• 1
  • 2
2014-09-07, 14:29
Medlem
Moroten89s avatar
Tjena!
Jag tycker att det skulle vara riktigt häftigt att ha ett tamt vilddjur hemma, t. ex en tiger, eller en schimpans. Nu är ju saken den att man inte bara kan ha ett stort vilddjur hemma som ensamt med enkelhet kan döda en människa (giftormar verkar ju vara helt okej dock av någon konstig anledning).

Jag vill poängtera att jag inte är intresserad av att skaffa ett sådant djur eftersom att det förmodligen skulle kosta mer än det skulle smaka.

Men låt oss leka med tanken att det inte finns några lagar i ärendet och att vemsomhelst kan skaffa sig ett vilddjur, och att man skaffar sig en schimpans, orangutang, gorilla, tiger, lejon, björn eller en varg som unge.

1. Vilka för och nackdelar skulle det kunna finnas?
2. Hur stor skulle risken vara att djuret dödar dig?
3. Hur skulle djuret reagera på människor det aldrig träffat?
4. Skulle djuret kunna leva tillsammans med t. ex en hund?

Ja, och om du fick ha ett tamt vilddjur hemma, vilket djur skulle du helst vilja ha då?
Jag skulle nog vilja ha en tiger isåfall.
Citera
2014-09-07, 14:33
Medlem
Går inte att tämja ett vilt djur på det sättet. Krävs många generationer av avel för att få fram något som vi kan anses vara tamt. Som bäst kan man nu ha vilda djur som accepterar människor för de är vana med oss men tama är de knappast och garanterat farliga.
Citera
2014-09-07, 15:13
Medlem
Christopher.s avatar
https://www.youtube.com/watch?v=Co8lL4REIt0

Hyena skulle jag välja.
Citera
2014-09-07, 15:44
Medlem
Pope666s avatar
Lejonhane eller isbjörn. Fast trist om de mår dåligt. svart jaguar är jäkligt fina med. Pumor är fina med men lite klena om man jämför med de andra djur jag nämnde.

Man får ha sånt i usa men i inhägnader inte i lägenheten.

1Fördelar är att det är coolt, nackdelen är att man blir dödad.

2Ganska så stor risk ja.

3Skulle döda dem

4. Den äter upp hunden när den blir hungrig.
Citera
2014-09-07, 15:46
Medlem
Stygotiuss avatar
Nackdelen är förstås att man aldrig kan lita på ett sådant djur utan kan bli dödad när som helst. Tamdjur har avlats i många generationer för att få önskade egenskaper. Se exempelvis: http://en.wikipedia.org/wiki/Travis_(chimpanzee)
Citera
2014-09-07, 16:16
Medlem
Moroten89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xpera
Går inte att tämja ett vilt djur på det sättet. Krävs många generationer av avel för att få fram något som vi kan anses vara tamt. Som bäst kan man nu ha vilda djur som accepterar människor för de är vana med oss men tama är de knappast och garanterat farliga.

Det har jag aldrig riktigt förstått om jag ska vara ärlig. Man tycker ju att en unge t. ex född i det vilda och uppvuxen i fångenskap skulle vänja sig vid det, likaså dennes ungar.
Men vad är det som måste tränas/avlas bort i flera generationer då?

Vilket djur tror ni skulle vara det mest riskfyllda att ha hemma då? en gorilla, schimpans eller ett lejon?
Citera
2014-09-07, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moroten89
Det har jag aldrig riktigt förstått om jag ska vara ärlig. Man tycker ju att en unge t. ex född i det vilda och uppvuxen i fångenskap skulle vänja sig vid det, likaså dennes ungar.

Vilket djur tror ni skulle vara det mest riskfyllda att ha hemma då? en gorilla, schimpans eller ett lejon?
Jag tror lejon, det är ändå ett utpräglat rovdjur. Gorillor och schimpanser äter mest frukt och grönt, och påminner även om oss människor mer.
Citera
2014-09-07, 17:37
Medlem
Spackelackans avatar
En av våra grannar nere i Argentina har ett par tama Capibaras. Dessa jättemarsvin är ett par trevliga och sällskapliga gynnare, så en sådan hade jag kunnat att tänka mig:
http://es.wikipedia.org/wiki/Hydrochoerus_hydrochaeris

Några större rovdjur än min norska skogskatt skulle jag dock inte vilja ha. Min katt är nog mycket tiger ändå.
Senast redigerad av Spackelackan 2014-09-07 kl. 17:40.
Citera
2014-09-07, 17:44
Medlem
MrFolds avatar
Citat:

Olika arter har helt enkelt olika egenskaper. Man kan lite förenklat säga att de relativt få arter som går att domesticera redan är domesticerade av människan. (Det finns säkert ett mindre antal arter som skulle gå att tämja och hålla i fångenskap men där det inte finns något värde av att göra det).

Ett typiskt exempel är zebror. Det är ju inte alltför avlägset släkt med hästar och skulle teoretiskt kunna fungera på samma vis: Dvs som rid- och dragdjur och som proteinkälla. Men det är inte lathet och oföretagsamhet hos "negrer" som gjort att zebror inte används som tamdjur, utan för att det helt enkelt inte går att tämja dem på det viset.
Citera
2014-09-07, 22:19
Medlem
Moroten89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AR0ZH
Jag tror lejon, det är ändå ett utpräglat rovdjur. Gorillor och schimpanser äter mest frukt och grönt, och påminner även om oss människor mer.

Jo alltså ett lejon är ju farligast såklart, men frågan är ju hur aggressiva schimpanser eller gorillor skulle vara i jämförelse? Ett lejon skulle ju kunna döda dig om det är hungrigt, eller kanske av en ren olyckshändelse när den leker. Medans en schimpans kanske skulle börja gunga i taklampan, och sliter armen av dig när du försöker få den att sluta och när det gäller gorillor så låter jag väl det här klippet få tala för sig självt.

https://www.youtube.com/watch?v=obrUcxsCemM
Citera
2014-09-07, 23:00
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:

1. Vilka för och nackdelar skulle det kunna finnas?
2. Hur stor skulle risken vara att djuret dödar dig?
3. Hur skulle djuret reagera på människor det aldrig träffat?
4. Skulle djuret kunna leva tillsammans med t. ex en hund?

Eftersom du verkar lyckligt ovetande om hur vilda djur fungerar...

http://abcnews.go.com/GMA/oprah-winf...ory?id=9059725
Citera
2014-09-08, 00:27
Medlem
Citat:

http://www.popsci.com/science/articl...sticated-foxes

Detta förklarar det hyfsat och visar på ett projekt där man tämjt rävar under 50 år. De tama rävarna började utvecklas som hundar i princip. Kontrollrävarna däremot var som vanligt och ogillade människor rent generellt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in