Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-09-23, 18:26
  #13
Medlem
Har arkivet digitaliserats? Vill minnas att jag hört talas på P4 om natten att det är ett alltjämt pågående arbete att digitalisera allting som finns därnere.

Oavsett så bör det finnas kvar. Vad skulle vara anledningen till att lägga ned allt? Platsbrist? Slå ner ett par väggar till någon studio - det finns tillräckligt med bedrövliga panelprogram i P3, så de kan gott klämma in sig där det finns plats i studioschemat, alternativt falla ur tablån.
Citera
2014-10-13, 19:10
  #14
Medlem
Självklart ska det bevaras, maken till skatt får man leta efter. Är detta verkligen på fullaste allvar att de vill lägga ner? Nej, bevara och DESSUTOM digitalisera så allmänheten får full tillgång till detta fantastiska arkiv. Public service....? PK-SR har kanske andra planer.....
Citera
2014-10-14, 08:32
  #15
Avstängd
Oilkinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Det är viktigt. Jag har haft tillgång till det arkivet och kan säga att Spotify inte har en chans.
Det är väl världens störta eller näst största musiksamling. Enormt viktigt att den bevaras.

Har för mig att det sagts att det är världens största musikarkiv efter BBC!
Citera
2014-10-14, 17:42
  #16
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlaktarBosse
Har arkivet digitaliserats? Vill minnas att jag hört talas på P4 om natten att det är ett alltjämt pågående arbete att digitalisera allting som finns därnere.

Oavsett så bör det finnas kvar. Vad skulle vara anledningen till att lägga ned allt? Platsbrist? Slå ner ett par väggar till någon studio - det finns tillräckligt med bedrövliga panelprogram i P3, så de kan gott klämma in sig där det finns plats i studioschemat, alternativt falla ur tablån.

Det kanske var det här programmet du hörde: http://sverigesradio.se/sida/avsnitt...programid=4112

Det är bara det som redan är digitalt (cd-skivor) som förs över på filer. Att digitalisera även LP-skivor, stenkakor m.m. skulle ta 35-40 års dygnet-runt-arbete med nuvarande teknik enligt en anställd på arkivet, så det är knappast görligt. Man för över äldre material i samband med att det spelas i radio, men tydligen har sådana filer sedan ändå raderats. Hur som helst är väl skivorna värdefulla även som fysiska föremål och jag vet inte om en digitalisering av allt material i sig skulle garantera musikens överlevnad, då ju även den digitala tekniken blir föråldrad och kan råka ut för haverier, men det problemet tas inte upp i programmet.

Det verkar väl inte vara så att någon vill slänga det material som finns, utan problemet är ekonomiska nedskärningar som drabbar nyinköp, vård, katalogisering och tillgänglighet, vilket är nog så allvarligt. Vidare är det hela ett politiskt problem, vilket tas upp i programmet, då ju public service ska stå fritt från staten, som därför inte kan gå in och öronmärka vad SR ska göra med sina pengar.
Citera
2014-10-14, 17:56
  #17
Medlem
brianmolkos avatar
Det är ju musikens kungliga bibliotek
Citera
2014-10-14, 20:25
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SexSexSex
jag tror inte spotify någonsin kommer att kunna lverera i närheten av all musik som SRs arkiv har lagrad ens om dom ville,

på vilka sätt upplevde du att arkivet var bättre än ett digitalt dito skulle vara?

EDIT: tillägg

hjälper personalen till och gärna är med och fyller på med sin passion, om man frågar dom om hjälp, eller har de inte tid med annat än det mest basala uppgifterna

Du kan ju försöka hitta Carl Jularbo.s låtar på spotify de fåtal inspelningar när han spelar durspel?
Citera
2014-10-27, 04:36
  #19
Medlem
entanglers avatar
Om inget annat hjälper så går det ju fint att överlåta arkivet till "Stiftelsen Musik Arkivet" med tillskott av lite statliga pengar. På varje problem finns minst tre lösningar.

Hittar man ingen lösning är min slutsats att sabotörer angriper vår historia och kultur. Jag är rätt luttrad vid det här laget. Det kan nog vara just slänga man vill, för i det arkivet finns säkert utryck för tankar och känslor som absolut inte passar i det Sverige som våra i utlandet sittande härskare har planerat bakom ryggen på oss.


Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Det verkar väl inte vara så att någon vill slänga det material som finns, utan problemet är ekonomiska nedskärningar som drabbar nyinköp, vård, katalogisering och tillgänglighet, vilket är nog så allvarligt. Vidare är det hela ett politiskt problem, vilket tas upp i programmet, då ju public service ska stå fritt från staten, som därför inte kan gå in och öronmärka vad SR ska göra med sina pengar.
Citera
2015-03-03, 23:09
  #20
Medlem
fornamn.efternamns avatar
snattas det mycket från arkivet? kan tänka mig att där finns en och annan dygrip
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback