Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-04-08, 21:26
  #25
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
14K kan ju inte rimligen ha ett högre bråktal i decimalform än 18K. Om 18K guld brukar skrivas 0.750 eller 750 (75% av 24K) så bör något av 14K på motsvarande vis skrivas 0.583.

TS "Omega" är förmodligen en förfalskning. Om inte förr så bör öppnandet av uret avslöja hur det ligger till.

Guldet ser lite för "mörkt ut" för att vara guld. (Kanske en förgylld klocka där förgyllningen försvunnit?) Annars är 14K rätt vanligt i boetter, då 14K är en hårdare/hållbarare legering än 18K. Bäst är väl att TS snokar rätt på en urmakare med "OMEGA"-skylt i skyltfönstret och traskar in och frågar om uret är äkta. Tror inte det kostar något. Är uret äkta (och i guld) föreslår jag att TS kostar på en översyn och köper ett snyggt läderband till klockan.

Är uret falskt, så kan han/hon i alla fall spara det som ett minne av farfar.
Citera
2018-04-08, 21:28
  #26
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Jag vet inget om Omega, men jag har några synpunkter. Omega-symbolen på urtavlan verkar inte riktigt "aligned" med 12:an ovanför. Och på baksidan är den eventuella guldstämpeln blurrig. Överhuvudtaget ser den smutsig eller "patinerad" ut. Skulle 18K guld se ut så, även om det vore smutsigt eller nött? Jag vet inte med säkerhet.

Se följande tråd, som tar upp en påstådd vintage Seamaster i guld:

https://omegaforums.net/threads/help...ts-value.1532/

Efter den länken är jag beredd att ändra mig. Tror nu också att den är oäkta. Just detaljen att Omega inte skrivit ut antimagnetic på någon av sina Seamastermodeller, är just en sådan detalj som kan vara avgörande. Själv är jag mest hemma på motsvarande felaktigheter hos Rolex.
Citera
2018-04-08, 21:45
  #27
Medlem
pillenottens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
14K kan ju inte rimligen ha ett högre bråktal i decimalform än 18K. Om 18K guld brukar skrivas 0.750 eller 750 (75% av 24K) så bör något av 14K på motsvarande vis skrivas 0.583.

TS "Omega" är förmodligen en förfalskning. Om inte förr så bör öppnandet av uret avslöja hur det ligger till.
Ok, det var en tanke, utan att veta hur karat-systemet fungerade - spännande fortsättning om uret lämnas till urmakare!
Citera
2018-04-08, 21:49
  #28
Medlem
pillenottens avatar
Jag har nån gammal Duward från 50/60 talet liggande - en spanjor med Swiss made urverk - den har en liknande gulmetallboett, nästan åt bronshållet
Citera
2018-04-09, 02:06
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 20152015
Jag har mer än 10 omega seamaster i guld, är ju inget jättevärda på dom men kul att ha i samlingen.

Görs inte mycket kopior på dom och speciellt inte för 30-40 år sedan.

Gjordes massa kopior förr.

Så kallade Mallorca klockor.

Det är för dåliga bilder för att kunna avgöra denna, men jag lutar mer åt kopia än äkta.
Citera
2018-04-09, 02:07
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av [Henke]
Gjordes massa kopior förr.

Så kallade Mallorca klockor.

Det är för dåliga bilder för att kunna avgöra denna, men jag lutar mer åt kopia än äkta.

Som sagt inget jag kände till, vet att det görs mycket kopior på Rolex och Breitling i utlandet. T ex i Thailand. Men att det gjorts mycket kopior på Omega-klockor visste jag inte.
Citera
2018-04-10, 20:01
  #31
Medlem
morkfromorks avatar
Det verkar omöjligt hitta en till klocka med just den där kombinationen av siffror, tim-markeringar och sekundvisare, och som nämnts en del på framsidan är lite snett.
Citera
2018-04-10, 20:21
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Det verkar omöjligt hitta en till klocka med just den där kombinationen av siffror, tim-markeringar och sekundvisare, och som nämnts en del på framsidan är lite snett.
Det kanske är en verklig raritet, en piece unique. Hen får väl helt sonika ta den till Bukowskis auktion Important Timepieces.
Citera
2018-04-14, 12:23
  #33
Medlem
cmdQs avatar
Nu är det bekräftat av 2 olika urmakare det är en kopia, dock sa båda att om inte sett en liknande kopia innan.
Affektionsvärdet blir helt avgörande för mig.
Känner inte riktigt att jag vill lägga pengar på att slipa den osv men sparas ska den absolut göras (den har ändå bott i familjen över 30 år).

Fortfarande fundersam varför det står ABF undertill, ingen av urmakarna kunde svara på det.
Kanske ska vända mig till språkforumet istället, google ger ju typ inga träffar förutom "Sossarnas bildningsförbund"
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback