Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-09-08, 20:59
  #1
Medlem
kan rektor bevilja ledighet för en omyndig elev utan att båda förmyndarna godkänner?
Citera
2014-09-08, 21:21
  #2
Medlem
Fanta123s avatar
Tror att det går, men att föräldrarna måste kontaktas samma dag.

Kolla här:

http://www.skolverket.se/polopoly_fs...ghetRevPdf.pdf
Citera
2017-05-11, 19:12
  #3
Medlem
Tjena jag och några polare i klassen ska dra på studentresa och vi har nu fått det beviljat att vi inte kommer kunna åka pga att vi inte klarade matte 3b, jag har sedan 1 månad tillbaka fått jobba med annat på matte lektionerna då jag och matte läraren kom överens om att jag inte kunde få godkänt i kursen ändå får jag inte åka och kommer få lov att betala tillbaka CSN. Hur menar dom när dom inte godkänner ledighetsansökan som jag skickade in ett halvår sedan. Jag kan ju omöjligt klara hela matte 3b under den sista veckan i skolan vart ligger logiken.

Går det på något sätt överklaga detta och få godkänd ledighetsansökan ändå?
Citera
2017-05-11, 20:48
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LikMask84
kan rektor bevilja ledighet för en omyndig elev utan att båda förmyndarna godkänner?

Ehm ja? Dock brukar det givetvis inte vara eleven som ansöker om ledighet utan det är vårdnadshavarna.

Citat:
Ursprungligen postat av riggat42
Tjena jag och några polare i klassen ska dra på studentresa och vi har nu fått det beviljat att vi inte kommer kunna åka pga att vi inte klarade matte 3b, jag har sedan 1 månad tillbaka fått jobba med annat på matte lektionerna då jag och matte läraren kom överens om att jag inte kunde få godkänt i kursen ändå får jag inte åka och kommer få lov att betala tillbaka CSN. Hur menar dom när dom inte godkänner ledighetsansökan som jag skickade in ett halvår sedan. Jag kan ju omöjligt klara hela matte 3b under den sista veckan i skolan vart ligger logiken.

Går det på något sätt överklaga detta och få godkänd ledighetsansökan ändå?

Detta är något helt annat då ledighetsansökan ansöks för skolplikten. Du går ju på gymnasiet.
__________________
Senast redigerad av Methos 2017-05-11 kl. 20:51.
Citera
2017-05-11, 21:17
  #5
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riggat42
Tjena jag och några polare i klassen ska dra på studentresa och vi har nu fått det beviljat att vi inte kommer kunna åka pga att vi inte klarade matte 3b, jag har sedan 1 månad tillbaka fått jobba med annat på matte lektionerna då jag och matte läraren kom överens om att jag inte kunde få godkänt i kursen ändå får jag inte åka och kommer få lov att betala tillbaka CSN. Hur menar dom när dom inte godkänner ledighetsansökan som jag skickade in ett halvår sedan. Jag kan ju omöjligt klara hela matte 3b under den sista veckan i skolan vart ligger logiken.

Går det på något sätt överklaga detta och få godkänd ledighetsansökan ändå?

Om du ändå kommer få betala tillbaka CSN så är det ju bara att dra ändå? Vad tror du händer om du åker på obeviljad semester, livstid? Elektriska stolen?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback