Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-28, 11:48
  #5773
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triq
Citerar mitt inlägg i tråden för Mullvad VPN för er som funderar att köpa OVPN. Råder OVPN-användare att göra ett liknande inlägg så konsumenterna själva kan välja.

Det där ser ärligt talat riktigt dåligt ut. Bara Belgien som ger bra hastigheter, både upp och ner?

Jag har sällan hastighetsproblem med OVPN, endast klagat på stabiliteten, och den verkar ha varit bättre på senaste tiden. Kan vara relaterat till att jag ansluter till IP nu, så jag inte är beroende av DNS.
Citera
2017-04-28, 11:50
  #5774
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av geasyl
Tänkte mer att deras egna gui på port 81 ännu inte riktigt stödjer NL eller CA servrarna när man skapar en ny connection om man inte väljer en specifik server. Går t.ex inte att välja "Choose best server in Canada" etc vilket kanske är småpotatis men.

Hade hur som varit kul att veta status på deras nya firmware, som man hört är under utveckling, där dem antagligen går ifrån pfsense och kör något annat spännande?

Servrarna som finns där är lågbelastade och på samma ställe, så ingen större skillnad.

Får hoppas att de iom fortsatta nyanställningar snart når critical mass och fixar allt alla frågar efter i snabb följd.
Citera
2017-04-28, 11:54
  #5775
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bautar
Det där ser ärligt talat riktigt dåligt ut. Bara Belgien som ger bra hastigheter, både upp och ner?

Jag har sällan hastighetsproblem med OVPN, endast klagat på stabiliteten, och den verkar ha varit bättre på senaste tiden. Kan vara relaterat till att jag ansluter till IP nu, så jag inte är beroende av DNS.

Det beror helt på hans hårdvara som klarar inte kryptering med mullvad.
Citera
2017-04-28, 18:49
  #5776
Medlem
Hej,

Problem med WebRTC på OS X. Använder Chrome. Indikerade att jag var sårbar, laddade ner och aktiverade uBlock Origin och nu står den bara och spinner. Vad är problemet / lösningen?

Edit: Fixade det enkelt på Firefox, men föredrar Chrome ..
__________________
Senast redigerad av zlatanärkung 2017-04-28 kl. 18:56.
Citera
2017-04-29, 16:39
  #5777
Medlem
Kalkon77s avatar
"Kunder får inte begå några brott när kunden använder en tjänst som OVPN tillhandahåller. Om ett brott har skett har OVPN rätt att stänga av kundens konto, och ingen återbetalning kommer att ske."

Samtidigt så säger dom att dom inte sparar några loggar? Hur ska dom då veta vem dom ska stänga av?
Citera
2017-04-29, 17:07
  #5778
Medlem
Klappars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalkon77
"Kunder får inte begå några brott när kunden använder en tjänst som OVPN tillhandahåller. Om ett brott har skett har OVPN rätt att stänga av kundens konto, och ingen återbetalning kommer att ske."

Samtidigt så säger dom att dom inte sparar några loggar? Hur ska dom då veta vem dom ska stänga av?

Det där är bara ett sätt för att undgå ansvar, hade dom skrivit att man har full rätt att bruka deras tjänst till olagligheter så hade den inte blivit långvarig.
Citera
2017-04-30, 00:57
  #5779
Medlem
Lucas.Hoods avatar
Förbokade ju boxen för att jag behövde en ny router men undrar om man kan ändra ip-adresser om man slänger in ett rent pfsens i den?
Jag antar iaf att det är pga av mjukvaran från ovpn som gör boxen helt oduglig och inte pfsens i sig?
Skit samma med ovpn funktionaliteten, bindningstiden är snart ute ändå.

Sen är frågan, är det värt att krångla med skiten, vad kan man vänta sig för Throughput WAN-LAN.
Är det kanske bättre att köpa t.ex https://www.dustinhome.se/product/5010761049/edgerouter om man ändå ska krångla, hade ju räknat med att få något som funkade out-of-the-box men går ju inte ens att byta ip...




För övrigt så har jag gått från att få ut ca 50% av hastigheten från isp när jag är uppkopplad via ovpn till att få ut runt 25% med samma hårdvara och samma mjukvara och samma inställningar/filer från ovpn, torrenttrafik mao riktig hastighet.
Citera
2017-04-30, 10:17
  #5780
Medlem
FuriousRages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas.Hood
Förbokade ju boxen för att jag behövde en ny router men undrar om man kan ändra ip-adresser om man slänger in ett rent pfsens i den?
Jag antar iaf att det är pga av mjukvaran från ovpn som gör boxen helt oduglig och inte pfsens i sig?
Skit samma med ovpn funktionaliteten, bindningstiden är snart ute ändå.

Sen är frågan, är det värt att krångla med skiten, vad kan man vänta sig för Throughput WAN-LAN.
Är det kanske bättre att köpa t.ex https://www.dustinhome.se/product/5010761049/edgerouter om man ändå ska krångla, hade ju räknat med att få något som funkade out-of-the-box men går ju inte ens att byta ip...




För övrigt så har jag gått från att få ut ca 50% av hastigheten från isp när jag är uppkopplad via ovpn till att få ut runt 25% med samma hårdvara och samma mjukvara och samma inställningar/filer från ovpn, torrenttrafik mao riktig hastighet.
Beror lite på hur du menar med att byta ip? Ändrar du vilken host du ansluter till, så får du ju nytt ip, bara att byta config-fil mot en annan server, så får du nytt ip om du väljer att köra vanilla pfs.
Jag får ut 350/89 Mbps nu när jag testade mot speedtest, och då lyssnar jag på webbradio, samt har en server som nyttjar runt 20 Mbps konstant, jag var v2-boxen och ovpn:s egna installation (inte vanilla pfs).
Citera
2017-05-01, 16:43
  #5781
Medlem
Ni som blockerar trafik till andra IP:n än OVPN, har ni listat alla IP:n från https://www.ovpn.com/sv/status?
Citera
2017-05-01, 16:45
  #5782
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bautar
Ni som blockerar trafik till andra IP:n än OVPN

Det stämmer, det är den listan man använder om man vill blockera utgående trafik till andra IPn än VPN-servrarna för att förhindra läckor.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalkon77
Hur ska dom då veta vem dom ska stänga av?

Det kan dem inte, men om de får in tecken på att en viss VPN-användare missbrukat tjänsten så kan de stänga av den användaren. T.ex. om ett visst VPN-användarnamn figurerar i en FUP.
__________________
Senast redigerad av sebnie 2017-05-01 kl. 16:47.
Citera
2017-05-01, 17:15
  #5783
Medlem
GurkHelvetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Det stämmer, det är den listan man använder om man vill blockera utgående trafik till andra IPn än VPN-servrarna för att förhindra läckor.



Det kan dem inte, men om de får in tecken på att en viss VPN-användare missbrukat tjänsten så kan de stänga av den användaren. T.ex. om ett visst VPN-användarnamn figurerar i en FUP.

Hur åstadkommer man att utgående traffik enbart tillåts via VPN serverns IP adress?
Citera
2017-05-01, 18:27
  #5784
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GurkHelvete
Hur åstadkommer man att utgående traffik enbart tillåts via VPN serverns IP adress?

Hur du gör beror på vilken brandvägg du använder. Finns typ 100 olika brandväggar och brandväggsdistributioner att använda, men om du använder windowsbrandväggen så håll nere windows-tangenten, tryck R.
Därefter skriv "wf.msc" utan citationstecken och tryck enter.

Sedan är det bara att börja konfigurera. Titta på utgående trafik och använd guiderna för att ställa in regler för att blockera utgående trafik till alla servrar förutom VPN-servrarna. Och sedan koppla denna regel till ditt ordinarie interface.
Tänk också på att om du vill använda DNS-namn måste du öppna TCP/UDP 53 till OVPNs DNS-servrar också. Annars kan du låta DNS vara stängt på WAN (eftersom då behövs inte DNS-uppslag för att koppla upp VPNet ifall du använder IP-adresser i configfilerna).


Men i första rutan väljer du "Anpassad", därefter i andra rutan väljer du "Alla program", därefter, UDP, lokala portar = alla, fjärrportar = specifika portar, 1194-1195.
På omfång lägger du till alla OVPNs IP-adresser i rutan för fjärr-IP.
På samma sida, välj gränssnitt och välj ditt ordinarie interface

Åtgärd: tillåt

Sedan radera allt annat, skapa en regel som tillåter allt på VPN-interfacet, och sedan välj att utgående trafik ska blockas.
__________________
Senast redigerad av sebnie 2017-05-01 kl. 18:45.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback