Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-30, 20:35
  #85
Medlem
olikafargers avatar
Intressant tråd. Läst igenom hälften av sidorna iallafall.

Frågor:

1. Stämmer denna "myt". -Kolla aldrig en full grönlänning i ögonen?
2. Grönland har mellan 5-12 gånger högre mord per 100,000 invånare än övriga europeiska länder. Något som märks?
3. Vad är genomsnittslönen?
4. Är tjejerna lätta och kåta?
Citera
2018-08-07, 15:37
  #86
Medlem
Rymdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olikafarger
Intressant tråd. Läst igenom hälften av sidorna iallafall.

Frågor:

1. Stämmer denna "myt". -Kolla aldrig en full grönlänning i ögonen?
2. Grönland har mellan 5-12 gånger högre mord per 100,000 invånare än övriga europeiska länder. Något som märks?
3. Vad är genomsnittslönen?
4. Är tjejerna lätta och kåta?

1. Aldrig någonsin hört talas om denna myt.

2. Det är fler mord per capita än skandinavien vad jag förstår och det kan nog variera rätt mycket från år till år eftersom befolkningen är så liten. Inget jag märker av personligt dock.

3. För utbildat folk: högre än i Sverige, för fotfolket: rätt kasst egentligen, med hänvisning till de höga levnadskostnaderna. Det är en större klyfta mellan rika och fattiga här, trots de höga skatterna.

4. Nu har jag inte varit ute på dejtingmarknaden på rätt lång tid så jag har nog inte mycket till svar att komma med. Kan dock säga att Grönländska kvinnor är starka och attraktiva. Har lagt märke till att kvinnorna är mer utbildade och börjar klättra högre upp på karriärsstegen än männen. Men om de är lätta? Tja, det kan jag iaf dela med mig att man som svensk har betydligt större chanser än en dansk här uppe - och speciellt om man har börjat studera språket.
Citera
2018-08-07, 16:08
  #87
Medlem
Sven.Tveskaeggs avatar
Jag har med jobbet varit två gånger på Grönland. En gång i Nuuk och en gång i Illulisat. Skulle faktiskt kunna tänka mig att bo där ett tag men familjen är inte så begeistrad. (Vi talar hyfsad danska efter att ha bott i DK).

Jag tänker mig att det jobbigaste är tre saker:

1. Till följd av klimat måste man vara inomhus stora delar av året.
2. Avstånden gör att man kan inte röra sig så långt utanför den stad man bor.
3. Då grönländska är ett väldigt svårt språk, blir man socialt begränsad.

Sen kan man ju möjlign lägga till dyra transportkostnader för att ta sig till Norden/Europa.

Det bästa, å andra sidan, skulle vara att lära känna ett spännande land och kultur.
Citera
2018-08-07, 16:45
  #88
Medlem
Adelaides avatar
1. Finns det något uteliv i Grönlands huvudstad? Nattklubbar med mycket folk osv?

2. Hur vackra är tjejerna på Grönland?
Citera
2018-08-08, 18:00
  #89
Medlem
Rymdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven.Tveskaegg
Jag har med jobbet varit två gånger på Grönland. En gång i Nuuk och en gång i Illulisat. Skulle faktiskt kunna tänka mig att bo där ett tag men familjen är inte så begeistrad. (Vi talar hyfsad danska efter att ha bott i DK).

Jag tänker mig att det jobbigaste är tre saker:

1. Till följd av klimat måste man vara inomhus stora delar av året.
2. Avstånden gör att man kan inte röra sig så långt utanför den stad man bor.
3. Då grönländska är ett väldigt svårt språk, blir man socialt begränsad.

Sen kan man ju möjlign lägga till dyra transportkostnader för att ta sig till Norden/Europa.

Det bästa, å andra sidan, skulle vara att lära känna ett spännande land och kultur.

Kul att du har varit här! Var det svårt för dig också att kommunicera med folket? Det är frustrerande i starten eftersom svenska duger inte, och även om man kan "hyfsad" danska så står de likförbaskat där som stora frågetecken när de hör ens oförståeliga dialekt. Det är som du säger utmanande att komma in i någon social gemenskap, primärt med grönlänningar som ej har danska som modersmål.

1. Nää, det är bara att klä på sig!

2. Japp, avstånden gör att det känns rätt klaustrofobiskt. Men det har sin tjusning också, med så vidsträkta vildmarker mellan oss.
Citera
2018-08-08, 18:10
  #90
Medlem
Rymdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
1. Finns det något uteliv i Grönlands huvudstad? Nattklubbar med mycket folk osv?

2. Hur vackra är tjejerna på Grönland?

1. Ja det finns uteliv här med pubar och en nattklubb. Vet inte hur mycket folk det är nuförtiden, men jag vet iaf att många kommer sent om natten, kanske vid 2-tiden, bara för att pejla efterfester. Det är en stor efterfestkultur här. Spriten är för dyr för att folk ska kunna supa sig fulla enbart på krogen.

2. Rätt så vackra enligt min mening, men smaken kan ju vara som baken. Måste erkänna att jag hade problem att googla fram representabla bilder - det mesta jag fann var bara småflickor eller tanter. Här är ett par st vid examensceremonier, med tjejer med ganska alldagliga utseenden. Den grönländska folkdräkten är verkligen något som sätter andra folkdräkter i skamvrån.

http://sermitsiaq.ag/sites/default/f...?itok=J_HyDyn-

https://www.pi.gl/media/2dc7fa84-8e0...2629_lille.jpg
Citera
2018-08-09, 22:32
  #91
Medlem
Sven.Tveskaeggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rymdaren
Kul att du har varit här! Var det svårt för dig också att kommunicera med folket? Det är frustrerande i starten eftersom svenska duger inte, och även om man kan "hyfsad" danska så står de likförbaskat där som stora frågetecken när de hör ens oförståeliga dialekt. Det är som du säger utmanande att komma in i någon social gemenskap, primärt med grönlänningar som ej har danska som modersmål.

1. Nää, det är bara att klä på sig!

2. Japp, avstånden gör att det känns rätt klaustrofobiskt. Men det har sin tjusning också, med så vidsträkta vildmarker mellan oss.

Jag hade en föreställning att de flesta grönländare förstår danska, men det visade sig inte stämma med mina upplevelser på plats. De som jag kunde tala med var personer som bott i Danmark eller så hade jag tolk. Engelska verkade inte heller funka så bra.

Å andra sidan träffade jag en dansk i Illulisat som bott där i över 30 år men fortfarande inte talade grönländska.

Träffar en hel del danskar som bott på Grönland. Det verkar som de flesta står ut i två år, sedan blir isoleringen och frustrationen med samhället för stor och de flyttar tillbaka. Några blir ändå kvar. Det verkar som att naturupplevelsen är ett centralt inslag till att de vill stanna.

Som sagt, hade det varit upp till mig hade jag gärna flyttat dit, men familjen vill inte det. Jag blir också lite avskräckt av de sociala problemen, vilka dock lyckligtvis inte är lika påträngande i Nuuk.

Jag har förresten varit hemma på middag i Nuuk hos en tidigare grönländsk minister och partiledare.
Citera
2020-05-19, 07:10
  #92
Medlem
GormDenGamles avatar
Jag har möjlighet för att få en tjänst på Grönland (!!). Men jag vet ingenting om hur mycket det kostar att leva där. Vem kan hjälpa mig?
Citera
2020-05-20, 21:09
  #93
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Jag har möjlighet för att få en tjänst på Grönland (!!). Men jag vet ingenting om hur mycket det kostar att leva där. Vem kan hjälpa mig?
Jag vet inte heller hur det är där. Men enligt länken jag hittade så verkar det vara dyrare än i Sverige generellt.

https://www.nar-och-vart.se/budget/gronland/

Om du skrollar ner så visar de exempelvis att potatis är 174% dyrare än genomsnittspriset i Sverige. Det verkar som kollektivtrafik är det som är billigare än i Sverige, generellt.
Citera
2020-05-20, 21:30
  #94
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awesome5
Jag vet inte heller hur det är där. Men enligt länken jag hittade så verkar det vara dyrare än i Sverige generellt.

https://www.nar-och-vart.se/budget/gronland/

Om du skrollar ner så visar de exempelvis att potatis är 174% dyrare än genomsnittspriset i Sverige. Det verkar som kollektivtrafik är det som är billigare än i Sverige, generellt.

Tack för länken!
Man tjänar dock bättre där. Så priserna kanske man ska säga går hand-i-hand.
Citera
2020-05-21, 08:56
  #95
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Tack för länken!
Man tjänar dock bättre där. Så priserna kanske man ska säga går hand-i-hand.
Jaha, men i sådana fall tycker jag att du ska åka. Bara att besöka Grönland är en upplevelse.

Och jag tror inte att det är så många svenskar som bott i Grönland (har inte läst igenom tråden), känner folk som besökt Svalbard men det är det nordligaste jag kommer haha.
Citera
2020-05-21, 10:38
  #96
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awesome5
Jaha, men i sådana fall tycker jag att du ska åka. Bara att besöka Grönland är en upplevelse.

Och jag tror inte att det är så många svenskar som bott i Grönland (har inte läst igenom tråden), känner folk som besökt Svalbard men det är det nordligaste jag kommer haha.

Jag kommer att tacka ja, om de kan hitta ett jobb till min sambo.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2438638

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback