Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-09-08, 02:10
  #1
Avstängd
KaptenRovskaggs avatar
Ni vet huvudstaden på Grönland är Nuuk med ca 18 000 invånare gör den till en av världens minsta huvudstäder.

Hur stor skulle den kunna växa sig ? skulle den kunna växa säg i Göteborgs storlek?
Citera
2014-09-08, 02:13
  #2
Medlem
gato12s avatar
Frågan är ju hur många som vill bo i ett så extremt klimat. Många av de fastboende är ju rätt alkade.
Citera
2014-09-08, 02:14
  #3
Medlem
Du får uttrycka dig lite bättre, undrar du hur vi ska få inuiterna att knulla mer eller hur att få dom att bygga fler igloos?
Citera
2014-09-08, 02:25
  #4
Avstängd
KaptenRovskaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Frågan är ju hur många som vill bo i ett så extremt klimat. Många av de fastboende är ju rätt alkade.


Om klimatet blir mycket varmare i framtiden så kanske fler kan flytta dit?
Citera
2014-09-08, 02:35
  #5
Medlem
Zartazas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenRovskagg
Om klimatet blir mycket varmare i framtiden så kanske fler kan flytta dit?
Det är nog mer än bara klimatet som får folk att inte vilja flytta dit i massor. Det finns nog helt enkelt hundratals städer som ligger närmare hundratals andra aktiviteter och möjligheter istället. Det står även på wikipedia att den "stora befolkningsökningen har medfört vissa sociala problem". Jag vet inte riktigt vad detta menas men det enda jag vet om Grönland är att det är många som tar livet av sig.
Om detta är anledningen låter jag vara osagt, jag vet alldeles för lite om Nuuk eller grönland öht.
Citera
2014-09-08, 03:07
  #6
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zartaza
Det är nog mer än bara klimatet som får folk att inte vilja flytta dit i massor. Det finns nog helt enkelt hundratals städer som ligger närmare hundratals andra aktiviteter och möjligheter istället. Det står även på wikipedia att den "stora befolkningsökningen har medfört vissa sociala problem". Jag vet inte riktigt vad detta menas men det enda jag vet om Grönland är att det är många som tar livet av sig.
Om detta är anledningen låter jag vara osagt, jag vet alldeles för lite om Nuuk eller grönland öht.

Det är bråk om fitta som vanligt, män flyttar dit och det blir brist på pussy.
Citera
2014-09-08, 03:12
  #7
Medlem
waikikiis avatar
Vi kan ju sätta några testobjekt från en deep håla i Sibirien där man klonat kvinnor i surrogat syfte för att kunna ta emot fler befruktningar.
Citera
2014-09-09, 23:18
  #8
Medlem
Rymdarens avatar
Märkligt att det dyker upp en sån här tråd strax efter att man startat en ny Grönlandstråd..

Som boende i Nuuk kan jag väl göra ett inlägg i frågan:

Nej, det är inte ens fysiskt möjligt för Nuuk att växa sig till Göteborgs storlek. Problemet är just plats - det finns inte särskilt mycket kvar att bygga på. Det är bara att ta sig en titt på kartan; stan är omringad av vatten på tre sidor, och fjäll på den fjärde.

För tillfället bygger man kraftigt ut stadsdelen Qinngorput som ligger på en av de sista orörda landområden nedanför fjället. När den är fullt utbyggd så finns det ett något stort område till vid universitetet och kyrkogården, men därefter blir det stopp - man får helt enkelt börja bygga på höjden för att kunna hålla inflyttningen igång. Det har man också redan börjat med, och numera kan man finna en del höghus i centrum. Bara några exempel:

https://c1.staticflickr.com/9/8204/8...8850f1f6f6.jpg

http://www.kpf.dk/Files/Billeder/Ref...01_710x450.jpg

http://www.mikaellykmadsen.dk/skyscr...nmark/nuuk.jpg

Som boende här kan jag göra en personlig uppskattning att stan kanske kan husera 25-30 tusen invånare som mest. Folk är redan trångbodda och hyrorna höga, så den biten blir också bara värre och värre om utveckligen fortsätter.

Alltså, det var inte särskilt smart att "placera" huvudstan just här och jag tror att om några generationer så fokuseras utvecklingen mer omkring andra städer i Grönland.
Citera
2014-09-09, 23:20
  #9
Medlem
Rymdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är bråk om fitta som vanligt, män flyttar dit och det blir brist på pussy.

Det knappast bristvara här inte.
Citera
2014-09-10, 18:49
  #10
Medlem
Zartazas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rymdaren
Märkligt att det dyker upp en sån här tråd strax efter att man startat en ny Grönlandstråd..

Som boende i Nuuk kan jag väl göra ett inlägg i frågan:

Nej, det är inte ens fysiskt möjligt för Nuuk att växa sig till Göteborgs storlek. Problemet är just plats - det finns inte särskilt mycket kvar att bygga på. Det är bara att ta sig en titt på kartan; stan är omringad av vatten på tre sidor, och fjäll på den fjärde.

För tillfället bygger man kraftigt ut stadsdelen Qinngorput som ligger på en av de sista orörda landområden nedanför fjället. När den är fullt utbyggd så finns det ett något stort område till vid universitetet och kyrkogården, men därefter blir det stopp - man får helt enkelt börja bygga på höjden för att kunna hålla inflyttningen igång. Det har man också redan börjat med, och numera kan man finna en del höghus i centrum. Bara några exempel:

https://c1.staticflickr.com/9/8204/8...8850f1f6f6.jpg

http://www.kpf.dk/Files/Billeder/Ref...01_710x450.jpg

http://www.mikaellykmadsen.dk/skyscr...nmark/nuuk.jpg

Som boende här kan jag göra en personlig uppskattning att stan kanske kan husera 25-30 tusen invånare som mest. Folk är redan trångbodda och hyrorna höga, så den biten blir också bara värre och värre om utveckligen fortsätter.

Alltså, det var inte särskilt smart att "placera" huvudstan just här och jag tror att om några generationer så fokuseras utvecklingen mer omkring andra städer i Grönland.
Intressant. Du som är boende på Grönland och i just Nuuk lär ju veta mycket mer än en vanlig googlekrigare. Tror du det finns potential för Grönlands städer att kunna växa till sig till större handelsstäder eller om det inte går?
Citera
2014-09-10, 19:41
  #11
Medlem
Rymdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zartaza
Intressant. Du som är boende på Grönland och i just Nuuk lär ju veta mycket mer än en vanlig googlekrigare. Tror du det finns potential för Grönlands städer att kunna växa till sig till större handelsstäder eller om det inte går?

Självklart finns det potential, rätt mycket skulle jag vilja säga. Nu är det ju fiske som gäller mest, men det prospekteras med mineraler, ädelstenar, uran och olja. Internetuppkopplingen får ett rejält uppsving i denne stund. Turism kan alltid förbättras.

Nuuk kommer att fortsätta växa, men jag vill nog sätta en slant på att Sisimiut har mest potential i framtiden - kanske om 20-30 år börjar saker hända där. Främsta anledningen är att det finns möjlighet att bygga väg mellan Sisimiut och Kangerlussuaq som är den enda stora flygplatsen i Grönland. Det är svårt att bygga liknande flygplatser på andra håll.

Liksom vid Nuuk har många andra ställen i Grönland alldeles för mycket berg och sten för att kunna tillåta någon större expansion. Sisimiut har relativt mycket landområde jämfört med de flesta andra.
Citera
2014-09-13, 02:24
  #12
Medlem
Av nyfikenhet, har de danska namnen på de grönländska städerna dött ut även bland danskarna som bor på Grönland?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback