• 1
  • 2
2014-09-05, 00:50
Medlem
Jopsiks avatar
Har precis kokat tio ägg. Hittils har inte skalet släppt på sju av äggen.
Hur skall jag göra för att åtminstonde rädda tre?
Citera
2014-09-05, 00:53
Medlem
kinesarsles avatar
Vadå skalet släppt?
Citera
2014-09-05, 00:55
Medlem
Jopsiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Vadå skalet släppt?
Ja, du vet när lixom ägget följer med skalet?
Citera
2014-09-05, 00:57
Medlem
Parnborrs avatar
http://matforum.se/index.php?topic=3086.0

Lite tips där.
Citera
2014-09-05, 00:59
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jopsik
Ja, du vet när lixom ägget följer med skalet?

Att skalet sitter fast i ägget brukar betyda att ägget är väldig färskt, vilket ju är bra. Fast ja, det kan vara svårt att få av skalet. Jag brukar hålla ägget under rinnande vatten när jag skalar, då går det lättare. Annars får man ta tag i det innersta mjuka lagret (hinnan) av skalet med nageln på tummen och pekfingret, och dra utåt så det blir ett hål, sedan är det bara att fortsätta peela av därifrån.
Citera
2014-09-05, 01:05
Medlem
TrotsTrollets avatar
Nu är jag ju inte utbildad i första hjälpen för ägg
Men har fått lära mig att de blir mycket lättare att skala om de sköljs med kallt vatten efter att man tagit dem av spisen. Vet dock inte hur det funkar när man gör det efter en stund
Citera
2014-09-05, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrotsTrollet
Nu är jag ju inte utbildad i första hjälpen för ägg
Men har fått lära mig att de blir mycket lättare att skala om de sköljs med kallt vatten efter att man tagit dem av spisen. Vet dock inte hur det funkar när man gör det efter en stund

Det har ingen som helst effekt på svårskalade ägg. Man sköljer äggen i kallt vatten efter kokning för att förhindra att ägget fortsätter att "koka". Alltså, sköljer man inte i kallt vatten och man vill ha löskokta ägg, så blir dom hårdkokta om man inte stoppar "kokproceduren"
Citera
2014-09-05, 01:33
Medlem
Jopsiks avatar
Jag sprang upp och rev ur gångjärnen ur grannens dörr. När han kom och frågade vad jag höll på med svarade jag att jag blev tokig på dom där jävla äggen.
Citera
2014-09-05, 04:54
Medlem
Fanta123s avatar
Hatar när det händer också. Vill ta sig ett gött ägg men får istället ett halvt gropigt ägg. Förstår din ilska med dörren.
Citera
2014-09-05, 11:12
Medlem
Lägg i en tesked bakpulver i vattnet när du låter äggen koka. Vips så lossnar skalet lätt!
Citera
2014-09-05, 11:19
Medlem
Robin.Bentleys avatar
Svaret till varför ägg är svåra att skala och en del av ägget fastnar på insidan av skalet är att de är gamla. Ju mer nyköpta äggen är destu bättre blir dom när man skalar dom, så enkelt är det. Har man haft äggen i kylen i 14 dagar så blir de alltid dåliga när man skalar dom
Citera
2014-09-05, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robin.Bentley
Svaret till varför ägg är svåra att skala och en del av ägget fastnar på insidan av skalet är att de är gamla. Ju mer nyköpta äggen är destu bättre blir dom när man skalar dom, så enkelt är det. Har man haft äggen i kylen i 14 dagar så blir de alltid dåliga när man skalar dom

Nej! Det är tvärt om. När äggen är svåra att skala, är dom riktigt färska.

Lär dig lite om ägg innan du uttalar dig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in