Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-05-08, 23:03
  #361
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chromacor
Jag läste nyss en tråd som länkade till denna sida som beskriver hur Hemvärnet övat i Stockholm. Det slog mig när jag kollade på bilderna att alla HV-soldater är utrustade med Ak4.

Hur kommer det sig egentligen? Resten av försvaret har ju sedan ganska länge lämnat Ak4:an (den måste ju ha försvunnit från utbildningsförbanden redan i början av 90-talet?) och dagens HV har ju hyffsat rörliga uppgifter, de ska ju inte längre bara ligga still vid något mob-förråd och uggla.

Med tanke på den gigantiska mass-slakt som landsförrä... ehrm.. dagens politiker utfört på vår försvarsförmåga, så måste det ju rimligtvis finnas tiotusentals Ak5 i lager som ingen använder och som skulle kunna hamna hos Hemvärnet? Eller sålde man ut dom med resten av alla mega-batcher som FMV reade ut till hugade spekulanter för ett antal år sedan?

Eller gillar Hemvärnet helt enkelt 7.62mm, tunga och långa automatkarbiner, låg magasinkapacitet och grobianfula hylsfångare extra mycket?
Vissa byggdes om till c/d resten skrotades
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback