Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-09-08, 18:41
  #1
Medlem
AldoRaines avatar
Har beställt en cykel dom levereras utan pedaler. Passar alla pedaler alla cyklar eller är det olika storlekar?

Mvh
Citera
2014-09-08, 20:40
  #2
Medlem
Gissar att du menar storleken på "skruven" som sitter i pedalen?
Den är nästan alltid samma storlek, på nya MTB är det samma.
Det är bara om man skall skruva i "gamla" racer cyklar som men behöver veta om det är italiensk eller engelsk cykel.

Sedan finns det ju massa olika typer av pedaler.
Skall du ha vanliga platta pedaler eller sådana man har cykelskor till, det finns massa olika..

Tänk även på att det är skillnad på vänster och höger pedal, försök inte sätta in fel pedal.
Citera
2014-09-08, 21:10
  #3
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sivert.1932
Gissar att du menar storleken på "skruven" som sitter i pedalen?
Den är nästan alltid samma storlek, på nya MTB är det samma.
Det är bara om man skall skruva i "gamla" racer cyklar som men behöver veta om det är italiensk eller engelsk cykel.

Sedan finns det ju massa olika typer av pedaler.
Skall du ha vanliga platta pedaler eller sådana man har cykelskor till, det finns massa olika..

Tänk även på att det är skillnad på vänster och höger pedal, försök inte sätta in fel pedal.

Ja precis, det är storleken som man sätter fast pedalen i cykeln jag menar. Så vad ska man välja om man inte vill ha SPD pedaler? Vill ha bra grepp under skon mot pedalen.
Citera
2014-09-08, 21:31
  #4
Medlem
Det här kanske skulle kunna vara nånting för dig.

http://www.garage24.se/cykel/reservd...-15_p18-615-15

Finns fler att välja på, på den hemsidan.
Citera
2014-09-08, 21:35
  #5
Medlem
Ostkroks avatar
Finns endast två standarder, 1/2" och 9/16" som storlek på gängen.

1/2" är ovanligt, mest äldre hojar och en del barncykel vad jag vet.

9/16" är det som gäller, tänk på att de är höger- och vänsterpedaler så att du skruvar i rätt pedal på rätt sida så du inte fuckar upp vevarmarna det första du gör
Citera
2014-09-08, 21:39
  #6
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ostkrok
Finns endast två standarder, 1/2" och 9/16" som storlek på gängen.

1/2" är ovanligt, mest äldre hojar och en del barncykel vad jag vet.

9/16" är det som gäller, tänk på att de är höger- och vänsterpedaler så att du skruvar i rätt pedal på rätt sida så du inte fuckar upp vevarmarna det första du gör

Stort tack för den informationen!
Citera
2014-09-08, 21:41
  #7
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timotejh
Det här kanske skulle kunna vara nånting för dig.

http://www.garage24.se/cykel/reservd...-15_p18-615-15

Finns fler att välja på, på den hemsidan.
Ser bra ut på bild iaf. Hur pass mkt skiljer sig kvalitén på pedaler om man jämför en billig mot en dyr?
Citera
2014-09-08, 21:51
  #8
Medlem
Kan tänka mig att det kanske skiljer sig en del i kvalitén mellan dyr och billig, det har jag ingen erfarenhet av. Själv köpte jag pedaler för 50 kr från biltema för ett tag sen, dom håller än fast jag har krockat med dom i stenar och annat bråte.
Pedaler i plast ska man helt undvika när man cyklar MTB, dom nöts ner fort och till slut så får man ingen bra grepp med skon.
__________________
Senast redigerad av Timotejh 2014-09-08 kl. 21:56.
Citera
2014-09-08, 22:22
  #9
Medlem
Ostkroks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Ser bra ut på bild iaf. Hur pass mkt skiljer sig kvalitén på pedaler om man jämför en billig mot en dyr?

Citat:
Ursprungligen postat av Timotejh
Kan tänka mig att det kanske skiljer sig en del i kvalitén mellan dyr och billig, det har jag ingen erfarenhet av. Själv köpte jag pedaler för 50 kr från biltema för ett tag sen, dom håller än fast jag har krockat med dom i stenar och annat bråte.
Pedaler i plast ska man helt undvika när man cyklar MTB, dom nöts ner fort och till slut så får man ingen bra grepp med skon.
Ja, plast kör man inte... Spricker innan du vet ordet av det.

Kvalitet skiljer självklart på olika prisklasser. Billiga kan absolut fungera bra, men ska man köra snäppet hårdare så skaffa snäppet bättre.

Kan skilja på saker som kullager, hur de är uppbyggda, fästen osv.

Bara för att tillägga höger/vänster pedal saken - båda blir därav framåtgängade, dvs gängas på skruvandes framåt i cykelns färdriktnig på bägge sidor.
Citera
2014-09-09, 18:39
  #10
Medlem
xdrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timotejh
Kan tänka mig att det kanske skiljer sig en del i kvalitén mellan dyr och billig, det har jag ingen erfarenhet av. Själv köpte jag pedaler för 50 kr från biltema för ett tag sen, dom håller än fast jag har krockat med dom i stenar och annat bråte.
Pedaler i plast ska man helt undvika när man cyklar MTB, dom nöts ner fort och till slut så får man ingen bra grepp med skon.

Citat:
Ursprungligen postat av Ostkrok
Ja, plast kör man inte... Spricker innan du vet ordet av det.

Kvalitet skiljer självklart på olika prisklasser. Billiga kan absolut fungera bra, men ska man köra snäppet hårdare så skaffa snäppet bättre.

Kan skilja på saker som kullager, hur de är uppbyggda, fästen osv.

Bara för att tillägga höger/vänster pedal saken - båda blir därav framåtgängade, dvs gängas på skruvandes framåt i cykelns färdriktnig på bägge sidor.

Jag skulle vilja anmäla en avvikande åsikt. Mina plastpedaler (Nukeproof Electron) har fungerat alldeles utmärkt. De blir dessutom inte lika kalla på vintern. Nu har jag i och för sig slagit sprickor i dem, men det har jag gjort med alla pedaltyper jag haft hittills.
Citera
2014-09-09, 21:46
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Har beställt en cykel dom levereras utan pedaler. Passar alla pedaler alla cyklar eller är det olika storlekar?

Mvh


9 16 gånga ska du ha sen är det upp till var och en i övrigt vad man vill ha
Citera
2014-09-17, 11:30
  #12
Medlem
steveY2Ks avatar
Jag använder aluminium-pedaler, dom har tagit en del stryk från rötter och sten, men det är bara att böja pedalen till rätta när jag kommit hem så ser den(nästan) ut som ny.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback