Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2014-09-07, 21:38
Medlem
deaftones avatar
hej..

jag åt för en sisådär 8 timmar sen en svamp, eller mer exakt 5 av dem som jag trodde var en mindre toppis.

nu när jag har identifierat den så ser jag att det är en såkallad gifthätting

en fråga bara, vad tror ni kommer att hända?
Citera
2014-09-07, 21:40
Medlem
knasen79s avatar
Ring giftcentralen och fråga pucko. Varför vända sig till kreti o pleti på FB??
Citera
2014-09-07, 21:44
Medlem
http://www.giftinformation.se/introx...ategoryID=6438
Lömsk flugsvamp, vit flugsvamp, och gifthätting innehåller ett gift (amatoxin) som skadar lever och tarmslemhinna.
Symtom kommer först efter 8 - 24 timmar. Man insjuknar med intensiva vattentunna diarréer och kräkningar. Efter ytterligare någon dag ses leverpåverkan. Förgiftningen kan vara livshotande. Sjukhus ska uppsökas omgående!
Ta en Albyl, jag tror att det räcker.
Citera
2014-09-07, 21:46
Medlem
Klownfaces avatar
Symtom kommer först efter 8 - 24 timmar. Man insjuknar med intensiva vattentunna diarréer och kräkningar. Efter ytterligare någon dag ses leverpåverkan. Förgiftningen kan vara livshotande. Sjukhus ska uppsökas omgående!

Lycka till!
Citera
2014-09-07, 21:48
Medlem
Väldigt dumt att sitta på flashback och fråga alla "doktorer" här inne. iväg till sjukhuset med dig om du vill överleva
Citera
2014-09-07, 21:50
Medlem
deaftones avatar
får väl åka in imon till sjukan, men dom smakade gott iaf
Citera
2014-09-07, 21:50
Medlem
arcen2011s avatar
Man ska inte knarka om man redan är dum i huvudet.

Ett tips till nästa gång är att identifiera svampen INNAN du äter den.

Lycka till på sjukhuset.
Citera
2014-09-07, 21:52
Medlem
Tomtens-fislukts avatar
Gifthättingen (Galerina marginata) innehåller samma cellgifter som vit flugsvamp; även om giftmängden är mindre är arten dödligt giftig om man äter många svampar. I Finland har allvarliga förgiftningar sällan inträffat.

Pratat med giftcentralen än?
Citera
2014-09-07, 22:16
Medlem
R.Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deaftone
får väl åka in imon till sjukan, men dom smakade gott iaf

Imorrn är det lite väl sent för magpumpning, det kommer redan ha gått uppemot ett dygn sen intag . Då får du bara hoppas och be att din lever och njurarna inte kommer ta permanent skada vilket det finns en stor risk för. Nu tror jag att du trollar för ingen kan vara så jävla korkad att de inte fattar att det är ringa ambulans direkt nu som gäller om du verkligen ätit 5 av dessa svampar. Om du inte trollar och inte har en dödslängtan ringer du 112 i detta nu.
Citera
2014-09-07, 22:17
Medlem
S-cups avatar
Gå och lägg dig, kanske höjs sveriges intelligentkvot... Ge åtminstone fan i att knarka om du inte har kapaciteten till det.

Självklart ringer du giftcentralen/112 om du misstänker intag av så pass farlig svamp.
Citera
2014-09-07, 22:26
Medlem
Ring giftupplysningen eller dylikt ditt mähä!
Citera
2014-09-07, 22:39
Medlem
deaftones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S-cup
Gå och lägg dig, kanske höjs sveriges intelligentkvot... Ge åtminstone fan i att knarka om du inte har kapaciteten till det.

Självklart ringer du giftcentralen/112 om du misstänker intag av så pass farlig svamp.

jag vet la nu vafan jag ska göra, men har accepterat att man dör någon gång. Jag har inte denna ideologi för att jag skulle vara självmordsbenägen, utan har bara accepterat att vi kommer dö. vad som kommer sen vet jag inte. tror att de flesta har en slags syn på livet efter döden som något hemskt eller bara svart. Määh vem fan vet jag kanske bara är efterbliven
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in