• 2
  • 3
2014-09-10, 22:13
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mcLarsson
Om du köpt en bostad för 1 miljon idag, och bostadspriserna sedan sjunker 30%, varpå du byter till den bostad tidigare kostade 2 miljoner, så blir det en realiserad förlust på 300 000 kr (som du sedan får göra förlustavdrag för).
Om man har kapital själv.

Annars måste man på nått sätt låna 1,7 miljoner för ett hus som kostar 1,4.
Citera
2014-09-10, 22:16
Medlem
PremiumBananass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dangerladder
Hej på er!
Vet inte om denna tråd kanske passar bättre någon annanstans.....

Såhär är läget: Har köpt en bostadsrätt i en attraktiv stockholmsförort för 2 295 000 (!). Jag har precis fått ett arv på ungefär 900 000 och kommer att låna 1,7 miljoner från banken. Har ett vikariat på ett år som antagligen kommer bli förlängt, känar ungefär 27 000. Jag kommer bo i lägenheten med min tjej.

Nu till problemet, jag har nu drabbats av en otrolig ångest över detta, sitter non-stop hela dagarna och läser om en analkande bostadsbubbla... Kan inte slappna av längre. Funderar riktigt seriöst på att sälja och acceptera en sannolik förlust på 1-200 000.
Hur hanterar ni med stora lån oron över prissvängningar? Känner inte igen mig själv i detta...

MVH

jo hade själv lite ångest när jag köpte lägenhet. men tänk såhär... vad är DET VÄRSTA som kan hända? bubblan spricker... och du blir av med jobbet och tvingas sälja med förlust. so what, några hundra tusen åt helvete, är det verkligen hela världen? finns folk som går igenom betydligt hårdare saker här i livet än en förlust på några ynka hundratusen.
notera att om bubblan spricker och du har råd att bo kvar, så kommer ju marknaden sannolikt vända uppåt igen förr eller senare så då är det ju bara att sitta lugnt i båten.
Citera
2014-09-11, 05:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Om man har kapital själv.

Annars måste man på nått sätt låna 1,7 miljoner för ett hus som kostar 1,4.
Självklart är det så, du måste ju ha amorterat av så att du kan lösa lånet på den gamla lägenheten fullt ut. Annars får du inte låna till den dyrare, som nu då inte är fullt så dyr.

Enl svd är belåningsgraden på nya bolån i snitt 70%, vilket implicerar att iaf hälften av de som nyligen köpt bostad i teorin skulle ha kapital nog att sälja även vid värdefall ner till 30% på sin nuvarande bostad. Faktarutan till höger. (Rensa cookies från den sidan ifall du inte kommer åt artikeln, ladda sen om sidan.) http://www.svd.se/naringsliv/pengar/...av_3901752.svd. Vi vet förstås inte hur många av dessa som sedan kan slanta upp ytterligare kontantinsats för att köpa den dyrare bostaden.

De som redan bor har ju säkert en orealiserad vinst i sina bostäder som kan användas som buffert, så för dessa blir ju förlusten mindre kännbar. Det kan ju tom vara så att de ändå kan sälja med vinst pga att de bott så länge i nuvarande bostad, och då blir det ju en vinstlott både för dem och för de som stått utanför marknaden under boprisfallet.

Så oavsett hur man räknar är ett prisfall positivt för alla som vill byta till en dyrare bostad, och negativt enbart för de som vill byta till ett billigare boende (även om det även här så klart finns de som bott länge och därmed kan göra en vinst även efter ett prisfall).
Citera
2014-09-13, 01:28
Medlem
Idiotiskt att punga ut sådana summor bara för att bo i "häftiga" Stockholm. Lyxfällan nästa.
Citera
2014-09-13, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MKarlsson74
Idiotiskt att punga ut sådana summor bara för att bo i "häftiga" Stockholm. Lyxfällan nästa.
Jag bor inte i Stockholm eftersom det inte tilltalar mig, och visst är det dyrt. Men ditt kategoriskt inskränkta uttalande vittnar om total brist på verklighetsförankring. Precis så som "stockholmarna" tror att lantisar från Norrlands inland resonerar. Låt de som vill flytta in till storstadsregionerna och konsumera sig fattiga.
Citera
2014-09-13, 13:29
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MKarlsson74

Priserna skiljer sig rätt mycket beroende på vart i Stockholm vilket många verkar bortse från.

Jag kan hålla med om att det är idiotiskt med alla ungdomar som köper sin första lägenhet, nån liten etta innanför tullarna, för runt 2 miljoner.

Men samtidigt, bara en kvart-20 minuter med tunnelbanan från centrala Stockholm får du en 1a för 1mil och en 2a för 1,4mil.
Citera
2014-09-24, 10:27
Medlem
cleanusers avatar
Jag tror att sambolagen gäller de tillgångar man anskaffat sig under tiden man är sambos. Så om du köpte lägenheten själv innan du blev tillsammans med tjejen eller om hon hade en egen lägenhet vid inköpstillfället, så är lägenheten din vid ett eventuellt uppbrott.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in