Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-09, 18:44
  #97
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .diyu
Vad är era favoritrecept med sojabönor? Brukar bara göra grytor med krossade tomater och har börjat ledsna ärligt talat.

Kanske borde testa tofu men tyckte det verkade onödigt dyrt.

Ledsen att jag inte kan ge dig ett mera direkt svar på din fråga, än att jag överlag endast använder soja i form av japansk sojasås och hatcho-miso. Jag är av olika anledninger ingen större sojaböna-entusiast.

(Du kunne som sojaböna-alternativ försöka med aduki/adzuki-bönor, som är billigare, mera lättsmälta, lite snabbare att tillaga, också med högt proteinhalt och mera smakrika.)
Citera
2019-01-11, 16:16
  #98
Medlem
.diyus avatar
Tänkte göra ärtbiffar i helgen och undrar hur man förbereder ärtorna bäst.

Har köpt torkade gula ärtor och enligt vissa recept ska jag endast blötlägga (1dygn) medan vissa recept kör med blötläggning och kokning... blir det nån skillnad i konsistens och näringsvärde? Tycker det låter konstigt att man bara blötlägger dem ärligt talat. Man ska ju inte steka dem så länge heller så det låter nästan som att de blir råa. om man kokar blir de väl rätt slafsiga?

Har bara gjort ärtsoppa (blää) på gula ärtor tidigare och den blev ju helt lös och lös konsistens... dilemma.

-

https://www.ica.se/recept/artbiffar-...-arter-718099/
"Blötlägg i 12 timmar". De i kommentarerna säger att de blötlade i 48 timmar och gillade det så kommer testa det istället.

https://www.ica.se/recept/artbiffar-...-arter-718098/
Exakt samma recept bara att de kokat ärtorna i 1 timme efter blötläggning. Istället hade de i majsstärkelse såg jag nu.


Men jag testar nog de okokta så får vi se.
Blir väl potatis till
__________________
Senast redigerad av .diyu 2019-01-11 kl. 16:27.
Citera
2019-01-14, 22:04
  #99
Medlem
.diyus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .diyu
Tänkte göra ärtbiffar i helgen och undrar hur man förbereder ärtorna bäst.

Har köpt torkade gula ärtor och enligt vissa recept ska jag endast blötlägga (1dygn) medan vissa recept kör med blötläggning och kokning... blir det nån skillnad i konsistens och näringsvärde? Tycker det låter konstigt att man bara blötlägger dem ärligt talat. Man ska ju inte steka dem så länge heller så det låter nästan som att de blir råa. om man kokar blir de väl rätt slafsiga?

Har bara gjort ärtsoppa (blää) på gula ärtor tidigare och den blev ju helt lös och lös konsistens... dilemma.

-

https://www.ica.se/recept/artbiffar-...-arter-718099/
"Blötlägg i 12 timmar". De i kommentarerna säger att de blötlade i 48 timmar och gillade det så kommer testa det istället.

https://www.ica.se/recept/artbiffar-...-arter-718098/
Exakt samma recept bara att de kokat ärtorna i 1 timme efter blötläggning. Istället hade de i majsstärkelse såg jag nu.


Men jag testar nog de okokta så får vi se.
Blir väl potatis till
Kan meddela att jag gjorde de okokta (de låg i blöt i 48h~) och de blev fruktansvärt goda! Hade blivit än bättre om jag hade haft en bra mixer, min nuvarande är för trång så det är svårt att få till så att alla ärtor blir mixade.

Hade i nån "afghansk"/indisk kryddmix från eldorado med de gamla vanliga kryddorna ingefära gurkmeja koriander etc etc. Mer vitlök kan man ha i däremot, smakade knappt lök överhuvudtaget. Blev jävligt lustigt med bakpulvret(?!) då de bubblade upp överdrivet mycket. Fick en chock och blev stressad ärligt talat

Mycket godare än falafel. Gick åt en jävla massa rapsolja till att steka dem dock!
Citera
2019-03-16, 11:00
  #100
Medlem
Madagascars avatar
Någon som har koll på olika varianter av kikärtsmjöl?

Finns "sprouted" kikärtsmjöl att köpa i sverige? Och vad kan produkten kallas på svenska?

Exempel: https://www.bluemountainorganics.com...r-organic.html

Där kan man läsa: "garbanzo beans that have been soaked, dehydrated, and stoneground"

Poängen med detta är att det ska ha mindre antinutrienter som finns i kikärter.

Jag har kollat runt lite på nätet och inte hittat någon produkt på svenska marknaden där jag kunnat läsa mig till att mjölet är gjort på det viset. De är slappa våra producenter och försäljare i beskrivningarna av produkterna...

Jag har hittat att Risenta säger att de värmebehandlar torra kikärter som de sedan mal (utan att först blötlägga och därefter torka igen) för att "inaktivera lektinerna". Är värmebehandling lika bra?

https://kundo.se/org/risenta/d/lektiner-i-kikartsmjol/
__________________
Senast redigerad av Madagascar 2019-03-16 kl. 11:12.
Citera
2019-06-27, 00:23
  #101
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Risenta säger att de värmebehandlar torra kikärter som de sedan mal (utan att först blötlägga och därefter torka igen) för att "inaktivera lektinerna". Är värmebehandling lika bra?
Det undrar jag med. Det viktigaste är nog att antinutrienterna bryts ner. Blötläggning gör även att näringsämnen gror.
Citera
2019-07-07, 15:49
  #102
Medlem
Livsmedelsverket och Svenska lantbruksuniversitetet med flera är överens om att blötläggning inte inaktiverar lektinerna. Lektiner förstörs vid kokning generellt sett och lektiner från ärta är just värmekänsliga.

Risentas "sojamjöl är värmebehandlat för att inaktivera enzymer". Livsmedelsverket påstår att behandling i mikrovågsugn inte är tillräcklig för att förstöra lektiner men att kikärtor innehåller förhållandevis låga lektinhalter. Och att "den som är känslig kan påverkas".

Fytat försvårar upptaget av järn, kalcium och zink. Att lägga torra ärter i blöt minskar mängden av fytat enligt Råd och Rön. Men andra studier har resulterat i att blötläggning ökat fytat.

Till skillnad från fytat är det lektinerna som kan skada oss på olika sätt, de är proteiner som magen inte kan bryta ner och betraktas som giftiga eller inflammatoriska allergener.

Jag tolkar alltså att det värmebehandlade kikärtsmjölet är ofarligt, om man mestadels vill ha det vegetariska proteinet.
Citera
2019-10-05, 16:28
  #103
Medlem
elopis avatar
Kan inte nån langa upp ett trevligt recept? Jag har idétorka. Som tack bjuder jag på den bästa burgaren jag gjort hittills, det var på svarta bönor och rostade pumpafrön. Googla black bean burger. Mmmums.

Så om det finns någon med ett finfint veganrecept, please dela.
Citera
2020-09-07, 00:32
  #104
Medlem
Vegansk ragu/bolognese. Fast extremt god.
Tycker det är extremt bra när man vill ha en familjär comfort food men fortfarande vill göra något extra.

10-12 tomater, 1-3 soltorkade tomater, socker

Tärna, koka upp och låt puttra i 3-4 timmar. Ta av plattan och mixa slät.

Häll 1,5 dl röda linser i en kastrull. Häll på kokande vatten, mycket salt (kosher/havssalt)
Rör om, sätt på lock och ställ åt sidan på spisen.

1-2 selleristjälkar, 1-2 morötter, 1-2 gula lökar

Tärna smått. Stek i olivolja. Morot och selleri 1-2 minuter innan löken. Salta

Finhacka vitlök (ev. även majoram eller timjan)

När löken blivit gul, vitlöken lite nötig och örterna doftande - slå på ett stort glas rött vin av detsamma som du dricker till pastan. Reducera ett par minuter. Sila linserna från vattnet och tillför dem i pannan. Blanda väl och häll på tomatsåsen ett par minuter senare.

Salta, blanda och smaka av. Balansera ev med salt, socker eller vinäger

Låt såsen stå till att linserna och morötterna är mjuka. Tillsätt ev vatten.

Koka 500 g pasta.

Smaksätt såsen med färskmald peppar, en stor näve basilika och ca 4 msk olivolja

Skölj inte av pastan. Koka den istället väldigt al dente, tillsätt i såsen så fort den är klar och rör om.

Dekorera med ruccola.

È pronta!
Citera
2021-02-13, 16:23
  #105
Medlem
rovmuns avatar
Tycker de flesta veganska recept är gjorda för de som inte gillar att laga mat eller med halvfabrikat.

Har gått igenom många vanliga recept recept och även soppor kräver oftast kalvfond, kycklingfond eller skaladjursfond.



Vad kan man göra för riktigt goda saker veganska?
Citera
2021-04-23, 22:29
  #106
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Tycker de flesta veganska recept är gjorda för de som inte gillar att laga mat eller med halvfabrikat. Har gått igenom många vanliga recept recept och även soppor kräver oftast kalvfond, kycklingfond eller skaladjursfond.
Beror väl dels på var man letar så klart, men i regel håller jag inte alls med. Precis som du säger kräver det väl lite kunskap om substitut för dessa fonder osv. Däremot känns det som att många recept man/jag stöter på är vegan-varianter på kötträtter och då brukar de vara rätt tråkiga

Citat:
Vad kan man göra för riktigt goda saker veganska?
Inte försöka göra goda saker veganska, utan göra goda veganska saker (/fyndigt värre). Antingen genom att titta på matkulturer med mindre/inget kött & mejeriprodukter, hitta nån vegankock som inte försöker göra veganska kötträtter utan komponerar utifrån smak och kunskap (alltså försöker balansera olika smaker etc) eller typ kolla igenom en random kokbok och se om du hittar någon/några rätter som funkar (har egentligen bara gjort detta utifrån en vegetarisk diet. Mycket fler rätter än man spontant tänker sig som är vegetariska, i det svenska köket).


Jag själv undrar dock - med reservation för att jag raserar all cred från ovanstående - vad för bra alternativ det finns till fil med müsli? Har varken tid eller lust att ställa mig och fixa nåt större projekt till frukost, utan det ska gå snabbt och enkelt. Och jag tänker absolut inte dra igång nån mixer vid 05.00 eller fixa nåt kvällen innan. Nåt måste det väl ändå finnas som man bara kan ösa upp och sleva in? Kan man byta ut mjölken/filen till gröt mot nåt? Känns som havremjölk är lite för sött för ändamålet, men det finns väl olika typer kanske?
Citera
2023-08-23, 19:27
  #107
Medlem
Ingen som tycker magen reagerar negativt på alla substitut som är?
Citera
2023-09-13, 18:36
  #108
Medlem
FulOchMisslyckads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .diyu
Vad är era favoritrecept med sojabönor? Brukar bara göra grytor med krossade tomater och har börjat ledsna ärligt talat.

Kanske borde testa tofu men tyckte det verkade onödigt dyrt.
Eldorado har billig tofu. Den rökta varianten är godast.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback