2014-09-04, 20:14
Medlem
Zaxxons avatar
Såg för ett tag sen ett avsnitt av, vad jag tror var, Masterchef där någon tillagade friterade räkskallar. Personen fick redigt med beröm för dessa. Har aldrig hört talas om det tidigare men är sugen på att testa det då jag älskar den knapriga stjärten av friterade scampis.

Är detta något man kan göra med våra svenska räkor? Bör man ta kräftor, havskräftor istället kanske? Kanske till och med HUMMER!!! Hummer och kräftor har väl för hårt skal gissar jag...

Huvudet är ju ganska "snuskigt mosigt" inuti, men friteringen tar väl hand om konsistensen. Någon som kan elaborera lite kring detta?
Senast redigerad av Zaxxon 2014-09-04 kl. 20:17.
Citera
2014-09-04, 20:22
Medlem
Iloveludas avatar
Låter verkligen inte som något jag någonsin skulle få för mig att smaka på
Citera
2014-09-04, 20:42
Bannlyst
Jag åt friterade gräshoppor med skallar och allt i Uganda (dessa fanns även med doppade i smält choklad vilket jag aldrig smakade på). Allt friterat smakar väl gott? Friterade räkskallar skulle smaka smaskens.
Citera
2014-09-04, 22:15
Medlem
christerys avatar
Elaborera kan jag väl, tjejen käkade allt om det var friterat men då var det ganska små räkor eller krabbor (runda små saker som en 5krona ungefär).

Jag skalade av tailen på mina räkor och gav fan i huvudet åxå.

Dan efter så blev blev det åt motsatt håll med nästan genomskinliga räkor och den sedvanliga dåliga magen efteråt. Men då tror jag att det var bara jag som käkade av räkorna. Antog att det skulle vara OK eftersom det låg en massa annat käk (färdiglagat där åxå).

Så av dessa två, friterat om tänderna håller går nog bra - nån storkrabba lär du inte få i dig på det viset. Och nästan rå, skicka tillbaka fanstyget...

Har det varit ner i fritösen så är det nog inte nåt levande som överlever hoppas jag, men det såg inte gott ut med spröt och ben så jag avstod. Men jag dricker ju mjölk, det gör inte hon. Kalcium ska man ju få i sig på nåt vis.

Men lagat själv, nä - då skalar jag dom och det är inte en skalbit kvar eller skalle. Men jag friterar dom ju inte heller utan bara värmer på dom lite. Är lite orolig för tuggummin.
Citera
2014-09-04, 22:42
Medlem
Bylines avatar
Jag suger ur och äter räkhuvudena på vanliga kokta räkor eftersom hälften av räkan sitter där, så jag tror det blir jättegott. Go for it.
Citera
2014-09-04, 23:17
Medlem
klybans avatar
För mig man måste fritera det rätt bra, så det blir knaprigt rätt igenom.
Baserar detta i hur de pratade om det, om nu det var masterchef eller inte kommer jag inte ihåg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in