• 1
  • 2
2014-09-06, 18:16
Medlem
Jag kör med picnicbog oftast, färsk (alltså inte rimmad). Den lägger jag ner hel i ärtkoket från början. Sen tar jag upp den efter typ 1,5 h och låter den svalna. När ärtsoppan är klar i övrigt så tärnar jag ner picnicbogen. Det är faktiskt min favorit.

I övrigt så lägger jag också i hela (men skalade lökar) och hela morötter. Sen rör jag massor i soppan genom hela koket så att morötterna och löken liksom rörs ut och integrerar sig fint i soppan.
Citera
2014-09-06, 18:34
Medlem
Vem0ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Du är nog aningen ensam om det, vad jag vet i alla fall.

Sidfläsk, bogfläsk eller om man tar av svålen så funkar det ju med lägget åxå.

Men bacon... dom tunna skivorna kan väl inte vara optimala i en soppa. Kanske att steka och strössla på som garnering eller nåt.

Rökt lät ju lite lyxigt som TS var inne på. Men jag har inte testat, billigt kött och billiga bönor var det jag fick hemma och i skolan... och i lumpen när jag nu tänker närmare efter. Så ska det smaka.

Tja, enligt mig alltså. Ni får väl göra som ni vill.

Började helt enkelt som ett experiment, vart lyckat enligt mig. Om man bara ska äta själv duger ett pack bacon a la 140g perfekt till ärtsoppan.
Citera
2014-09-06, 18:42
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th
Började helt enkelt som ett experiment, vart lyckat enligt mig. Om man bara ska äta själv duger ett pack bacon a la 140g perfekt till ärtsoppan.

Tja, har du testat det så kan jag ju inte säga emot. Jag vill mera ha köttbitarna i soppan och jag ser nog mer stekt bacon (i mindre bitar) som nåt jag skulle lagt ovanpå vid servering i så fall.

Men det kanske fungerar, jag har inte testat. Brytningen i konsistens blir ju bättre i alla fall än med att koka med köttet sista stunden.
Citera
2014-09-06, 20:44
Medlem
Vem0ths avatar
Citat:
Tja, har du testat det så kan jag ju inte säga emot. Jag vill mera ha köttbitarna i soppan och jag ser nog mer stekt bacon (i mindre bitar) som nåt jag skulle lagt ovanpå vid servering i så fall.

Men det kanske fungerar, jag har inte testat. Brytningen i konsistens blir ju bättre i alla fall än med att koka med köttet sista stunden.

Man steker inte bitarna till överdrift utan bara så de börjar krympa lite, sedan sila bort med fettet och ned i den nästintill färdiga soppan. Rör om i 2 minuter så saltet från köttet smaksätter soppan, servera.

Är jag ärlig så skulle hellre välja en riktig ärtsoppa, men jag är lat och detta går fort och billigt för min del.
Citera
2014-09-06, 21:34
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th
Man steker inte bitarna till överdrift utan bara så de börjar krympa lite, sedan sila bort med fettet och ned i den nästintill färdiga soppan. Rör om i 2 minuter så saltet från köttet smaksätter soppan, servera.

Är jag ärlig så skulle hellre välja en riktig ärtsoppa, men jag är lat och detta går fort och billigt för min del.

Tja, inte dumt om man nu köper en plastkorv och vill ha lite mer kött i den. Men annars så känns det lite fattigt om man nu blötlagt ett par kilo ärtor och kokat dom i flera timmar att sänka ner lite bacon i slutet.

Men jag tror jag skall testa ditt tips till plastkorven. Jag är inte heller så bra på att orka göra saker från grunden så alla tjuvknep är välkomna.
Citera
2014-09-07, 00:29
Medlem
Vem0ths avatar
Citat:
Tja, inte dumt om man nu köper en plastkorv och vill ha lite mer kött i den. Men annars så känns det lite fattigt om man nu blötlagt ett par kilo ärtor och kokat dom i flera timmar att sänka ner lite bacon i slutet.

Men jag tror jag skall testa ditt tips till plastkorven. Jag är inte heller så bra på att orka göra saker från grunden så alla tjuvknep är välkomna.

skulle aldrig orka röra ihop ett helt kilo ärtor. Drar i bara ca en deciliter som jag förbereder på morgonen tillsammans med en halvliter vatten, en liten fin lök, palsternacka och lite örter. Bra middag för min del.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in