Hej.
Var med om en olycka förra året som resulterade i skadestånd och en del försäkringspengar. Har hittils fått ca 215.000kr , men kommer få 200-300k till inom ett par månader.
Min fråga är hur jag skall investera pengarna bäst tycker ni? Eller bara lägga in i fonder och spara tills man ska skaffa villa volvo vovve?
beror ju på hur länge du vill spara och hur mycke du vill riskera och hur mycket du tänkte spara i månaden
Ja, precis. Det mest grundläggande är tidshorisonten. Hur länge tror du att du kan avvara pengarna? Finns det någon risk att du behöver dem tidigare? Tänker du spara till något specifikt?
Pengarna är väl tänkta att gå till rehabilitering av din olycka kan jag tänka mig. Det är det som försäkringspengar är till för.
Nu vet inte jag vad för olycka du varit med om men har till exempel blivit av med benen så bör dina pengar gå till rullstolar.
Vad var det för olycka du var med om?
Jag blev knivskuren och fick göra operationer som resulterade i att jag har nedsatt känsel i vänstra delen av bålen. Inget jag lider av i vardagen men försäkringsbolagen ser allvarligt på det.... Och jag klagar inte
Ja, precis. Det mest grundläggande är tidshorisonten. Hur länge tror du att du kan avvara pengarna? Finns det någon risk att du behöver dem tidigare? Tänker du spara till något specifikt?
Jag är 20 årsåldern och ska börja plugga nästa år, så jag lär inte behöva pengarna på ett tag framöver. Men jag funderade på att köpa och sälja fastigheter elr liknande? Är det mycket jobb?
Jag är 20 årsåldern och ska börja plugga nästa år, så jag lär inte behöva pengarna på ett tag framöver. Men jag funderade på att köpa och sälja fastigheter elr liknande? Är det mycket jobb?
Hur är det med aktier? Är det nåt att fundera på?
"Ett tag" är inte en tidsangivelse som man kan ge placeringråd utifrån. Om du inte är klar över tidshorisonten så bör du sätta pengarna på ett högräntekonto tills du bestämt dig.
Skaffa ett ISK konto och börja köp indexfonder utan avgift.
Avanza Zero är ett förslag bland många.
En slant på fasträntekonto kan vara bra med.
Vill du chansa lite med en del av pengarna så köp aktier, men där krävs kunnande.
Men spela för fan inte bort pengarna, det är bara idioter som håller på med sådant.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!