvin/sprit brukar du använda? Jag tror jag väljer Absolut eller Finlandia...



Hur brukar du göra gelen?
Jag brukar köra med "Renat". Man behöver ju inte fläska till med Absolut till en snaps tycker jag.
Citera
2014-09-09, 19:11
  #7
Medlem
Tradingfin1983s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Jag följde det här receptet. Hade i gelatin också.

http://www.kokaihop.se/recept/ronnbarsgele

Thank you!
Citera
2014-09-09, 19:15
  #8
Medlem
Tradingfin1983s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spackelackan
Jag brukar köra med "Renat". Man behöver ju inte fläska till med Absolut till en snaps tycker jag.

Hehe... Tror dock jag kör på Finlandia! Eller Koskenkorva...
Citera
2014-09-09, 19:27
  #9
Medlem
Spackelackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradingfin1983
Hehe... Tror dock jag kör på Finlandia! Eller Koskenkorva...
Kosken/Finlandia funkar fint det. Jag föredrar dock svenssonrenat pga den något lägre alkoholhalten, men så är man ju inte finne förstås!
Citera
2016-10-22, 07:59
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Jag följde det här receptet. Hade i gelatin också.

http://www.kokaihop.se/recept/ronnbarsgele


Man behöver absolut inget gelatin med rönnbär, de är redan proppfulla med pektin.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback