Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2015-01-24, 11:08
  #25
Medlem
Warpcrafts avatar
Ifall man vill förbättra Sveriges försvarsförmåga finns två alternativ i mina ögon.

Antingen går man med i Nato samtidigt som man ökar anslagen till försvaret till ca 2 % av BNP (vi har idag ca 1.2-1.3 % om jag inte minns fel), eller så fortsätter man att stå militärt alliansfria men ökar anslagen avsevärt (till ca 4-5 % av BNP). Ifall man enbart fortsätter att öka anslagen med några enstaka miljarder på lång sikt, eller helt enkelt vill bevara status quo - är man i princip nöjd med att Sverige inte kan försvara sin politiska och territoriella suveränitet.

Jag har svårt att tro att det finns något större stöd för att öka anslagen till de nivåer som var normen under större delen av kalla kriget, därför är ett Natomedlemskap det mest realistiska alternativet ifall man vill öka vår försvarsförmåga.
Citera
2015-01-24, 22:03
  #26
Medlem
HerroFruBolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Warpcraft
Ifall man vill förbättra Sveriges försvarsförmåga finns två alternativ i mina ögon.

Antingen går man med i Nato samtidigt som man ökar anslagen till försvaret till ca 2 % av BNP (vi har idag ca 1.2-1.3 % om jag inte minns fel), eller så fortsätter man att stå militärt alliansfria men ökar anslagen avsevärt (till ca 4-5 % av BNP). Ifall man enbart fortsätter att öka anslagen med några enstaka miljarder på lång sikt, eller helt enkelt vill bevara status quo - är man i princip nöjd med att Sverige inte kan försvara sin politiska och territoriella suveränitet.

Jag har svårt att tro att det finns något större stöd för att öka anslagen till de nivåer som var normen under större delen av kalla kriget, därför är ett Natomedlemskap det mest realistiska alternativet ifall man vill öka vår försvarsförmåga.
Du har 100% rätt på varje punkt. Just nu börjar en politisk charad där man låtsas att "nu djäklar anamma måste vi rusta upp försvaret"....tyvärr för Sverige blir inte mycket av det snacket eftersom det är samma päron som tidigare nedrustade med stor iver.
Citera
2015-01-24, 22:15
  #27
Avstängd
Jag vet inte vad som är brukligt men här lufttankas JAS Gripen av NATO/USA. Man kan fråga sig var detta skedde med. Inom eller utom svenskt luftrum.

A USAF KC-135 Stratotanker refuels Swedish Gripens during Baltic Operations.
http://www.liveleak.com/view?i=709_1422109235
Citera
2015-01-25, 10:36
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Jag vet inte vad som är brukligt men här lufttankas JAS Gripen av NATO/USA. Man kan fråga sig var detta skedde med. Inom eller utom svenskt luftrum.

A USAF KC-135 Stratotanker refuels Swedish Gripens during Baltic Operations.
http://www.liveleak.com/view?i=709_1422109235
Sverige har årligen gemensamma övningar med Nato och Gripen har byggts om för att klara luft-tankning från dessa Stratotankers. Samma skedde när Gripen deltog i operationerna i Libyen tex.

I allt praktiskt är vi redan med i Nato. Jag kan faktiskt inte se något skäl till att inte ta steget fullt ut och bli medlemmar.

Annat än, möjligen, att vi måste se till att inte lämna Finland kvar som ensam "alliansfri" stat mellan Ryssland och Nato.
Citera
2015-01-25, 17:08
  #29
Medlem
HerroFruBolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Annat än, möjligen, att vi måste se till att inte lämna Finland kvar som ensam "alliansfri" stat mellan Ryssland och Nato.
Jag tror också att ett inträde blir en lättare process om båda länderna agerar parallellt. Finland, som ju gränsar till Ryssland, kommer att utsättas för hänsynslösa påtryckningar och ett brutalt tryck av Ryssland om man aviserar ett allvarligt NATO intersse - i alla fall så länge den nuvarande gangsterregimen styr i Moskva.
Citera
2015-10-24, 06:43
  #30
Medlem
Snaskigt 7-klövern emot svenska folkets vilja tecknat kärleksförklaring till Washington lovat Sverige skall genom ansluta sig till Nato bli tjänstvillig vasallstat full med vasaller till kanonmat.
Det finns ett ord för beteendet när man säljer ut nationen och dess folk till främmande makt men än har ingen stormat riksdagshuset släpat ut de skyldiga?

Det vissa kallar fredsprojekt bedriver krig i minst 7 länder http://truthinmedia.com/reality-chec...ven-countries/

Det finns även ett namn för organisationer som åker runt dödar oskyldiga civila(ni vet kvinnor och barn) och det finns ett namn för länder som skyddar förövarna.... vad är nu det namnet man brukar se det ofta i propagandamedia men endast om det handlar om muslimer,ryssar eller kineser hmm vad är det namnet.

7-klöverns och i synnerhet arrogansens våta dröm men är det verkligen svennes dröm?

Vill Svenne ut delta i kriminella krigsaktioner, skicka inbjudningskort till länderna man för krig emot komma göra vedergällning på offentliga platser i sverige ?
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback