Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-09-02, 21:23
  #1
Medlem
Tja!

Har fått slut på liv så jag och en polare tänkte ta oss och boka en varsin enkelbiljett ner till Nya Zeeland. Dock har vi lite funderingar kring detta då varken jag eller han har världens största plånböcker.
Dryga 40 000 har jag på banken.

Om man kollar runt lite så verkar det som att det ska vara lätt att hitta "ströjobb" och sånt för att klara dagen vilket låter jävligt bra, finns det någon som har erfarenhet angående detta?

Har även lite tankar kring boende. Funderar på att köpa oss en sketen bil i cirka 5k kronors klassen till att börja med och även använda som rullande lägenhet. Vad tror ni om detta?

Alla med någon sorts erfarenhet kring en längre vistelse i NZ med jobb vore guld värt

Peace
Rasmus
Citera
2014-09-03, 22:33
  #2
Medlem
marcmarocs avatar
Hej!

När jag var där för 10 år sedan köpte jag och min kompis en bil för 1200 Nz dollar.
Visst finns det strö jobb, vi fixade inte ens jobbvisa men det fixade en man som drev ett hostel åt oss.
Men det är slitjobb och sjukt tråkigt. Man kanske pallar en vecka då och då. Dom är ju sådär matcho där o ska jobba utan skyddshandskar och skit. Bara händer!

Halva priset från här på mataffären typ.

Tips att köpa tält om ni ska runt med bilen och sova i den, om det inte är en större bil då.
Vi hade två lastpallar som vi ställde tältet på. Så blev det torrt.

Det man gör på NZ är att chilla typ, röka weed. Soft att hänga med Maorier. Vita är alldeles för WT för en svensk där.
Citera
2014-09-04, 18:45
  #3
Medlem
Ballongdjurs avatar
Japp, köp en camper-van i Auckland och bo i den så mycket som möjligt!
Eftersom kollektivtrafiken i NZ är obefintlig, så tjänar ni snabbt in ett bilköp.
Även om ni parkerar på ett hostels parkering, så är det oftast billigt att betala för att få använda toalett och dusch.
Free camping är olagligt, men alla gör det.

Ströjobb kan man absolut få, speciellt från Januari-Juli.
Man kan även wwoofa, vilket oftast är roligare än att jobba.

Enkelbiljett låter najs, absolut. Men ni måste ha arbetsvisum för att arbeta i NZ.
Eventuellt även en returbiljett.
Är ni under 30 så skaffar ni working holiday-visum som gäller ett år.
__________________
Senast redigerad av Ballongdjur 2014-09-04 kl. 18:48.
Citera
2014-09-05, 00:00
  #4
Medlem
luckylucazs avatar
En lite tråkig detalj är att de kan kräva att du har en returbiljett från NZ om du reser in utan visum. Du kan göra en reservation kanske utan att betala något om ni inte vill köpa hembiljetten före avresa.

Låter som en bra plan med bil. Får du en stationsvagn/campervan för 5k? Skulle absolut gå för en sådan om ni planerar att sova i den varje natt, blir lite segt i längden med en liten hatchback I övrigt är NZ ett utmärkt land att tälta i. Kan även vara klokt att investera i en bil där era prylar inte syns genom rutan. Inbrott förekommer, och fyller ni bilen med allt ni äger kan den bli lite av en måltavla.

I motsats till vad Ballongdjur skriver får jag för mig att freedom camping är lagligt i NZ, utom på vissa ställen där det förbjudits. Se t.ex.:

http://gonewzealand.about.com/od/Bud...ew-Zealand.htm
Citera
2014-09-05, 03:59
  #5
Medlem
Ballongdjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luckylucaz
En lite tråkig detalj är att de kan kräva att du har en returbiljett från NZ om du reser in utan visum. Du kan göra en reservation kanske utan att betala något om ni inte vill köpa hembiljetten före avresa.
Utan visum måste man väl ALLTID ha returbiljett om man inte har visum?

Citat:
Ursprungligen postat av luckylucaz
I motsats till vad Ballongdjur skriver får jag för mig att freedom camping är lagligt i NZ, utom på vissa ställen där det förbjudits. Se t.ex.:

http://gonewzealand.about.com/od/Bud...ew-Zealand.htm
Jag kan ha missuppfattat lagen kring det. Folk blir dock bortkörda ibland.
Finns ingen allemansrätt på samma sätt som i Sverige, och i nationalparkerna tar de väl alltid ut en avgift.

Mer officiell källa.
http://www.doc.govt.nz/parks-and-rec...eedom-camping/
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2437750

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback