Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2014-09-17, 00:30
  #25
Medlem
LOVECAPSLOCKs avatar
Jag kan hålla med om att det gick bra för dem med tanke på den korta varseln.

Citat:
Ursprungligen postat av Comrade-Buka
På vilket sätt menar du att DD framstår som hippies?

"Jag vill att alla ska få bestämma mer".
"".

Min dotter, 3 år, vill också ha en livs levande pony i sitt rum. Frågan är om det är så himla bra. Här antar man att direkt demokrati är superbra (jag hoppas iallafall att man åtminstone gör det antagandet.. annars är det jävligt illa), men jag saknar en utvärdering, riskanalys och en massa annat som behövs för att mer demokrati ska vara nyttigt. Vi kan inte ha leif, 47 och snickare (kan varken Engelska eller vet det minsta om företagsekonomi) tryckandes på röstknappen om nationens ekonomi och export. Eller Pär, alkis och med allmänt dåligt omdöme (dvs, kommer inte följa debatter osv) vara med och bestämma om skattefrågor; inte klara av en finanskris, here we come liksom. De allra flesta som sitter i riksdagen har ändå någom form av kompetens. Tänk att de som sitter där klarar av att regera Sverige och göra så att vi har det som vi har det.

Det saknas svar på frågor som: vad ska man få bestämma, och vem bestämmer svaret på den frågan. Om svaret är folket så ska man fråga sig: är det lämpligt? Ett ärligt svar behövs på den frågan. Motiveringar som "makten utgår från folket" är synnerligen oansvarig och ignorant.


edit: jag skulle kunna flejma hela natten på era kandidater. Ni framstår som en syjunta, det saknas intellektuella inslag (ska vara relevant också). Det finns en massa "vill" och i princip noll "statements" bland era kandidater.

Om jag vore ledare för DD så skulle jag nog behålla hälften och låta resten koka kaffe och dela ut flygbland. Även om de VILL en massa så är frågan ifall de har de förmågor och insikter som krävs för att leda ett parti.
__________________
Senast redigerad av LOVECAPSLOCK 2014-09-17 kl. 00:36.
2014-09-17, 10:00
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOVECAPSLOCK
edit: jag skulle kunna flejma hela natten på era kandidater. Ni framstår som en syjunta, det saknas intellektuella inslag (ska vara relevant också). Det finns en massa "vill" och i princip noll "statements" bland era kandidater.

Om jag vore ledare för DD så skulle jag nog behålla hälften och låta resten koka kaffe och dela ut flygbland. Även om de VILL en massa så är frågan ifall de har de förmågor och insikter som krävs för att leda ett parti.

Det här resonemanget förstår jag inte. Direktdemokraternas koncept går ju ut på att det inte spelar någon roll vad partiet vill. Eller, snarare, det vill ingenting. Vad enskilda medlemmar vill är oväsentligt då de inte har något politiskt inflytande eftersom partiet inte har någon politik. Lite hårdraget kan man säga att partimedlemmarnas enda sysselsättning är att koka kaffe och dela ut flygblad.

Apropå intellektuella inslag; har du läst boken Flytande demokrati av Joakim Sigvald och Anders Lönnfält? De är medlemmar i partiet och en hel bok om flytande demokrati måste väl ändå betraktas som intellektuellt. Att det mest liknar en syjunta när man läser på Facebook-sidan kan jag hålla med om. Men det finns mer djup än så i direktdemokrati-rörelsen, även om man får leta lite för att hitta det.
2014-09-17, 11:06
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Comrade-Buka
På vilket sätt menar du att DD framstår som hippies?

Vår slogan är "Din rösträtt mellan valen". Var kommer "folk älskar oss" ifrån?
Slogan var fel ordval, men läste det i slutet på massor av inlägg på någon av era facebook-sidor.
2014-09-18, 00:13
  #28
Medlem
LOVECAPSLOCKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loquamur
Det här resonemanget förstår jag inte. Direktdemokraternas koncept går ju ut på att det inte spelar någon roll vad partiet vill. Eller, snarare, det vill ingenting. Vad enskilda medlemmar vill är oväsentligt då de inte har något politiskt inflytande eftersom partiet inte har någon politik. Lite hårdraget kan man säga att partimedlemmarnas enda sysselsättning är att koka kaffe och dela ut flygblad.

Apropå intellektuella inslag; har du läst boken Flytande demokrati av Joakim Sigvald och Anders Lönnfält? De är medlemmar i partiet och en hel bok om flytande demokrati måste väl ändå betraktas som intellektuellt. Att det mest liknar en syjunta när man läser på Facebook-sidan kan jag hålla med om. Men det finns mer djup än så i direktdemokrati-rörelsen, även om man får leta lite för att hitta det.

(jag kommer att tappa tråden i inlägget)

Lite sådant vore fint om man kunde lyfta fram. Inte för att framstå som intellektuella eller använda 'meriter' som argument för utsagor (utsagor ska stå på sina egna meriter), men det verkar som att det finns ännu mer tankeverksamhet än vad som framkommer. I politik måste man vinna folkets förtroende, och det får man bl.a. genom att visa kunnighet. Man måste kunna visa (och själv vara säker på) att det här systemet fungerar och ger ett bättre samhället och att det kommer att bli så i praktiken. I teorin så kan en superdiktator skapa det ultimata samhället, men i verkligheten så blir det mycket ofta en dålig soppa. Misär och diktatur korrelerar... men i teorin så kan diktatur vara jättebra.

Att införa mer direkt demokrati kommer att vara ett experiment, och det är inte alla frågor som lämpar sig för direktdemokrati. En statsbudget måste exempelvis gå ihop: intäkter, utgifter. Rösta bort en intäkt, förlora täckning för en viktig utgift.. och budgeten och planer faller ihop... lite rubik's cuben med vissa politiska frågor.

Förståelse för politik, samhälle och ekonomi behövs (om systemet ska vara en bra sak) i det som DD utlovar.
2014-09-18, 23:16
  #29
Medlem
Direktdemokraterna har digitalt årsmöte 4-10 okt då ett antal för partiet centrala frågor kommer att avgöras. Det är fortfarande inte försent att bli medlem och få rösträtt på mötet. Kan vara bra om man vill hjälpa till att föra partiet i rätt riktning.
http://direktdemokraterna.se/bli-medlem/
2014-12-04, 07:57
  #30
Medlem
RiksdagsValet 2014: Partiet fick 1417(0,02%) röster på valsedlar och ytterligare 34 röster från felstavningar och varianter.

Landsting: Stockholm 452(0,03%), Övriga: + 13 + 25 + 10 + 21 + 8 + 17 + 13 + 20 + 15 + ...

Kommun: Stockholm 251(0,04%)

Vad jag kan hitta var partiet som starkast i Vallentuna med 163 röster (0,81%)
2014-12-04, 08:10
  #31
Moderator
Tinuviels avatar
Valet 2014 är över. Tråden låses. Fortsatta diskussioner kan exempelvis föras här:
(FB) Direktdemokraterna, samlingstråd

// mod
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback