Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-09-04, 15:46
  #1
Medlem
Rymdarens avatar
Som andra "fråga-mig"-trådar om att bo i andra länder, så är det kanske dags för en Grönländsk?

För sju månader sedan flyttade jag till Nuuk där jag nu har upplevt både vinter och sommar, börjat lära mig språket (och då menar jag inte bøøøææææ-bøøøøææææ-smørrebrøøø-språket), samt hunnit besöka Sisimiut.

Så om nån där ute har några förundringar är det bara att fråga på!
Citera
2014-09-04, 16:01
  #2
Medlem
RingInteSnutens avatar
Vad fick dig att flytta dit, och vad gör du där om dagarna?
Citera
2014-09-04, 16:38
  #3
Medlem
Rymdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RingInteSnuten
Vad fick dig att flytta dit, och vad gör du där om dagarna?

Det er flera anledningar. Först av allt, så har jag har alltid haft en viss fascination för det nordliga och har även bott i Kiruna, som Nuuk faktiskt påminner lite om. Det är extra intressant att vara här nu eftersom utvecklingen går på steroider. Grönland fick självstyre för bara några år sedan, naturresurser har man börjat prospektera mer och mer, och Internettrafiken ökar explosionsartat tack vare en relativt ny sjökabel. Sedan tycker jag att själva jobbet är intressant och just vad jag behöver som insprångsbräda till eventuella framtida arbetsplatser.

Vad man gör om dagarna? Tja, för det mesta samma som vanligt folk - fast jag har arbetat och kommer att arbeta ganska mycket. Kan bli ett och annat evengemang eller kaffemik. På helgerna är det skönt att bara ta promenader eller löpturer i omnejden. På vintern går det fint att åka skidor, både längd- och utför. Det enda tråkiga är att man inte har en båt som är nödvändigt för att kunna ta sig ut ur stan på riktigt.
Citera
2014-09-05, 11:45
  #4
Medlem
RingInteSnutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rymdaren
Det er flera anledningar. Först av allt, så har jag har alltid haft en viss fascination för det nordliga och har även bott i Kiruna, som Nuuk faktiskt påminner lite om. Det är extra intressant att vara här nu eftersom utvecklingen går på steroider. Grönland fick självstyre för bara några år sedan, naturresurser har man börjat prospektera mer och mer, och Internettrafiken ökar explosionsartat tack vare en relativt ny sjökabel. Sedan tycker jag att själva jobbet är intressant och just vad jag behöver som insprångsbräda till eventuella framtida arbetsplatser.

Vad man gör om dagarna? Tja, för det mesta samma som vanligt folk - fast jag har arbetat och kommer att arbeta ganska mycket. Kan bli ett och annat evengemang eller kaffemik. På helgerna är det skönt att bara ta promenader eller löpturer i omnejden. På vintern går det fint att åka skidor, både längd- och utför. Det enda tråkiga är att man inte har en båt som är nödvändigt för att kunna ta sig ut ur stan på riktigt.

Så vad arbetar du med där, antar att det måste vara rätt specifikt?
Eller åkte du helt enkelt dit och började jobba på en matbutik (självklart inte matbutik men antar att du hajjar poängen)
Citera
2014-09-05, 15:58
  #5
Medlem
Mulla Krekars avatar
Hur tar man sig fram mellan orterna? Om det finns några större orter på Grönland, förutom Nuuk (som väl är huvudstaden)? Har alltid trott att huvudstaden var Thule. Är det snöskoter som gäller?

Har du träffat på Isbjörnar nära staden nån gång?

Jag skulle gärna vilja besöka Grönland!
Citera
2014-09-05, 17:42
  #6
Medlem
Rymdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RingInteSnuten
Så vad arbetar du med där, antar att det måste vara rätt specifikt?
Eller åkte du helt enkelt dit och började jobba på en matbutik (självklart inte matbutik men antar att du hajjar poängen)

Jag arbetar inom telekom, så ja, ganska specifikt. Om man skulle få för sig att bara flytta hit och jobba i en matbutik så skulle det uppstå två problem:
1) Arbetsgivarna föredrar att anställa Grönlänningar.
2) De förväntar sig att man ska kunna flytande Grönländska.

Det klagas en hel del på arbetslösheten.. så just därför.

De danskar och andra utlänningar man träffar på här har ju oftast speciella kompetenser som kan vara svåra att finna hos lokalbefolkningen, typ ingenjörer, läkare, stjärnkockar, etc. Fast med detta sagt, det är inte alldeles omöjligt att få vanligt knegarjobb heller som utlänning; det finns också en massa billig arbetskraft hos thailändare och fillipinare här i stan av någon anledning. Jag vet inte hur de har tagit sig in i samhället här, men så är det på nåt vis.
Citera
2014-09-05, 17:47
  #7
Medlem
Rymdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Hur tar man sig fram mellan orterna? Om det finns några större orter på Grönland, förutom Nuuk (som väl är huvudstaden)? Har alltid trott att huvudstaden var Thule. Är det snöskoter som gäller?

Har du träffat på Isbjörnar nära staden nån gång?


Japp, Nuuk är huvudstan - 3 ggr större än nästa största orten Sisimiut. Jag tror det finns 16 "städer" på Grönland, men många av dem har ju inte mer än kanske tusen invånare. Thule är en amerikansk flygbas, fast i tidigare dagar var det huvudorten i Nord-grönland. Numera håller många nordgrönlänningar till i Qaanaaq.

Man tar sig mellan orterna vanligtvis med flyg eller båt. Det förstnämnda är klart snabbast och kostar oftast mellan 1-2000 danska kr per sträcka. Det går en kustfärja a'la Hurtigruten från ort till ort. Det kan ta någon eller några dagar, beroende på hur långt man ska, men är också billigare. Har aldrig testat den själv, men det sägs vara riktigt mysigt.

Snöskoter? Kanske på vissa håll.. Närmaste håla landsvägen härifrån är Kapisillit inåt fjorden. Det tar uppåt en vecka att vandra dit, men jag tror folk också kör snöskoter om vintrarna - trots att det är ordentligt bergigt.

Och nej, aldrig sett isbjörn, men de kommer inte såhär långt söderöver heller. Man måste upp till Nord- eller Östgrönland för att få en chans. ..Säger man nu.. sen kanske en dag kommer det plötsligt en utsvulten björn på ett isflak när man är ute på promenad..
Citera
2014-09-06, 14:20
  #8
Medlem
Quietdrives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rymdaren
De danskar och andra utlänningar man träffar på här har ju oftast speciella kompetenser som kan vara svåra att finna hos lokalbefolkningen, typ ingenjörer, läkare, stjärnkockar, etc. Fast med detta sagt, det är inte alldeles omöjligt att få vanligt knegarjobb heller som utlänning; det finns också en massa billig arbetskraft hos thailändare och fillipinare här i stan av någon anledning. Jag vet inte hur de har tagit sig in i samhället här, men så är det på nåt vis.

Jag var på Svalbard i somras. Där finns också en rätt omfattande thailändsk community. De har en förmåga att hitta de mest avlägsna platserna i jakten på inkomst. Asiatisk mat är eftertraktat i hela världen, så de har en business var de än åker, bara de är först.

Åter till det relevanta: Vilken stad på Grönland är bäst/billigast att flyga till från Sverige? Vilken stad på Grönland är bäst att åka till om man bara tänkte stanna 4-5 dagar.
Citera
2014-09-06, 15:22
  #9
Medlem
Rymdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quietdrive
Jag var på Svalbard i somras. Där finns också en rätt omfattande thailändsk community. De har en förmåga att hitta de mest avlägsna platserna i jakten på inkomst. Asiatisk mat är eftertraktat i hela världen, så de har en business var de än åker, bara de är först.

Undrar om det finns en community i Kamchatka också??


Citat:
Ursprungligen postat av Quietdrive
Åter till det relevanta: Vilken stad på Grönland är bäst/billigast att flyga till från Sverige? Vilken stad på Grönland är bäst att åka till om man bara tänkte stanna 4-5 dagar.

Allra lättast är till Kangerlussuaq, men det är ingen riktig ort utan egentligen bara en flygplats - den enda där Air Greenlands stora jetplan kan landa och varifrån småflygen till andra destinationer i Grönland åker. Där finns möjligheter att cykla/vandra, ända till inlandsisen om man vill, och kanske se myskoxar.

Den främsta turiststaden är Ilulissat som bjuder på sin speciella isfjord, valsafari, vandring, inlandsis, och faktiskt är en stad till skillnad från Kangerlussuaq. Har inte varit där själv, men har hört en del. En kollega var där i 6 dagar utan att få det långtråkigt.

Ett ställe till som jag är sugen på att besöka är Narsarsuaq i sydgrönland. Det är också bara en byhåla med en flygplats, men har riktigt nära till inlandsisen, grönare landskap och gamla vikingaruiner runt om hörnet! Qaqortoq kan vara ett alternativ om man inte trivs helt ute på vischan.
Citera
2014-09-06, 19:09
  #10
Medlem
Ligger det någonting i den gamla skrönan att på Grönland bjussar man på sin hustru till en långväga resenär?
Citera
2014-09-06, 19:35
  #11
Medlem
Rymdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tangent22
Hur ser språksituationen ut i allmänhet och hur har det funkat för dig personligen?

Till en början fick man ju koncentrera sig helt på danskan, och även nu 7 mån senare tycker jag att det fortfarande är lite knaggligt. Danskarna kan förstå svenska till viss del, men man blir socialt missanpassad om man inte tränar upp sig i danskan. Och att snacka svenska med lokalbefolkningen som inte har danska som första språk kan du glömma. Det fungerar ju dock fint med engelska med de flesta.

Men om man inte vill ha något språkligt handikapp alls i samhället så bör man göra en insats för att lära sig grönländska. Tyvärr skiter 95% av alla danskar i det, vilket har skapat en klyfta. Visst, det är grymt svårt språk, men när man väl har tagit sig i kragen och visar framsteg så blir man grymt uppskattad hos grönlänningarna. Dessutom tycker jag att det är ett fint och intressant språk.
Citera
2014-09-06, 19:37
  #12
Medlem
Rymdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endagitaget
Ligger det någonting i den gamla skrönan att på Grönland bjussar man på sin hustru till en långväga resenär?

Eller var det inte dottern? Mjo, har hört nåt sånt där. Typ när dinosaurierna vandrade på jordklotet kanske?
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2438638

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback