Citat:
Ursprungligen postat av
flashspy
Jag har hela mitt arbetsliv arbetat, några månader utspritt har jag stämplat. Men anpassat mina utgifter efter ekonomi. Vill jag ha något spar jag och tar aldrig lån för något. I dagsläget har mina två barn 35.000kr vardera på sitt sparkonto, båda har samma ålder. Själv har jag 198.000kr på mitt eget sparkonto. Jag är inte rik, men står stadigt under en lång tid ifall arbetslösheten slår mig.
Samtidigt har jag vänner som inte har en endaste krona mer än vad dom behöver för att klara sig till nästa lön. Jag tycker detta är skrämmande när folk lever för dagen och inte har det minsta sinne för pengar. Speciellt när de har ungefär samma lön och utgifter som mig.
Hur kommer detta sig? Varför har en del så här och andra inte?
Visst är det vanligt men jag tror också att även om man har en buffert ofta uttalar sig som om man inte har det. Jag har också en stabil ekonomi och kan klara mig ganska länge utan lön men säger ofta samma saker som alla andra.
Ibland använder jag även pengar som en ursäkt för att inte göra saker i slutet på månaden. Det är mer accepterat att säga att man inte har råd än att säga att man vill spara pengarna istället.
Ingen i min närhet vet hur mycket pengar jag har och så vill jag att det förblir....